Forum > Zelfbouw Speakers

nieuwe PA

(47 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
RGBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2008
Laatste: 16-4-2008
Berichten: 9
28-3-2008 23:55
Ik heb op het moment alleen een mooie mengtafel, ik hoop dat dat genoeg zegt..
Ik heb een behringer ep1500 die het naar mijn idee nog goed heeft gedaan, valt uit als het lang aan staat en wil ik eigenlijk vervangen.
qua speakers 2 setjes peavey eurosys 3 een kast met 18w1300 en ik had 2 kastjes met gamma15, waar ik er nog maar 1 van over heb.
Ik hoopte op een mooie deal met 2de hands amps.
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
29-3-2008 11:56
Had de dubbel 12" + 1.4" ook al voorgesteld in combinatie met 18"ers maar volgens mij past dit zeker allemaal niet binnen het budget aangezien er ook nog eens zeker 2 en naar alle waarschijnlijkheid 3 versterkers zullen bijgekocht moeten worden.

mvg.
pieter
RGBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2008
Laatste: 16-4-2008
Berichten: 9
7-4-2008 19:32
Dag allemaal,

Ik heb inmiddels besloten gekocht en gedraait, en ben zeer tevreden!
Ik heb een nabouw setje gekocht van APG met1x dubbel15" sub en 1 15"/2"coax top per kant, met daar bovenop een fr101 voor wat extra hoog.
De subs zijn geladen met de B&C 15TBX40.
baarbij heb ik 3 dap palladium 2000 versterkers gekocht(ook tweedehands) voor elke sub 1 in bridge mode en 1 in stereo voor de topjes met een axxent x-over op 120 hertz.
spirit LX7 mengtafel met sennheiser E835 voor de zangers, AKG d112 voor de kickdrum, shure sm57 voor snaredrum en gitaar, shure BG nogwat'clip-on' voor de toms en een thomann kickmic voor de basgitaar.
Al met al misschien een beetje een raar zooitje maar het publiek stond versteld van de geluidskwaliteit!
er waren zaterdag ongeveer 360 bezoekers en de set kon het nog goed aan, geen vervorming. de amps en x-over begonnen al wel licht te clippen maar dit was niet duidelijk hoorbaar en ook niet problematisch. de ventilatoren van die amps maken wel een inmens kabaal, is dat normaal? de amps blijven wel behoorlijk koel(veel beter dan de behringer ep1500)

MVG Renco

Mijn doel is dus bereikt, ik heb iets te veel geld uitgegeven maar dat kon niet anders.
in totaal was ik aan de amps speakers en het x-over 2640 euro kwijt.
BastianwolbertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2005
Laatste: 10-6-2005
Berichten: 53
7-4-2008 22:13
Klinkt als een leuke set voor het geld! Maar wat mij zo even opvalt, is dat niet een beetje teveel gevraagd van die palladium, 4 ohm in brug?
ConinxkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-2-2006
Laatste: 28-9-2016
Berichten: 74
7-4-2008 23:27
Heb je misschien ook foto's gemaakt van de opstelling?
Klant is Coninx!
RGBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2008
Laatste: 16-4-2008
Berichten: 9
9-4-2008 11:16
Misschien wel iets teveel gevraagt van dap maar ze trekken het wel..
ik wil als er weer geld is overstappen op crown qsc mc2 lab gruppen of iets dergelijks maar dat gaat nog wel even duren..

Weet iemand of RAM nou iets is of niet?
ze stonden eerst bij speakerstore te koop maar nu al een tijdje niet meer, wat is de reden hiervoor? zijn ze nmiet betrouwbaar? klinken ze niet goed?

