Filters voor par 64 (uitlichten)
(19 reacties. Pagina 1 van 2)Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid Uit: België Sinds: 29-7-2006 Laatste: 16-4-2024 Berichten: 506 | 22-5-2008 12:27 |
Beste, Heb vanmorgen heel het forum doorlopen met zoektermen als "LEE", "Filter", "Kleurfilter" en "Frost", maar kon niet onmiddellijk een antwoord vinden op mijn probleem(pje). Ik heb onlangs 2ehands 6 PAR 64 spots gekocht (Longcan met raylight 500 Watt). Ik zou die voor de volgende toepassing willen gebruiken en hiervoor had ik graag de beste filterkeuze geweten: Af en toe (zo'n 4 à 5 maal per jaar) moet ik een 'ontspanningsgroep' van licht voorzien. Zij voeren dan enkele sketchen en playbacknummers op. Het podium is niet echt groot, dus dat levert geen probleem op. Nu doe ik de belichting (enkel het witte licht tijdens de sketchen) met een 2-tal bouwlampen van 500 Watt. de kleuren gaan dan via 8 PAR 56 spots... (en dan nog wat bewegend licht erbij) In ieder geval wil ik die bouwlampen nu vervangen door die 6 PAR 64-spots. Nu is mijn vraag: welke filters kies ik hier het beste voor. Ik las hier al op het forum dat LEE 205/202 voor zang best gebruikt kon worden, terwijl ik ergens anders een opsomming zag van LEE 152 (warm), LEE 102 (middelmatig) en LEE 201/202 (koud) voor 'gewoon' wit licht op een podium. Welke filters zou ik dan voor een combinatie (playback en sketchen) moeten gebruiken? 2 X LEE 205 (voor tijdens het muzikale gedeelte) + 4 X een LEE 102? Gewoon 6 X een LEE 102 of andere van de reeks (gewoon wit licht)? Allemaal LEE 205? Of nog een andere combinatie? PS: bijkomend vraagje: de parcans hebben een betrekkelijke strakke bundel. Kan een frostfilterje (bij te steken bij de andere filters) hierbij soelaas brengen? En zo ja, iemand een LEE-nummer voor een neutrale frost-filter? Alvast bedankt voor het uitwisselen van jullie gebruikerservaringen! Mvg, Tim | |
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst | |
ProsoundandlightStandaard Lid Uit: België Sinds: 4-10-2005 Laatste: 9-3-2015 Berichten: 457 | 22-5-2008 12:57 |
Ik ben niet zo'n voorstander van het gebruik van parretjes om podia uit te lichten, en al zeker niet bij theatertoepassingen. Je kan die parren, door de strakke bundel, prima gebruiken om details op te lichten, om wat kleuraccenten te geven of om in tegenlicht met eventueel haze of rook iets te bereiken. Als je ze echter voor front uitlichting als basis wil gaan gebruiken, zit je met 3000 Watt, en geen egale belichting. Uitlichten met parren is bijvoorbeeld wel beter mogelijk voor jouw toepassing, als je met "echte" parlampen werkt, flood of mediumflood. Nu zeg je dat het podium klein is, waardoor je wel iets zal kunnen doen met de parren, maar als ik jou was, zou ik de bouwlampjes er voor alle zekerheid toch maar tussenhangen. | |
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets! | |
TimothyStandaard Lid Uit: België Sinds: 29-7-2006 Laatste: 16-4-2024 Berichten: 506 | 22-5-2008 13:31 |
