Forum > Licht

8x Par 56 vervangen door 4x JB The Winner 2

(56 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
Lj-thijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2007
Laatste: 23-3-2024
Berichten: 24
11-2-2008 16:51

boscheboy schreef:

klik
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
11-2-2008 21:57

sonic boom schreef:

Jammer dat de hele tekst er boven niet quote, er over denk.
Nou, niet geheel. Uiteraard mist hij enige basis bij gebruik van slechts 4 scans.
Punt 1: nee, hoeft niet, maar word erg donker als je geen parren of ander basislicht hebt, er vanuit gaande dat ik met draaien ook branden bedoelde.
Uiteraard laat je de hele avond de scans branden.
Het woord draaien heb ik dan verkeerd opgevat.
(of jij hebt je verkeerd uitgedrukt)
Punt 4: mee eens, alleen aangezien je bij een drive in show vaak met heel wisselend publiek werkt zal het voor veel gasten vaak als vervelend worden beschouwd dat de boel de hele avond staat te draaien en zwaaien.
Met lichtstanden maken draait en zwaait het uiteindelijk in mindere mate.(of totaal niet)
In princiepe is een scan een "luxere" uitvoering van een colourchanger.
Die kan ook niet draaien, maar heeft wel het voordeel van de vele kleuren.
En het 5e punt, natuurlijk kan het met scans, maar mijns inziens niet echt praktisch. Je moet er een basis aan licht bij hebben dat de hele avond sfeer maakt, scans worden vaak gebruikt om een effect te creeeren dat je er af en toe op breaks en leuke momenten doorheen gooit.

Ik zal wederom weer eens wat foto's opzoeken.(waar uiteindelijk geen par aan te pas komt) Blijkbaar denken velen dat je met MH's en scan's uitsluitend staat te wapperen. En dat is nu juist datgene wat uiteindelijk zelden (of zeer rustig verloopt).

[EDIT]Hier wat foto's 1 en 2

Martin.
kvm entertainment
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
12-2-2008 01:35
Natuurlijk kan dit.
Dit gebeurt erg vaak in studio's, maar dit verhaal gaat niet op voor de gemiddelde drive in, omdat een par 30 euro kost en een (leuke) movinghead kost je soms 3000 euri's.
Dus voor 1 bundel licht (want dat is het) neemt 90% een par..

Dan is de beslissing meestal snel gemaakt ;)
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
13-2-2008 09:49

LJ DaAn schreef:

Natuurlijk kan dit.
Dit gebeurt erg vaak in studio's, maar dit verhaal gaat niet op voor de gemiddelde drive in, omdat een par 30 euro kost en een (leuke) movinghead kost je soms 3000 euri's.
Dus voor 1 bundel licht (want dat is het) neemt 90% een par..

Dan is de beslissing meestal snel gemaakt ;)
Mee eens. Uitlichten met MH's en scans kan natuurlijk prima, maar voor een gemiddelde drive-in is het niet haalbaar.
In het geval van dit topic gaat het natuurlijk niet op...
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
13-2-2008 09:52
Wat ook meespeelt, veel mensen die voor het eerst een wapperlamp aanschaffen (scan/MH), willen gelijk laten zien wat ze er allemaal mee kunnen (lees: snelle zenuwachtige bewegingen).
Maar het is al zovaak gezegd: snelheid in je lichtshow breng je niet met bewegingen, maar met shutter, kleuren, etc.
BoscheboyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2007
Laatste: 20-10-2009
Berichten: 17
13-2-2008 18:14
Daar ben ik het ook mee eens ik wil een mooie lichtshow maken met kleurencombinaties en gobo's. Niet te snel, niet te langzaam. Daar ben ik al over uit, nu alleen nog kijken wat ik ongeveer voor de mh vang en of ik van die prijs beter 4x winners of 4x scx 600 haal, al wordt dat laatste wel hee moeilijk.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
13-2-2008 23:13

eriswa schreef:

Uitlichten met MH's en scans kan natuurlijk prima, maar voor een gemiddelde drive-in is het niet haalbaar.
In het geval van dit topic gaat het natuurlijk niet op...
Op de foto's die ik geplaatst heb, komt geen enkele MH in voor.
(wel 2 scans)

Tevens is het prijsvergelijk wel extreem, 30 euro vergelijken met een MH van plm 3000. (alsof er geen goedkopere MH's zijn) Daarnaast is tweedehands ook een optie. Uiteindelijk zal een MH of scan altijd duurder zijn als een par spot. Maar ja, zo'n unit heeft ook veel meer functies.

