Forum > Newbie Forum

Gitaar op mengpaneel?

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
RockerrubenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-2-2008
Laatste: 7-2-2009
8-2-2008 15:49
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 8-2-2008 16:09
Hallo allemaal,

Ik ben wel bekend met producten,
maar de techniek, daar ben ik een gigantische noob in...
Daarbij vraag ik me af in wat voor ingang je een gitaar op een mixer doet,
moet dat via een phono 6,3 mm jackplug?? Of komt er een niet goed geluid er voor uit??

Want ik zat te denken aan een Behringer XENYX 802;
https://behringer.com/802/802_medium.jpg

https://behringer.com/802/index.cfm?lang=eng

Ja ik moet een beetje low-budget blijven, vandaar deze mixer.

Weet iemand wat meer hierover?

B.v.d,
Ruben
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
8-2-2008 16:05
Heb je de handleiding al eens gelezen??
Behringer doet vaak voorbeelden schetsen in hun handleidingen...

Een gitaar kan je het beste via een DI-box naar je mixertje sturen en dan inprikken op 'Line' jack input.

Houd rekening met de gevoeligheid van gain met dit mixertje, 't is wel errg budget..

Succes
..Je Ducktape brood voeren...
René EppinkStandaard Lid
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
8-2-2008 20:32
Hoe je een gitaar op je installatie krijgt is mijns inziens heel erg afhankelijk van de situatie.

Voor akoustische gitaar:
Heb je een feedbackongevoelige omgeving, zit je gitarist stil en is geluidskwaliteit erg belangrijk dan plaats je een microfoon voor de gitaar. Dit doe je ook wanneer de gitaar geen element heeft (dan kun je niet anders). In de praktijk is het veelal beter en makkelijker om het element in te pluggen op een DI, geluidskwaliteit is nagenoeg altijd ruimschoots voldoende.

Elektrische gitaar:
De klank van de gitaarversterker bepaalt een significant deel van je uiteindelijke geluid. Deze wil je dan ook meepakken wanneer je uitversterkt. Vandaar dat het gebruikelijk is een microfoon bij de versterker te plaatsen.

Ik vraag me af wat jouw toepassing is? Vanwege je naam zou ik eerder een elektrische gitaar verwachten, ik kan me echter niet direct de reden bedenken dat je deze wilt uitversterken en daarbij zo'n mixertje wilt gebruiken. Daarmee doel ik op het feit dat wanneer je bij een bandje aanbelandt bij het uitversterken van gitaren, je niet genoeg hebt aan het aantal kanalen van dat mixertje.
RockerrubenStandaard Lid
Sinds: 6-2-2008
Laatste: 7-2-2009
9-2-2008 10:16
In ieder geval bedankt voor je antwoord!

Ja ik speel elektrische gitaar,
Ik ben in ieder geval een stapje verder :) Bedankt!

Maar ik heb een elektrische gitaar + gitaarversterker, daarbij wil ik nu ook gaan zingen (band).
Maar omdat ik weinig geld heb (14 jaar, zegt hopelijk wat meer), wil ik dus ook proberen of mijn microfoon ook kan worden aangesloten op me versterker, daarom wil ik een mengpaneel ertussen doen, dit schema dus;

Gitaar ----- DI box ---\
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,|---- Mengpaneel ----- gitaarversterker
Microfoon ------------/

(let niet op de komma's)

Is dit mogelijk? Want ik vraag me af of het zanggeluid ook goed word.
Ik heb overigens pedaaltjes, waar een speciale output zit voor een mengpaneel, heb ik dannog een DI box nodig?