Meestal zijn de sketches wel statisch (bv. 2 mensen aan tafel die vanalles vertellen of zo) dus noodzaak aan gehele verlichting van het podium is niet echt zo noodzakelijk. BTW: misschien vergeten bij vertellen dat het héél amateuristisch is hoor! Zijn gewoon een aantal dames tss de 40 en 60 jaar die op hun bijeenkomsten na het eten een brokje ontspanning voorzien. Daar spelen ze dan sketche van Gaston & Leo na die ze een beetje geactualiseerd hebben naar de regio (lees: het platte boerenland ) Ik had altijd het idee gehad om ooit eens die bouwlampen te vervangen, en nu onlangs had ik de kans om 6 PAR 64 over te nemen, vandaar deze vraag. Kan een frost-filter erbij, die bundel niet verzachten? Het podium is - schatting - 4m breed X 2 à 3 m diep. Met een 6-tal 500 Watters van Pars moet dat toch lukken, niet? Wel is inderdaad een van mijn problemen om die bundel iets te vervagen, en dan ook de keuze van kleurfilter... Met 8 Par 56 kan ik het podium mooi coveren, maar kan natuurlijk niet tussen de scenes door de filters er gaan uittrekken om dan eens wit licht voor sketch en dan eens gekleurd licht voor playback te geven. Heb nu eenmaal (misschien stom, maar goed) die 6 Par 64 met raylight en die wil ik zo goed mogelijk gebruiken nu... (BTW misschien nog iets over de positie van het licht: er komen 3 spots aan iedere kant van het podium. Dus geen 6-bar of zo. Van beide kanten wordt het podium belicht (via statief die +- 3 meter van podium af staat) | |
J.WijningsEx Lid Uit: Nederland Sinds: 26-2-2007 Laatste: 9-3-2010 Berichten: 26 | 22-5-2008 18:49 |
Als je raylight gebruikt kan je weinig veranderen aan die lichtbundel, een LEE 221 Bleu frost kan de scherpte al een beetje minderen en voegt tevens wat blauwige kleur toe.Door die blauwige waas krijg je kontrast met de grijstinten op het podium.Verder bij die Lee 221 geen kleur meer bijsteken. Als je dan ook nog kombineerd met een paar Lee 75 Evening Bleu, kan je de "oude" kleuren (grijs/wit/zwart) er echt oud uit laten zien. Als je dan die kombinatie nog eens aanvult met Lee 152 Pale Gold, kan je ook nog eens warmte creeeren op het podium. Het spreekt voor zich, dat je met deze kleurenfilters moet "spelen" door met de diverse lichtsterkten te varieren. Je kan dan van "koud en kil"naar "fris en modern zomers" toe mengen. Als je de lampen kruist over het podium, krijg je minder hinderlijke schaduwen op de achtergrond.Dus de lampen aan de linkerkant voorzien de rechterkant van het podium, en de lampen aan de rechterkant voorzien de linkerkant. Als je dan ook nog een diepte wil krijgen in het beeld, hang dan wat tegenlicht en belicht de achterwand van het podium met Lee 124 Dark green en Lee 137. daarmee kan je dan meteen het effect van zomers (124) en fris (137) versterken. | |
"licht is zwaar werk" | |
TimothyStandaard Lid Uit: België Sinds: 29-7-2006 Laatste: 16-4-2024 Berichten: 506 | 22-5-2008 19:13 |
De bedoeling is om inderdaad meer perspectief in het podium te brengen, maar dan meer door de plaatsing van de spots. Nu staat alles vooraan (wegens achteraan geen plaats - podium is te klein en staat onmiddellijk tegen de muur in een hoek...), maar mijn bedoeling zou zijn om 2 statieven links en rechts vooraan te plaatsen voor het uitlichten van de performers, en dan aan de zijkant (zo ver als mogelijk naar achteren toe) de gekleurde spots te plaatsen. Zo krijg ik ook een 'zicht'-effect van de kleurspots. (Dat heb ik nu niet, gezien ik nu maar twee statieven gebruik en die vooraan richting podium staan) Mijn enige probleem is dat ik op zoek ben naar een tweetal soorten filter: 1 die ik gebruik bij het muzikale gedeelte (in combinatie met de kleurspots), en één die ik gebruik tijdens de sketchen (al dan niet gecombineerd met de filter voor de