Ik heb wel wat foto's van de opstelling maar verwacht niet teveel.
Ik heb de foto's alleen wel old skool, dus moet nog even scannen enzo..
Renco
GateWayStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-4-2003
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 221
16-4-2008 14:08
ik heb zelf ram bux versterkers 5.0 (oude reeks) en ben hier zeer tevreden over.
de bux reeks is iedeaal voor op baskasten , drukt goed door en is erg betrouwbaar.
KitmanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-10-2006
Laatste: 16-1-2015
Berichten: 86
11-5-2008 09:57
Ik neem dus aan dat dit voor een band is. Dan heb je 4 x 15" speakers.
Is dat niet te traag? zou je niet beter 2x15" en 2x10 of 12" nemen.
Mijn ervaring leert dat vooral het hoog belangrijk is voor de kwaliteit van de zang, niet direkt het vermogen maar wel de kwaliteit, dus piezzo's kan je vergeten.
Ik vond het wel grappig dat je in het begin van dit topic sprak over het rendement van de boxen, daar wordt hier bij zelfbouw nauwelijks op gelet,tenminste als ik zie welke versterker vermogens er gehanteerd worden, als dat maar niet bijdraagt tot de opwarming van de aarde;) Het geldt nog steeds +3dB geeft een verdubbeling van het geluid eh!Dat kan je zo horen als je 2 verschillende boxen op een versterker aansluit en dan ff pant, zeer verwonderlijk soms. Ik heg het eens gedaan met 1 dynacord en 1 solton 12", dan ga je toch sparen hoor.
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
11-5-2008 10:21

kitman schreef:

Ik neem dus aan dat dit voor een band is. Dan heb je 4 x 15" speakers.
Is dat niet te traag? zou je niet beter 2x15" en 2x10 of 12" nemen.
Mijn ervaring leert dat vooral het hoog belangrijk is voor de kwaliteit van de zang, niet direkt het vermogen maar wel de kwaliteit, dus piezzo's kan je vergeten.
Ik vond het wel grappig dat je in het begin van dit topic sprak over het rendement van de boxen, daar wordt hier bij zelfbouw nauwelijks op gelet,tenminste als ik zie welke versterker vermogens er gehanteerd worden, als dat maar niet bijdraagt tot de opwarming van de aarde;) Het geldt nog steeds +3dB geeft een verdubbeling van het geluid eh!Dat kan je zo horen als je 2 verschillende boxen op een versterker aansluit en dan ff pant, zeer verwonderlijk soms. Ik heg het eens gedaan met 1 dynacord en 1 solton 12", dan ga je toch sparen hoor.
Je moet me dan toch maar eens vertellen waar die 4de 15" zit in een dubbel 15", 15 + 2", 10" + 1"? Wat komen piezo's in je verhaal doen aangezien er in de FR101 toch een DE-25 van B&C steekt, dit is zomaar eventjes een van de beste 1"drivers die er gemaakt zijn en hebben volgens mij een geweldig klank.
Het rendement van boxen: daar wordt bij zelfbouw zeker wel op gelet. Waarom dan die hoge versterkervermogens: lees even door de techtalk en wordt wijzer --> men zet 1.5x tot 2x het vermogen op fatsoenlijke speakers omdat fatsoenlijke speakers dit normaal wel aankunnen, omdat er in muziek zoiets zit als dynamiek en omdat we als liefhebbers van al dat moois toch niet de ganse avond de rode cliplampjes van onze versterker willen zien aangaan.
Maar dat moesten we je met jouw ervaring toch niet vertellen zeker?
Dit materiaal is in tegenstelling tot bijvoorbeeld HiFi gemaakt om constant voluit te presteren.

Ook zou ik je graag nog even willen zeggen dat deze set is opgebouwd met een zeer klein budget waar de topicstarter zich ook van bewust is. Maar je moet roeien met de riemen die je hebt en ik vind dat deze set voor zo'n klein budget zeker geslaagd is.

Mvg.
Pieter
KitmanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-10-2006
Laatste: 16-1-2015
Berichten: 86
11-5-2008 19:48
Ik dacht dat er staat 3 versterkers voor elke sub 1 in bridge en 1 stereo voor de tops?
Dat van die piezzo's was maar terzijde vermeld, een retorische opmerking.
Daarbij dacht ik dat wanneer je een goed rendement hebt het versterkervermogen juist lager kan en eigenlijk weet ik dat wel zeker dat men dan voor hetzelfde geluidsniveau minder vermogen nodig heeft.
Het wil volgens mij nog steeds niet zeggen dat wanneer je op een speaker een groot vermogen kan zetten die een goed rendement zou hebben, maar ik denk wel dat hij dan veel vermogen vreet en omzet in warmte ipv geluid, en daar heeft ook de bouw van de kast mee te maken.Deze info kan je volgens mij bij elk pro merk nalezen, en als je eens een goede kombinatie probeert merk je dat ook, dan denk je wat een geluid met dit kleine vermogen.Dat is rendement.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)