Forum > Newbie Forum

hoe maak je nou een mix?

(54 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
6-8-2003 22:28
Ik denk dat het belangrijk is als je een beetje oefent met lekker kale club en groove platen met een simpele boem, boem, boem en redelijk hetzelfde aantal bpm.

Ga maar eens oefenen een uur lang op 2 dezelfde platen. Zo heb ik het veel mensen geleerd en sommige kregen het uiteindelijk voor elkaar.

Zorg wel dat je weet wanneer willekeurig weer de nieuwe 4 kwartsmaat begint en dat je niet denkt... 123, 1234 maar.. boem(3), boem(4),1234 en laat je plaat (of cd) altijd los/lopen voor de eerste beat, zorg dan dat je tik 1 op tik 1 houdt door met je jog of platter te versnellen of vertragen.
Op het moment dat je vertraagt, pitch control mee omlaag, verhogen, pitch control tegelijkertijd omhoog. Als beginner moet je dan af- en toe een miliseconde niks doen om te kijken of de 4 kwartsmaten al gelijk lopen.

Hoop dat je er wat aan hebt, succes! wink ;)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
Trance_master17Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2003
Laatste: 23-5-2005
Berichten: 14
7-8-2003 22:58
misschien ben ik NOG niet helemaal op de hoogte van het hele dj gebeuren maar op de hoogte van muziek ben ik wel.

alle (bijna alle) dans muziek bestaat uit 4 kwarts maten

een maat is dus een klein stukje van je track bestaande uit 4 tellen

in principe loopt de muziek telkens 4 x 4 kwarts maten

in plaats van tot 16 0f misschien 32 te tellen (4 maal 4 is 16 of 4 maal 8 is 32)

is het veel slimmer om in maten te tellen

1-2-3-4, 2-2-3-4, 3-2-3-4-, 4-2-3-4

je raakt niet overteld en ontwikkeld je luistervermogen

ook kan je het duidelijk horen

vaak begint je plaat met 4 of 8 maten alleen bas daarna hoor je per 4 maten hoe de track opgebouwd word.

na verloop van tijd voel je zonder te tellen aan wanneer je je plaat er in kan gooien

mzzl
music is a passion
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
7-8-2003 23:49
Boem ta boem ta boem ta boem boem en dan de volgende er 0onder gelijk maken:
Boem ta boem ta boem ta boem boem en dan maar schuiven met je schuiven wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SparkyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 56
10-8-2003 15:08

Tom schreef:

Boem ta boem ta boem ta boem boem en dan de volgende er 0onder gelijk maken:
Boem ta boem ta boem ta boem boem en dan maar schuiven met je schuiven wink ;)
Kijk, das nou eens een duidelijk voorbeeld!! laugh :D

Op zich zijn er niet echt DJ-cursussen nodig. Als je gevoel voor ritme hebt en je hebt apparatuur waarmee je vooruit kan komt de rest vanzelf. Ik heb het ook nooit van iemand geleerd, ben gewoon door mijn ouders als 5-jarig mannetje naar muziekles gestuurd, waar ik op mijn 7-ende geluid uit een viool kreeg, waarna ik 2 jaar viool heb gespeeld, na het 1e jaar viool ben ik er keyboard bij gaan doen, heb ik tot mijn 17 les in gehad, waarvan de laatste 2 jaar pianoles. Op mijn 13e gitaarles erbij, heb ik een jaartje gedaan, ben daarna gaan drummen gedurende 4 jaar, tot mijn 18e en nu heb ik helemaal geen les meer en bouw mijn eigen muziek soms.

Een lang verhaal, waar verder niemand iets aan heeft waarschijnlijk, maar ik vertel het om nog even te benadrukken dat je gewoon gevoel voor ritme moet hebben en muzikaal moet zijn, anders schop je het niet ver. Trouwens, dat idee om met kale club nummers te beginnen gaat ook niet echt op als je niet echt gevoel voor ritme hebt, want een dubbele beat kan best mooi zijn hoor wink ;)

Groeten Joost
Nee, jij trekt volle zalen!?
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
10-8-2003 17:01
Boem ta boem ta boem ta boem boem en dan de volgende er 0onder gelijk maken:
Boem ta boem ta boem ta boem boem en dan maar schuiven met je schuiven
De manier die Tom aanhaalt is eigenlijk DE manier. wil je dan nog tellen? Dan tel je maar! Wil je erbij klappen? Klap maar!

Je moet gewoon zorgen dat je beats geljk lopen, dit is moeilijker dan tot 4 tellen en besteed daar dan ook je aandacht aan!
Lost in Music
DJ VozStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2003
Laatste: 27-8-2004
Berichten: 22
10-8-2003 20:55
Dus niet... Zelfs de beste DJ's tellen, en een 8kwartsmaat werkt bijna altijd het beste :)
Vozzie waz here...
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
10-8-2003 22:56
1 x bewerkt. Laatst door DJ Tim op 10-8-2003 22:58

DJ Voz schreef:

Zelfs de beste DJ's tellen, en een 8kwartsmaat werkt bijna altijd het beste :)
Ik weet niet precies hoe je dat dan voor je ziet, leg eens uit. Bedoel je tellen als in, je staat ergens te draaien in een club, je draait al jaren en je staat daar 1-2-3-4-5-6-7-8?

Als je jarenlange ervaring hebt tel je niet meer, dan weet je gewoon wanneer je je plaat moet inmixen, en dan weet je ook of je op dat moment op de 1e 2e 3e of 4e maat zit. In het begin kan het erg handig zijn om te tellen, maar daarna heb je dit soort hulpmiddelen niet meer nodig, dan weet je het gewoon.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
10-8-2003 22:57

dewazige schreef:

De manier die Tom aanhaalt is eigenlijk DE manier.
Hoera, de Wazige is de eerste die het door heeft,
niet tellen, niet denken, luisteren en gevoel hebben, meegaan in de muziek. en dan komt de rest vanzelf.

Kan je dat niet, dan moet je geen "mixende Dj" worden, want het zal je nooit goed lukken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
11-8-2003 11:56

Tom schreef:

dewazige schreef:

De manier die Tom aanhaalt is eigenlijk DE manier.
Hoera, de Wazige is de eerste die het door heeft,
Nou... Als een DJ net begint met mixen is het toch wel zo handig als hij leert tot 16 te tellen. En dat dit na jaren ervaring geheel vanzelf gaat spreekt natuurlijk voor zich.

Maar toch... Tel eerst maar wel even. Doen mensen ook als ze leren dansen (zelfs de ballroom winnaars zijn ooit op die manier begonnen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ-IpkissStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-2-2003
Laatste: 23-7-2012
Berichten: 320
11-8-2003 12:18

DJ Dave-Q schreef:

dat tellen is pure onzin.
Is geen onzin De als ik de beat van een plaat niet goed in mijn koptelefoon krijg moet ik hem ook een "beetje tellen". Ik draai nu met platen ongeveer 2 maanden.
maargoed.. als je het onder de knie begint te krijgen en je maakt je eerst foutloze
overgang is dat wel een kick zeg wink ;)
btje van.. *yeeeeey ik kan het, ik kan het, ik kan het, na-na-nana-naaaa!!* laugh :D
Ik heb nog steeds(ondanks dat ik het toch redelijk onder de knie heb vind ik zelf) dat ik gewoon een echt lekker gevoel krijg als een mix gewoon echt top is laugh :D !

MVG,
DJ-Ipkiss

Terug naar forum Reageer (zonder quote)