Forum > PC related Forum

Beveiling tegen schokken

(48 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
WolfkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-11-2006
Laatste: 20-10-2008
Berichten: 6
5-10-2008 12:50
Beste forumleden,
Ik heb zojuist een muziek pc in elkaar gestoken om deze mee te nemen met mijn mobiele discobar.
Nu was mijn vraag, zijn er manieren om de pc in zijn geheel, dus niet alleen de schijf, te dempen tegen schokken en zware bassen?
Denk persoonlijk dat niet alleen de harde schijf moet gedempt worden. kan mijn voorstellen dat bij transport bv het moederbord het niet leuk zal vinden als het een schok te verduren krijgt van bv de koeler die op mijn cpu staat. sad :(
Zijn er hier leden die ervaring hebben met de dempers op de harddisk? Absorbeerd het goed de bassen? kan de harddisk niet loskomen bij transport?
- 2X DN1000 - RODEC MX180 - 2X Sl1200 mk2 - 2X BOSE 1800 - 2X BOSE 302 - 4X Bose 802
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
5-10-2008 13:13
stevige kast doet ook al veel. Kijk eens op marktplaats naar een stevige (en zware/lomp grote) 19 inch behuizing.
DjlimburgEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2008
Laatste: 20-6-2009
Berichten: 274
5-10-2008 13:14
zet de pc met transport in een case die vanbinne bekleed is met foam
de schokken tijdens het draaien vallen wel mee denk ik maar ook dan is de pc gewoon op foam te zetten
dit neemt de regste schokken weg
ik heb mijn pc in het begin gewoon zo meegenomen en nu zit hij in een case
werkt prima en nog nooit problemen mee gehad
wat zou een leven zijn zonder geluid
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2061
5-10-2008 15:19
Je kunt ook een flightcase nemen met geveerd opgehanden binnenrack. Helaas net de laaste case met dit systeem verkocht.

Verder kun je misschien beter een laptopschijf nemen, omdat deze tegenwoordig zijn uitgerust met technieken om het mechanisme extra te beschermen tegen schokken. Ik weet ook dat er speciale rubberen ophangingen zijn om laptopschijven in een normaal formaat kast te bouwen, waardoor je ook nog eens schokken dempt.
Niet goed, wel hard!
WolfkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-11-2006
Laatste: 20-10-2008
Berichten: 6
5-10-2008 22:10
al dan ens wa gaan rondsurfen voor zo een geveerde binnenrack.
De mousse vind ik dan weer niet zo een goed idee omdat deze op den duur zal plat drukken, en echt schokken dempen zal het niet doen.
ik ga dan waarschijnlijk overwegen om een laptop harddisk aan te schaffen en dat in combinatie met de geveerde rack, dan zal het peeceetje wel menig schokken kunnen doorstaan.

Bedankt voor de reactie's
happy :)
- 2X DN1000 - RODEC MX180 - 2X Sl1200 mk2 - 2X BOSE 1800 - 2X BOSE 302 - 4X Bose 802
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
10-11-2008 00:02
Voorzover ik weet zijn laptopschijven (2,5") nog altijd gevoeliger voor schokken dan normale (3,5") schijven. Wat echter in een laptop het verschil maakt tegenwoordig (volgens mij is Toshiba daar mee begonnen, en hebben duurdere HP's het ook) is een systeem dat schokken registreert, en dan de arm in de HDD zelf aan de kant zet om beschadiing te voorkomen.

Qua stootbestendigheid kun je het beste een WD Raptor nemen, deze zijn ontworpen voor hogere snelheden (10.000rpm) en vereisten daardoor ook een stevigere en meer schokbestendige behuizing. Ik heb draaiende raptors flinke smakken zien maken, en die werkten achteraf ALLEMAAL nog! Dit kan ik van HEEL VEEL andere harde schijven niet zegen! Het enige nadeel aan de Raptors is de prijs en opslagruimte... Je systeem wordt er echter wel meteen een stuk sneller van! wink ;)
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2061
10-11-2008 09:37
Een laptopschijf moet toch wel tegen een basdreun kunnen, zeker wanneer opgehangen in rubbertjes. Op het moment dat het systeem uit staat (tijdens transport) gaan de leeskoppen naar dezelfde veilige stand als wanneer aangestuurd door een versnellingsopnemer in een laptop.

Uiteraard kun je ook een 3,5" schijf pakken. Een schockmount lijkt me echter geen overbodige luxe (worden vaak verkocht om het geluid vanuit de harde schijf te dempen). Uiteraard dempt deze natuurlijk ook schokken de andere kant op. Bijvoorbeeld:
Edit Mod: Dré: Verwijderd. Deze shop vind dat hij ook "pro audio" kan verkopen (dus linken mag dan niet meer)
Niet goed, wel hard!
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
10-11-2008 22:35
Basdreunen hebben relatief weinig effect op harde schijven, omdat de schijven van binnen vacuum zijn. Ze worden dus niet hard in en uit elkaar gezogen (moeilijk te omschrijven, ben ik duidelijk genoeg?) zoals met bijvoorbeeld een computerkast zelf, of je borstkas. De meeste schokken worden doorgegeven door de manier waarop de schijf ondersteund wordt. Meestal via een tafel ==>> computerkast ==>> HDD. Als je hier een dempertje tussen zet (kost een paar euro, kan er zo aankomen) dan is je schijf genoeg beschermd en zal hij nog jaren spinnen! wink ;)
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2061
10-11-2008 23:37
Sorry Dré, niet in de gaten gehad...
Niet goed, wel hard!
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
11-11-2008 08:37

DJ Delay schreef:

Basdreunen hebben relatief weinig effect op harde schijven, omdat de schijven van binnen vacuum zijn.
Vacuum is totaal wat anders dan stofvrij. Schijven horen stofvrij te zijn, maar net vacuum.
Ze worden dus niet hard in en uit elkaar gezogen (moeilijk te omschrijven, ben ik duidelijk genoeg?) zoals met bijvoorbeeld een computerkast zelf, of je borstkas.
Onzin.
Lost in Music

Terug naar forum Reageer (zonder quote)