Forum > Newbie Forum

[aansluiting] speakers

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Club8Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 10-6-2008
Berichten: 4
1-6-2008 13:06
Ik ben een beginnende DJ, en heb natuurlijk ook speakers nodig, maar ik heb een vrij oude versterker. Maar hebben alle boxen dezelfde aansluiting? de zogenaamde "klem aansluiting" met een rood en zwart draadje? En weet iemand of de Skytec Disco Speakers die klem aansluiting hebben?
mvd

plaatje kabels:
https://www.skytronic.com/rsc/img/800/801_050.jpg
Dj pyroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2005
Laatste: 3-3-2016
Berichten: 200
1-6-2008 14:03
Er zijn een aantal verschillende aansluitingen die gebruikt worden voor boxen.
De meest voorkomende zijn:
- draadklemmen (vooral bij budget boxen)
- Jack
- XLR
- Speakon

Of de skytec boxen draadklemmen hebben weet ik niet.
Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen.
DJ LarsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2007
Laatste: 12-8-2010
Berichten: 86
1-6-2008 14:07
Hallo
Ik heb die Skytec Disco Speakers ook gehad.
Die hebben inderdaad zo'n rood-zwarte aansluiting en ik had ook Jack-aansluitingen.
Nee bijna geen 1 speaker heeft nog van die rood-zwarte aansluitingen, alleen de budgetspeakers hebben dat vaak nog.
Alle Semi-Pro en Pro-Speakers hebben tegenwoordig (bijna) allemaal Speakon wink ;)

M.v.g.
Lars de Jong
IkkeikkemijStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-2-2008
Laatste: 16-4-2017
Berichten: 87
2-6-2008 17:10
Ik raad je ook zeker aan om pluggen te gebruiken, als je die kabel namelijk drie keer los en vast schroeft is die drie keer zo dun shut up :X
Seeburg Acoustic Line
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 413
2-6-2008 18:13
Als je speakon kabels te duur vind kun je het ook doen zoals ik het gedaan heb. Ik heb 2 2,5mm^2 luidsprekerkabel gekocht en daar aan iedere kant een NL4FX plug (4 polige (neutrik) speakon plug) aan gemaakt.

Het is niet heel roadproof en je moet er geen lange afstanden mee overbruggen of buiten mee gaan werken. Maar voor kleine feestjes waar je speakers naast je staan werkt dit gewoon goed en het is erg kostenbesparend.
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
2-6-2008 18:25

djspiky schreef:

Als je speakon kabels te duur vind kun je het ook doen zoals ik het gedaan heb. Ik heb 2 2,5mm^2 luidsprekerkabel gekocht en daar aan iedere kant een NL4FX plug (4 polige (neutrik) speakon plug) aan gemaakt.

Het is niet heel roadproof en je moet er geen lange afstanden mee overbruggen of buiten mee gaan werken. Maar voor kleine feestjes waar je speakers naast je staan werkt dit gewoon goed en het is erg kostenbesparend.
Daarbij komt nog het voordeel dat een speakon sneller aangesloten is dan draadverbindingen. Een speakon heb je op minder dan een seconde er in, bij draadverbindingen moet je meestal wat langer prutsen.

Maar als je écht niet weg te houden bent van draadverbindingen: zorg dan dat je de uiteinden van je draden vertint hebt, anders blijft er na 3x in en uit trekken niets meer van over.
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
IkkeikkemijStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-2-2008
Laatste: 16-4-2017
Berichten: 87
2-6-2008 18:36
Ik heb hier ook Skytec speakers dus ik gok erop dat je het best een Speakon -> Jack kabel kan gebruiken.. Tenzij dit natuurlijk niet betaalbaar is, maar lijkt mij een beetje sterk..
Seeburg Acoustic Line
Joepjuh7Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 28-4-2014
Berichten: 110
2-6-2008 18:39

StijnS schreef:

djspiky schreef:

Als je speakon kabels te duur vind kun je het ook doen zoals ik het gedaan heb. Ik heb 2 2,5mm^2 luidsprekerkabel gekocht en daar aan iedere kant een NL4FX plug (4 polige (neutrik) speakon plug) aan gemaakt.

Het is niet heel roadproof en je moet er geen lange afstanden mee overbruggen of buiten mee gaan werken. Maar voor kleine feestjes waar je speakers naast je staan werkt dit gewoon goed en het is erg kostenbesparend.
Daarbij komt nog het voordeel dat een speakon sneller aangesloten is dan draadverbindingen. Een speakon heb je op minder dan een seconde er in, bij draadverbindingen moet je meestal wat langer prutsen.

Maar als je écht niet weg te houden bent van draadverbindingen: zorg dan dat je de uiteinden van je draden vertint hebt, anders blijft er na 3x in en uit trekken niets meer van over.
Nog beter, adereindhulsjes shut up :X
IkkeikkemijStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-2-2008
Laatste: 16-4-2017
Berichten: 87
2-6-2008 18:49

joepjuh7 schreef:

StijnS schreef:

djspiky schreef:

Als je speakon kabels te duur vind kun je het ook doen zoals ik het gedaan heb. Ik heb 2 2,5mm^2 luidsprekerkabel gekocht en daar aan iedere kant een NL4FX plug (4 polige (neutrik) speakon plug) aan gemaakt.

Het is niet heel roadproof en je moet er geen lange afstanden mee overbruggen of buiten mee gaan werken. Maar voor kleine feestjes waar je speakers naast je staan werkt dit gewoon goed en het is erg kostenbesparend.
Daarbij komt nog het voordeel dat een speakon sneller aangesloten is dan draadverbindingen. Een speakon heb je op minder dan een seconde er in, bij draadverbindingen moet je meestal wat langer prutsen.

Maar als je écht niet weg te houden bent van draadverbindingen: zorg dan dat je de uiteinden van je draden vertint hebt, anders blijft er na 3x in en uit trekken niets meer van over.
Nog beter, adereindhulsjes shut up :X
Nu weet ik uit ervaring dat dat bij de Skytec-connectoren niet goed werkt razz :p Als je er dan tegenaan blaast vallen ze er al uit..
Seeburg Acoustic Line

Terug naar forum Reageer (zonder quote)