Forum > Licht

Switchpack geeft spanning?? [o.i.d.]

(104 reacties. Pagina 9 van 11)
Moderator(s): Dré
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
30-6-2008 22:57
2 x bewerkt. Laatst door Watje op 30-6-2008 23:28
hmm in het theather hier hebben we sgm dimmer packs, deze zijn 5knl dmx. Daar heb ik geen lek spanning gemerkt tot nu toe:)

ik kreeg echter zo straks iemand die met ongeloofelijke ogen keek dat ik een voeding wil gaan dimmen. gezien dit al een stabilistor is.. hoe zit dit?
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 5-8-2024
Berichten: 13463
30-6-2008 23:02
Er zijn 2 dingen die kunnen spelen bij een dimmerpack en/of switchpack.

1. Te lage last. Hierdoor kan het gebeuren dat de triac kortstondig opengaat als de dimmer/switch aangestuurd wordt en direct weer uitgaat aangezien de stroom door de triac lager is dan de zgn "houdstroom" (de minimaal door de triac benodigde stroom om te voorkomen dat hij uit geleiding gaat). Een triac wordt namelijk vaak met een puls aangestuurd (gaat dan in geleiding en blijft dat totdat de netspanning weer door het nulpunt gaat MITS de stroom door de triac boven de houdstroom blijft). Gedrag is: Uit als hij uit moet zijn en gedeeltelijk aan als hij aan moet zijn.

2. Lekkage veroorzaakt door ontstoorfilters (en dan dus NIET de seriespoel maar de snubber). Vaak zie je snubbers (100 Ohm in serie met 100nF) over een triac zitten om te voorkomen dat de spanningspieken hoger worden dan de maximale werkspanning van de triac. Deze snubber kan ervoor zorgen dat hoogohmige lasten (dus lasten die weinig tot niets nemen) reeds voldoende voeding via deze snubber krijgen om (zij het soms vreemd en wazig) te gaan werken. Gedrag is: Gedeeltelijk uit als hij uit moet zijn en aan als hij aan moet zijn.

En... Uiteraard is het mogelijk om ook nog een combinatie van bovenstaande 2 problemen te krijgen (half uit als hij uit moet zijn, half aan als hij aan moet zijn). Dan ben je helemaal in de aap gelogeerd.

Oplossing voor 1: Gebruik een switch/dimmer die continu een gatestroom levert aan de triac (liefst rekening houdend met de kwadranten om een DC component te voorkomen). De triac zal blijven geleiden zolang OF de stroom door de triac boven de houdstroom zit OF de stroom door de gate voldoende is om de triac in geleiding te houden. Je gaat dan al snel de zelfbouwrichting op.

Oplossing voor 2: Gebruik triacs die kunnen leven zonder snubbernetwerk. Ook hier ga je al snel de zelfbouwrichting op.

PS: Bovenstaande maalt niet om het merkje op de behuizing van de dimmer/switch.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
30-6-2008 23:06

Dré schreef:

Oplossing voor 2: Gebruik triacs die kunnen leven zonder snubbernetwerk. Ook hier ga je al snel de zelfbouwrichting op.
en zoals tom aangeeft een lamp erop werkt ook. alleen wil ik dus geen lamp omdat deze licht geeft als het kanaal wel gedeeltelijk of helemaal aan gaat, dus dan een weerstand (gekoeld) maar hoeveek K moet die zijn?
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
30-6-2008 23:25

Tom schreef:

Tot nu toe bij alle dimmpacks waarbij ik probeerde met een lage belasting (led, spiegelbolmotor, enz) had ik een extra belasting nodig.
Ik heb het niet over een dimmpack, maar een switchpack.

We wachten even het antwoord af hoe Victor zijn motoren van de astro aanstuurd.

Martin.
kvm entertainment
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-8-2024
Berichten: 9476
1-7-2008 10:01
De motoren van een astro zullen wel wat meer nemen dan 25 watt, dus die zullen weinig problemen hebben.
Een spiegelbolmotortje neemt slechts een paar watt.

Mijn ervaring is dat als je er een belasting aan hangt van 25 watt (goedkoopste oplossing=gloeilamp), is het probleem weg.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
1-7-2008 11:10

Tom schreef:

Mijn ervaring is dat als je er een belasting aan hangt van 25 watt (goedkoopste oplossing=gloeilamp), is het probleem weg.
Als het gaat puur over de lekstromen: ja. Voor andere problemen met inductieve lasten: neen. Als een switchpack niet geschikt is voor inductieve lasten, dan mag je daar 1000W bij hangen, gaat het niet oplossen.