Alvast bedankt!,

Ruben
Philip_JanssenStandaard Lid
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
9-2-2008 12:13

René Eppink schreef:

Elektrische gitaar:
De klank van de gitaarversterker bepaalt een significant deel van je uiteindelijke geluid. Deze wil je dan ook meepakken wanneer je uitversterkt. Vandaar dat het gebruikelijk is een microfoon bij de versterker te plaatsen.
Veel gitaarversterkers hebben ook een extra line-out, welke je eventueel over een PA installatie kunt gooien. Is overigens in dit geval niet geheel van toepassing.

rockerruben schreef:

Maar ik heb een elektrische gitaar + gitaarversterker, daarbij wil ik nu ook gaan zingen (band).
Maar omdat ik weinig geld heb (14 jaar, zegt hopelijk wat meer), wil ik dus ook proberen of mijn microfoon ook kan worden aangesloten op me versterker, daarom wil ik een mengpaneel ertussen doen, dit schema dus;

Gitaar ----- DI box ---\
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,|---- Mengpaneel ----- gitaarversterker
Microfoon ------------/

Is dit mogelijk? Want ik vraag me af of het zanggeluid ook goed word.
Ik heb overigens pedaaltjes, waar een speciale output zit voor een mengpaneel, heb ik dannog een DI box nodig?
Dit zou ik niet zo doen. Een gitaarversterker geeft zowiezo een bepaalde klank mee aan het geluid dat het versterkt en dan is mijn vraag of je diezelfde vertekening van geluid ook op je stem zou willen.. Ik zou na een mengpaneel altijd een normale luidspreker neerzetten en geen gitaarsetje. Je kunt wel je gitaarversterker voor je mengpaneel zetten, dan heb je ook geen DI box meer nodig en kun je ook gewoon met je pendalen blijven werken.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
René EppinkStandaard Lid
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
9-2-2008 12:40

Philip_Janssen schreef:

René Eppink schreef:

Elektrische gitaar:
Veel gitaarversterkers hebben ook een extra line-out, welke je eventueel over een PA installatie kunt gooien. Is overigens in dit geval niet geheel van toepassing.
Klopt, wordt meestal afgetakt na de eindversterker in het kabinetje (weerstandsnetwerkje). In dat geval pak je de klank van de versterker dus wel mee, maar de klank van het kabinetje zelf nog niet (dus speaker + behuizing). In hoeverre dat uiteindelijk nog weer scheelt heb ik overigens zelf nog nooit getest gezien ik standaard gewoon een mic plaats.
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
9-2-2008 14:08

René Eppink schreef:

Klopt, wordt meestal afgetakt na de eindversterker in het kabinetje(weerstandsnetwerkje).
Daar zet ik mijn vraagtekens bij. Denk toch echt dat het veelal na de voorversterker word afgetakt. (In hoeverre bepaald een transistor eindbak nog je eindgeluid?)
In hoeverre dat uiteindelijk nog weer scheelt heb ik overigens zelf nog nooit getest gezien ik standaard gewoon een mic plaats.
Uiteindelijk zal het altijd schelen. Celestion greenbacks waren (of zijn) immers niet voor niets populair. Daarnaast heb je natuurlijk ook speaker simulators.

pascal schreef:

Een gitaar kan je het beste via een DI-box naar je mixertje sturen en dan inprikken op 'Line' jack input.
Vreemd, de handleiding van een Behringer DI-20 meld toch iets anders.
Out aansluiting is een symmetrische uitgang met microfoonniveau. (andere units van Behringer melden soortgelijk) In dat geval zou ik de output van de DI toch echt aansluiten via XLR op de 'mic' Input.

Martin.
kvm entertainment
MartyndegraafStandaard Lid
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
12-2-2008 22:13
Vreemd, de handleiding van een Behringer DI-20 meld toch iets anders.
Out aansluiting is een symmetrische uitgang met microfoonniveau. (andere units van Behringer melden soortgelijk) In dat geval zou ik de output van de DI toch echt aansluiten via XLR op de 'mic' Input.

Martin.
Ik wou net zeggen, een DI maakt van alles wat "line" is een micro signaal om als XLR gebalanceerd op een FOH in te prikken......... toch?!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)