muziek). Ikzelf had iets voor ogen van: Tijdens de muziekopvoering: twee spots 'vol' open met de filter voor muziek (warm wit?), de 4 andere spots dan meer gedimd. De kleurspots zorgen dan voor de beweging/variatie. Tijdens de sketchen zou ik dan de 4 andere spots 'vol' open zetten (welke kleur wit?) en eventueel al dan niet gedimd de twee andere spots erbij. (Geen kleurspots gebruiken) Van dit vertrekpunt ga ik uit. Mochten jullie andere ideetjes hebben, ga gerust jullie gang. Maar vanuit mijn vertrekpunt had ik graag geweten welk filter ik moet gebruiken voor de 'muzikale' spots (LEE 205/202 of iets anders?) en welke voor de 'sketch-spots' (welk kleur wit past hierbij om te beginnen?) Moet hierbij een frostfilter gebruikt worden, zo ja op welke spots zou je dat dan doen? Ik ben eigenlijk een noob met LEE-filters. (Heb enkel ervaring met de JB-Systems filtertjes van die setjes) en zou graag van start willen gaan met een standaardopstellinkje voor uitlichten... Alvast bedankt voor jullie verdere input? PS. J. Wijnings, bedankt voor je inbreng, maar het lijkt mij allemaal nog wat chinees en heel gecompliceerd, sorry. | |
J.WijningsEx Lid Uit: Nederland Sinds: 26-2-2007 Laatste: 9-3-2010 Berichten: 26 | 22-5-2008 20:58 |
Graag gedaan Timothy. Denk maar eens aan mijn kombinatie van kleuren en hun menging, dan weet je wat ik bedoel. Voor een leuk en warm frontje kan je pale gold gebruiken, open wit is verschrikkelijk harden koud overkomen.Misschien een tweetal spot gedimd open wit er bij om te kunnen kombineren tussen warm (152) en koud (open wit). | |
TimothyStandaard Lid Uit: België Sinds: 29-7-2006 Laatste: 16-4-2024 Berichten: 506 | 22-5-2008 21:34 |
Dus in mijn denkpiste zou jij gaan voor 4 spots met LEE 152 filter (warm wit) en 2 spots met koud licht? Spreken we dan over een LEE 102-filter of toch LEE 201/202? En moet daar dan nog een neutrale frost bij/tussen? BTW bestaat een (kleur)neutrale frost-filter? | |
J.WijningsEx Lid Uit: Nederland Sinds: 26-2-2007 Laatste: 9-3-2010 Berichten: 26 | 22-5-2008 22:23 |
Lee 152 is Pale Gold, en open wit is gewoon zonder filter.Je kan in die beide kleuren eventueel een Lee 220 White (dat is in principe een "(kleur)neutrale frost-filter") frost zetten, om het licht wat difuus te maken. | |
TimothyStandaard Lid Uit: België Sinds: 29-7-2006 Laatste: 16-4-2024 Berichten: 506 | 23-5-2008 07:55 |
Dus: - LEE 220 is een frostfilter die ik op alle spots mag (bij)plaatsen? - Open wit, is dus een spot zonder filter? (Eventueel wel met frost-filter erbij) Ik vind wel dat dat witte licht van de PAR heel koud en kil is zo zonder filter. Zo staan ze nu te schijnen als ik ze test... Kan je dat nog een beetje temperen (LEE 102?) Ik geloof dat ik die 152 wel regelmatig tegenkom op optredens. Die geeft zo een vleeskleurig oranje af hé. Dat lijkt mij wel al iets voor een tweetal spots..., maar voor het witte licht van de 4 andere zou ik toch net iets minder kil licht willen hebben dan het licht dat ze nu geven zonder iets van filter ervoor. Volstaat gewoon die neutrale frostfilter al? | |
Dj pyroStandaard Lid Uit: België Sinds: 5-1-2005 Laatste: 3-3-2016 Berichten: 200 | 23-5-2008 19:22 |
Als je open wit al koud vind, dan wil ik niet weten wat je van een 201/202 vind . 152 is inderdaad iets dat redelmatig als frontlicht gebruikt wordt. | |
Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen. |