Forum > Geluid

inregelen/gainstructuur geluid en mic

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
8-9-2008 17:53

René Eppink schreef:

Ik heb een beetje het idee dat we wellicht wat langs elkaar heen praten.

Dat denk ik toch niet.
Wat ik begrijp uit jouw verhaal, regel je af op de gain, om vervolgens de gain terug te draaien en je schuif op 0db zet. (zet dan meteen de schuif op 0db en draai de gain zover dat het hard genoeg is.) wink ;)

Roytje schreef:

KNIP-(omdat je je schuif op 0 wilt hebben) en dan dus toch een zacht signaal uit je aux)
Dat is ook een punt, doe je vanaf dezelfde tafel de monitor mix dan gaat je aux mee, als je je gain opschroeft. Bij gebruik van een aparte monitor tafel is dat probleem er natuurlijk niet.

Watt-Xtra schreef:

je hebt je zangschuiven allen op een zelfde stand staan en kunt vanuit daar dus wel effe omhoog schuiven bij lead.
Klopt, aangezien iedere zangstem apart is afgeregeld met de gain. (zonder de gains terug te draaien) als er een zangstem net even wat harder moet gaat de schuif boven de 0db (master staat daaronder)

Martin.
kvm entertainment
RoyStandaard Lid
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
8-9-2008 18:38

KVM schreef:

Bij gebruik van een aparte monitor tafel is dat probleem er natuurlijk niet.
Je hoeft dan inderdaad geen rekening te houden met monitormixen maar wel met alle andere apparaten die na je gain komen. Zo gaat bv je galm anders klinken (zit ook op een aux), de inserts bij sommige tafels (lijkt me zeker iets om rekening mee te houden als je een compressor gebruikt) en zelfs de EQ reageert iets anders bij een lager of hogere insturing.
Maar dat is MIJN mening...
KVMVIP Lid (†)
8-9-2008 19:00

Roytje schreef:

Zo gaat bv je galm anders klinken (zit ook op een aux
Nou, je effect zit post fader en post gain. Als je de gain of de "schuif" veranderd, dan veranderd de insturing naar je effect ook.

Je monitor via de (f.o.h. tafel) zit pré fader en post gain.
Bij verandering van de schuif blijft het volume op de monitor gelijk, bij verandering van de gain gaat je monitor mee.

Martin.
kvm entertainment
RoyStandaard Lid
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
8-9-2008 19:12
Ja daar heb je een punt bij de vocalen. Ik zat met de drumplates in mijn achterhoofd (heb ik altijd pre-fader) maar dit zou je inderdaad op kunnen lossen door deze auxen ook postfader te schakelen.
Verhaal van de inserts (zijn immers bij veel tafels ook post gain en pre fader) blijft staan en lijkt me zeker ook niet onbelangrijk.
Maar dat is MIJN mening...
René EppinkStandaard Lid
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
8-9-2008 21:15
Sorry, maar ik snap jullie nog steeds niet. razz :p Je regelt toch éérst je gain af en daarna de auxen? En daarna hoef je in principe niet meer aan je gain te zitten, dus valt er in die verhoudingen ook niet veel meer te verklooien?
KVMVIP Lid (†)
8-9-2008 21:25

René Eppink schreef:

Je regelt toch éérst je gain af en daarna de auxen? En daarna hoef je in principe niet meer aan je gain te zitten, dus valt er in die verhoudingen ook niet veel meer te verklooien?
Uiteraard wink ;)
Jouw manier:
Bij een microfoon zorg ik eerst op de PFL dat ik niet in het rood kom, daarna schuif open en tegelijk de gain terugdraaien zodat je ongeveer het gewenste volume hebt wanneer je schuif rond de 0dB staat.
Als je power te kort komt, zal je met de gain het geluid op moeten schroeven waardoor je juist je verhouding verkl....

Als je je gain niet terug draait en je kanaal schuif (of subgroup/master) lager zet is dat "probleem" er domweg niet. Mocht je tijdens een nummer toch meer power willen druk je je kanaalschuif >0db. (bij een fatsoenlijke tafel geen probleem).

Martin.
kvm entertainment
2party4Standaard Lid
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
8-9-2008 21:43
Als je je gain niet terug draait en je kanaal schuif (of subgroup/master) lager zet is dat "probleem" er domweg niet. Mocht je tijdens een nummer toch meer power willen druk je je kanaalschuif >0db. (bij een fatsoenlijke tafel geen probleem).

Martin.
Moet geen probleem opleveren met mijn tafel.
Thats fun.....
René EppinkStandaard Lid
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
8-9-2008 21:48

KVM schreef:

Bij een microfoon zorg ik eerst op de PFL dat ik niet in het rood kom, daarna schuif open en tegelijk de gain terugdraaien zodat je ongeveer het gewenste volume hebt wanneer je schuif rond de 0dB staat.
Als je power te kort komt, zal je met de gain het geluid op moeten schroeven waardoor je juist je verhouding verkl....
Je hebt nog altijd maarliefst een dB'tje of 10 over tussen de 0dB en fader vol open, dat is toch genoeg ruimte? Als je op een bepaald kanaal héél veel volumeverschil zult moeten maken hou je daar wat rekening mee, zoals ik al eerder zei.

KVM schreef:

Mocht je tijdens een nummer toch meer power willen druk je je kanaalschuif >0db. (bij een fatsoenlijke tafel geen probleem).
Dat is dan ook precies wat ik doe. Een typisch geval is bijvoorbeeld een basgitaar. Als je kick, snare op bijv. 0dB PFL afregelt en op dat niveau op de fader zet en je regelt je basgitaar ook op 0dB PFL af dan zul je deze met je fader veel zachter in de mix moeten zetten en ik vind het persoonlijk gewoon fijner mixen met de fader rond het 0dB-gebied. En ik zie nog steeds niet in wat daar mis mee is, enige opoffering is dat je gainstructuur iets minder kán worden. (bij een fatsoenlijke tafel geen probleem wink ;) , als je je er maar van bewust bent)
2party4Standaard Lid
13-9-2008 06:13
En als ik een crossover aan wil sluiten, hoe regel ik die af in de keten zoals het behoort te gebeuren? Denk aan master gain, gain voor high en low.
Thats fun.....
2party4Standaard Lid
16-9-2008 19:41

2party4 schreef:

En als ik een crossover aan wil sluiten, hoe regel ik die af in de keten zoals het behoort te gebeuren? Denk aan master gain, gain voor high en low.
Iemand? De vraag is waar en hoe in de keten van inregelen komt de crossover?
Thats fun.....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)