Versterker in/uit schakelen dmv stroom erafhalen?
(48 reacties. Pagina 3 van 5)Moderator(s): Dré
StijnSStandaard Lid Uit: België Sinds: 30-9-2007 Laatste: 26-2-2017 Berichten: 255 | 25-3-2008 21:07 |
1 x bewerkt. Laatst door StijnS op 25-3-2008 21:38 René Eppink schreef: Ik zit niet zo in de regelgeving, maar als ik het goed heb is het in de installatietechniek bijvoorbeeld ook niet toegestaan met een enkelpolige schakelaar de nul af te schakelen. Wel een iets andere zaak, maar ik ben nu ook wel nieuwsgierig geworden naar hoe dit geregeld is bij apparaten. Iemand?Bij schakelaars voor drijfkrachtaansluitingen (4-polige schakelaar) dienen eerst de fases afgeschakeld te worden, en daarna de nul. Overigens schakelt m'n VMB rustig uit als 'k de schakelaar uit zet, en heb ik soms last van een knal als ik hem uittrek. | |
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???" | |
René EppinkStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-1-2004 Laatste: 5-8-2021 Berichten: 1114 | 25-3-2008 21:23 |
Victor schreef: René Eppink schreef: Bij het onderbreken van de nul kan het lijken alsof het apparaat spanningsloos is (het doet namelijk niks), terwijl het feitelijk misschien wel knetterhard aan de 230V hangt. Dit zou bij normaal gebruik inderdaad niet uit moeten maken, gezien je toch niet bij de spanningsvoerende delen zou moeten kunnen komen. Toch lijkt het mij wel zeer wenselijk apparaten dmv. de schakelaar helemaal spanningsloos te kunnen maken.@ Dré: Duidelijk. | |
RenevanhEx Lid Uit: Nederland Sinds: 20-9-2006 Laatste: 16-6-2008 Berichten: 528 | 25-3-2008 21:57 |
Dré schreef: renevanh schreef: Volgens mij kunnen versterkers er prima tegen als je gewoon de stroom uitschakeld.Ik moet er niet aan denken dat je in de buurt van een geopende flightcase zou kunnen komen... Hahaha... leuk hoor.Ik weet uit ervaring dat het geen kwaad kan, punt. Wat voor geintjes jij daarover wil maken moet jij weten, ik doe het vrijwel wekelijks. Geloof je het niet? Dat moet jij weten. Wil je dat ik het bewijs? Ik mail je wel een loonstrookje, staat het duidelijk op. Belachelijk dat er op deze manier geprobeerd wordt iemand met ervaring mbt het onderwerp belachelijk te maken. Terug naar de technische kant: De versterkers zijn vast voorzien van een of andere inschakelpiekbeveiliging, want stekker erin, boel springt aan, stop vliegt er niet uit (max 4 amps per rack). Hoe dat precies zit is me ooit uitgelegd... maar dat weet ik niet meer. | |
NijhuisrVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 10-3-2003 Laatste: 10-9-2024 Berichten: 2195 | 26-3-2008 02:34 |
renevanh schreef: Op het bijna wekelijks bezig zijn met versterkers op deze manier en nog nooit een defect meegemaakt te hebben...Ik weet uit ervaring dat het geen kwaad kan, punt. Wat voor geintjes jij daarover wil maken moet jij weten, ik doe het vrijwel wekelijks. Doe eens even normaal wil je? Geloof je het niet? Dat moet jij weten. Wil je dat ik het bewijs? Ik mail je wel een loonstrookje, staat het duidelijk op. Laten we geen lessen trekken uit ervaringen die jij hebt gehad met betrekking op wel of geen schade. Ik geloof heel graag dat jij zo te werk gaat als ik je post zo lees, maar laat dat geen garantie zijn voor 100% schadevrije situaties! Belachelijk dat er op deze manier geprobeerd wordt iemand met ervaring mbt het onderwerp belachelijk te maken. "versterkers zijn vast voorzien van..."Terug naar de technische kant: De versterkers zijn vast voorzien van een of andere inschakelpiekbeveiliging, want stekker erin, boel springt aan, stop vliegt er niet uit (max 4 amps per rack). Hoe dat precies zit is me ooit uitgelegd... maar dat weet ik niet meer. ...! Jij wil terug naar de technische kant maar bent gemakshalve vergeten hoe het ooit is uitgelgd?? Belachelijk maken? Ik vind het belachelijk dat mensen zich zo aangesproken voelen zonder echte kennis van zaken mbt het onderwerp. Ik ben dit soort "bij mij gaat het altijd goed" reacties goed zat!!! | |
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!... | |
RenevanhEx Lid Uit: Nederland Sinds: 20-9-2006 Laatste: 16-6-2008 Berichten: 528 | 26-3-2008 10:00 |
nijhuisr schreef: Ik ben dit soort "bij mij gaat het altijd goed" reacties goed zat!!!Doe ermee wat je wilt. | |
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 26-3-2008 10:11 |
renevanh schreef: nijhuisr schreef: Ik ben dit soort "bij mij gaat het altijd goed" reacties goed zat!!!Doe ermee wat je wilt. Je zou voor een keer iemand anders met WEL technische kennis over bepaalde materie gelijk kunnen geven. | |
Light Image | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 26-3-2008 10:37 |
Jongens, rustig maar. Er is waarschijnlijk helemaal geen sprake van wel of niet gelijk omdat niet alle versterkers hetzelfde zijn. En bovendien is technische kennis één ding, maar praktische ervaring is toch ook waardevol. Dus: alle egootjes weer in de kast en relax! | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
KiebusStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-10-2007 Laatste: 3-4-2014 Berichten: 154 | 26-3-2008 16:17 |
Maar even terug naar het onderwerp, ik ben persoonlijk eigenlijk zeer benieuwd of het technisch gezien wel of niet kan. (Even ervaring weggelaten). Ik heb ooit eens gehoord dat er een soort 'softstart' in de (schakelaar) van een versterker zit? Als dat het geval is, lijkt het mij niet bevorderlijk voor de versterker dat je het met een harde power aan/uit doet. Is het trouwens technisch mogelijk om een schakelaar te maken (kopen) die _altijd_ de fase onderbreekt? Dus ongeacht hoe om de stekker is ingestoken? | |
Alles uit, behalve het licht! | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 26-3-2008 16:21 |
renevanh schreef: nijhuisr schreef: Ik ben dit soort "bij mij gaat het altijd goed" reacties goed zat!!!Doe ermee wat je wilt. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 26-3-2008 16:22 |
Kiebus schreef: Maar even terug naar het onderwerp, ik ben persoonlijk eigenlijk zeer benieuwd of het technisch gezien wel of niet kan. (Even ervaring weggelaten).Ik heb ooit eens gehoord dat er een soort 'softstart' in de (schakelaar) van een versterker zit? Als dat het geval is, lijkt het mij niet bevorderlijk voor de versterker dat je het met een harde power aan/uit doet. Is het trouwens technisch mogelijk om een schakelaar te maken (kopen) die _altijd_ de fase onderbreekt? Dus ongeacht hoe om de stekker is ingestoken? Tuurlijk. Dubbelpolige schakelaar. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |