Forum > Algemeen Forum

theaterliften

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
HavefunStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2008
Laatste: 19-6-2008
Berichten: 3
12-5-2008 19:28
beste,

na een lange babbeling met enkele maten over rigging kwam theaterliften op de koop.
De vraag is mij wat zijn theaterliften en wat is de reglementering derrond:d.

grtz,

lefoxy
live to die
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
12-5-2008 19:31

havefun schreef:

beste,

na een lange babbeling met enkele maten over rigging kwam theaterliften op de koop.
De vraag is mij wat zijn theaterliften en wat is de reglementering derrond:d.

grtz,

lefoxy
Dit is je allereerste post op dit forum en ik kan het niet bepaald een goed begin noemen wink ;) Ik denk dat ik met veel moeite kan begrijpen wat je probeert te vragen. Maar ik denk dat je toch echt meer respons krijgt als je je vraag wat helderder formuleert.
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 431
12-5-2008 19:37

havefun schreef:

beste,

na een lange babbeling met enkele maten over rigging kwam theaterliften op de koop.
De vraag is mij wat zijn theaterliften en wat is de reglementering derrond:d.

grtz,

lefoxy
Je hebt verschillende soorten theaterliften, volgens verschillende methoden (spindels, schaarsysteem, tandwiel-tandwielrail)... Meest frequent zie je ze bij liften die tot de hoogte van de scènevloer gaan (in het midden van de scène bijvoorbeeld) om decorstukken omhoog te brengen.
Vaak is ook de orkestbak beweegbaar en ook te gebruiken als scènelift.
Ook de trekken zijn eigenlijk een vorm van scèneliften, ze 'liften' tenslotte het licht en decor in de toneeltoren.
Reglementering persoonlijk geen idee, waarschijnlijk ook te zien van welk type je gebruikt.
Fun is serious business!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
13-5-2008 10:13
Een wedervraag:
Vanwaar je vraag?
Waarom wil je het weten, en in welke toepassing heb je het over?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HavefunStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2008
Laatste: 19-6-2008
Berichten: 3
13-5-2008 19:27
wij waren in het algemeen aan het babbelen over takelsystemen rigging en normen.
Plotseling vertelde iemand iets over theaterliften. maar er was niemand van ons die dit echt kende.
naar verluidt moeten er verschillende soroten bestaan en ook een rare wetgeving errond.
ik weet er het fijne niet van. daarmee dat ik eens wat informatie vraag. kunnen we de volgende keer
lekker verder babbelen erover

grtz

dim
live to die
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
13-5-2008 22:09
lift in welke toepassing?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-10-2003
Laatste: 2-6-2008
Berichten: 127
14-5-2008 17:26
Een theaterlift is als het ware een verticale uitschuifbare truss, die je meestal met een lier omhoog moet takelen. Zegmaar een windup maar dan iets steviger en hoger.

Je hebt ook nog personenliftjes, die worden ook wel in het theater gebruikt. Zijn kleine bakjes voor één of twee personen die met een elektromotor of luchtdruk omhoog komen. Kunnen soms meer dan 10 meter hoog, dus zijn erg handig in hoge ruimtes.
Maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
14-5-2008 18:21

miel schreef:

Je hebt ook nog personenliftjes, die worden ook wel in het theater gebruikt. Zijn kleine bakjes voor één of twee personen die met een elektromotor of luchtdruk omhoog komen. Kunnen soms meer dan 10 meter hoog, dus zijn erg handig in hoge ruimtes.
Dan heb je het toch gewoon over hoogwerkers? Die heb je in alle soorten en maten; van een kleine (handaangedreven) geni tot gigantische verreikers.

In het theater wordt inderdaad een hoop getakeld;
Je hebt de trekkenwanden met diverse soorten trekken (de standaard trekjes, trommeltrekken en punttrekken) maar dit is natuurlijk geen lift. Trekken zijn buizen (simpele uitvoering) of een soort trussjes die gebruikt worden om het licht of decorstukken aan te hangen. Kun je mooi tijdens de voorstelling allemaal dingen uit de toneeltoren laten verschijnen.

Je hebt in sommige theaters de personenliftjes in de manteautoren. Die wordt gebruikt om het licht in de manteautoren (de "schotten" aan het zijkant van het theater) te hangen.

Je hebt vaak een beweegbare portaalbrug; de brug achter het voorgordijn waar een deel van het frontlicht in hangt. Over deze brug kun je lopen (in nieuwere theaters ook in een bakje onderhangen) en hij kan omhoog en omlaag getakeld worden.

Je hebt ook uiteraard weer in sommige theaters orkestbak-liften. Wordt gebruikt om de orkestbak-bodem gelijk te trekken met het podium of de vloer zodat deze meer ruimte krijgen. Ook worden orkestbakliften vaak gebruikt om spullen (vaak worden hier grote vleugels opgeslagen) uit de opslag onder het podium op het podium te krijgen.

En verder natuurlijk alles wat niet specefiek voor onze branche is; van gewone (motor)takels op de rollenzolder, via de lift die de trailers op podiumhoogte brengt tot de gewone personenlift in het kantoor gedeelte laugh :D. Liften genoeg dus en een specefieke regelgeving voor ons vak ontbreekt. Als theater heb je je ook gewoon te houden aan de geldende regels voor rigging en hijsen in het algemeen.
Maar dat is MIJN mening...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
14-5-2008 18:40
Denk dat dit bedoeld wordt: ALP-liften

Het woord 'truss' bij de omschrijving van miel was wel een beetje verwarrend, je zou ook nog eens kunnen gaan denken aan zgn. groundsupports. (die schuiven echter weer niet uit...)
Beetje vaag topic verder... shut up :X
MielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-10-2003
Laatste: 2-6-2008
Berichten: 127
15-5-2008 09:43

Roytje schreef:

miel schreef:

Je hebt ook nog personenliftjes, die worden ook wel in het theater gebruikt. Zijn kleine bakjes voor één of twee personen die met een elektromotor of luchtdruk omhoog komen. Kunnen soms meer dan 10 meter hoog, dus zijn erg handig in hoge ruimtes.
Dan heb je het toch gewoon over hoogwerkers?
Ja, maar ik bedoel nu meer de op gebruik in het theater gerichte apparaten. En ik zie een normale hoogwerker die bijvoorbeeld de glazenwasser gebruikt niet zo snel een theatertje binnendenderen laugh :D
Maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)