Een scan is in iedergeval goedkoper dan een MH.

Martin.
kvm entertainment
BoscheboyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2007
Laatste: 20-10-2009
Berichten: 17
14-2-2008 21:16
Na deze paar daagjes nadenken heb ik besloten om mijn mh te houden en +/- €1500,- van mijn prive rekening af te halen en daar scans voor te halen. Voor dat bedrag lijkt het mij verstandig om voor 3x Martin SCX 600 te gaan. Jullie zullen wel stomverbaasd zijn van mijn actie maar ik heb het er met mijn pa over gehad en die wilde zeker de movinghead niet weg doen. Dus vandaar deze oplossing. De advertentie van de movingheads op marktplaats is nu ook zeer interessant (2 voor 1500,-). Ik ga er even een nachtje over slapen. Iedereen sowieso bedankt voor alle reacties en tips tot nu toe happy :)
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
14-2-2008 21:31

boscheboy schreef:

Voor dat bedrag lijkt het mij verstandig om voor 3x Martin SCX 600 te gaan. Jullie zullen wel stomverbaasd zijn van mijn actie maar ik heb het er met mijn pa over gehad en die wilde zeker de movinghead niet weg doen.
Ja, want uiteindelijk zijn 3 scans net zo'n "dom" aantal als 1 MH.
M.a.w. (2) of 4 scans of 2 mh's. (geven het voordeel dat je kan spiegelen)
Daarnaast is een oneven aantal ook minder interessant in de eventuele latere verkoop tweedehands.

Als je de MH houd, min of meer als "centre effect" zou ik toch ervoor kiezen om 2 scans links en 2 rechts op de truss te plaatsen.

Martin.
kvm entertainment
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
15-2-2008 02:06
Ik ben persoonlijk niet zo gecharmeerd door SCX600's. Leuke dingen, maar kunnen in mijn ogen het prijsverschil met Winners niet waar maken. De enige extra's zijn de roterende gobo's en losse shutter. Dat laatste voegt weldegelijk wat toe (en het eerste ook wel, hoewel daar de meningen over verschillen), maar als die functies dan toch in een scan gestopt worden, neem dan ook de moeite om er een fatsoenlijk lampje in te zetten. Van ELC lampjes ben ik nog altijd geen fan, en misstaat wat mij betreft ook in een redelijk uitgebreide scan als een SCX600. De 700 daarentegen heeft wel een CDM-T lamp, maar is ook weer wat duurder.

Ik heb de Winner naast een SCX600 gehad (samen met nog een aantal verschillende Mad scans), en vond de Winner voor het geld (en op sommige punten zelfs absoluut gezien) beter presteren dan de SCX600. De SCX heeft een brede afstraalhoek (19° dacht ik, tegenover 12° van de Winner) waardoor er op langere afstand weinig licht overblijft, en waardoor de bundels op langere afstand niet echt uit de verf komen. Daarnaast valt er in de uiterste spiegelposities van de SCX600 aardig wat licht naast de spiegel, en is het bereik van de spiegel erg krap. Ik heb voor de Winner en SCX tijdens het testen een chase gemaakt met even grote pan en tilt bewegingen, en de Winner is SNELLER dan de SCX. Van binnen zit de SCX wel wat netter in elkaar, hoewel JB-systems zich zeker niet hoeft te schamen voor het binnenwerk van de Winner. De verkrijgbaarheid van spare parts voor JB-systems producten is ook prima.

Wil je een nette ELC scan, dan pak je een Winner. Wil je een serieuzere scan (met gasontladingslamp), dan pak je in ieder geval geen SCX600. Opzich mooie apparaten, maar toch vrij prijzig en uitgevoerd met ELC lamp.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)