Bij een multidim gaat dit idd een oplossing zijn, bij die ESX4 kan je het vergeten. Wat daar wel kan helpen is gewoon de inductie compenseren met wat condensators (maar dat vind ik nu ook niet bepaald een ideale oplossing).
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-7-2024
Berichten: 5308
1-7-2008 13:17

KVM schreef:

We wachten even het antwoord af hoe Victor zijn motoren van de astro aanstuurd.
Inderdaad met een Botex switchpack (geen dim/combipack) hier uit de webshop. Deze werkt op de motoren van de Astrodisco probleemloos.

Verder heb ik nog zo'n zelfde switchpack om een lichteffect met 2.000 Watt lampen (Satel Kum) aan te sturen. De standaard belastbaarheid van ieder kanaal is daarvoor niet hoog genoeg, dus heb ik op het kanaal dat de lampen schakelt een solid state relais (20A van Crouzet) ingebouwd. Deze heeft wel last van de lekstroom en staat dus altijd aan, ook als het kanaal van het switchpack uitstaat. Een lampje parallel aansluiten lost het probleem op maar is natuurlijk niet echt een mooie oplossing. Ik ben nog aan het experimenteren met verschillende weerstanden om dat ballast-lampje te vervangen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
2-7-2008 11:49
als volgt opgelost:

stekkerdoosje, en daar 3 par 30 behuizingen in, par 38 blacklight lampje erin gedrukt die toch geen (nauwlijks) licht geven. en geen lekstroom meer.
bijna geen lekstroom meer, 1 of 2 van deeze blacklights is echter 25W en dat is toch te weinig om het geheel weg te werken. maar van deze iniminie stroom die over is heb ik geen last.

tom bedankt ;)
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
16-7-2008 11:37

Tim versteeg schreef:

Om geen nieuw topic aan te maken, trap ik deze even omhoog.

Ik heb ook een switchpack, een eurolite esx4. Nou is het probleem dat deze over 3 van de 4 kanalen tussen de 100 en 140 volt uitgangsspaning. Mijn par 36 balkjes werken daardoor maar half. Een losse par lijkt het op het ook wel goed te doen. Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is? of heb ik gewoon een kapot switchpack?
Als je de ESX4 aanstuurt via de analoge ingang werkt het wel om par36 (inductieve last dus) aan te sturen.

Daaruit concludeer ik dat het probleem waarschijnlijk het volgende is: De microprocessor stuurt enkel een pulsje tijdens de nuldoorgang. En aangezien bij een inductieve belasting de stroom na-ijlt gaat de stroom te laag zijn wanneer de puls wegvalt.
Het kan natuurlijk nog iets anders zijn. Ik heb geen scoop, en kan dus niet zien wat de processor naar de opto-triac stuurt.
Ik heb er ook nog geen flauw idee van hoe ik dit ga oplossen als dit effectief het probleem is. Ik gok dat de cpu gaat beveiligd zijn tegen het uitlezen van de programma-code.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-7-2024
Berichten: 5308
3-8-2008 19:00

Victor schreef:

Verder heb ik nog zo'n zelfde switchpack om een lichteffect met 2.000 Watt lampen (Satel Kum) aan te sturen. De standaard belastbaarheid van ieder kanaal is daarvoor niet hoog genoeg, dus heb ik op het kanaal dat de lampen schakelt een solid state relais (20A van Crouzet) ingebouwd. Deze heeft wel last van de lekstroom en staat dus altijd aan, ook als het kanaal van het switchpack uitstaat. Een lampje parallel aansluiten lost het probleem op maar is natuurlijk niet echt een mooie oplossing. Ik ben nog aan het experimenteren met verschillende weerstanden om dat ballast-lampje te vervangen.
Switchpack is inmiddels gepimpt: outputs op een Harting, en kanaal 1 loopt via een solid state relais van het merk Crouzet, met inputs van 230 volt. Op kanaal-1 kan ik nu theoretisch 20A schakelen in plaats van de 5A die dit switchpack standaard schakelt maar in de praktijk zal dat natuurlijk maximaal 16A zijn. In ieder geval genoeg voor de 2 kilowatt lampen van sommige oude lichteffecten (Satel Oxis, Satel Kum).

Het relais reageerde ook op de restspanning van de outputs van het switchpack. Daardoor brandden de aangesloten lampen altijd en niet alleen als kanaal 1 wordt aangezet. Dit heb ik opgelost door op de output van kanaal-1 3 weerstanden van 15k Ohm, 5 Watt parallel te zetten. Op 230 Volt trekken deze weerstanden 3,5 Watt per stuk, dus 10 Watt totaal. Dat is voldoende om het relais uit te schakelen als kanaal 1 uitstaat. De weerstanden worden wel warm, maar het blijft binnen de perken (die 3,5 Watt per stuk is ook maar 70% van wat deze weerstanden mogen hebben).

En natuurlijk nog een fotootje van de binnenkant.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)