Forum > Zelfbouw Speakers

nieuwe woofer kraakt

(31 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
Sound driveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-7-2006
Laatste: 12-6-2009
Berichten: 19
30-1-2008 20:55

night06 schreef:

Wat is inspelen dan volgens jou?

Ik denk dat je eerder verslijten bedoeld happy :) Want hoe langer je een speaker laat trillen hoe soepeler de randen (en spider) van de conus zullen worden en daardoor heb je een warmer geluid.
Welnee, inspelen hoeft echt niet volle pijp hoor! Een woofer een weekendje zachtjes laten spelen doet al wonderen.

Daniel schreef:

Door "inspelen" zakt de resonantiefrequentie (fs) van een luidspreker soms een paar Hertz in. Of de geluidskwaliteit daardoor verbeterd? Het is, als je het mij vraagt, meer een kwestie van gewenning.
Hieruit kan ik 2 conclusies trekken:
- Je hebt nog nooit een nieuwe woofer gekocht (lijkt me onwaarschijnlijk)
- Of je gehoor doet het niet meer zo goed.

Ik heb het laatst nog meegemaakt met een nieuwe Celestion. De eerste dagen klinkt het gewoon niet mooi. Tuurlijk het boenkt en blaast wel, maar dat is nou niet gelijk de defenitie van mooi. Ik heb hem toen ong een week zachtjes laten inspelen. Toen weer met dezelfde muziek getest. Nou om dat verschil te horen hoef je echt geen HiFi gehoor voor te hebben.

Maargoed, dit is nu helemaal niet relevant. Waarschijnlijk ligt het dus gewoon aan de VX, wel raar dat je dan niks raars op die andere woofer hoort.
MathydvStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-11-2006
Laatste: 14-3-2016
Berichten: 26
30-1-2008 21:05
ja inderdaad, is enkel te horen op die nieuwe woofer...zoals ik al zei, net een storing, alsof er een kabel half loshangt terwijl dit zeker niet het geval is!
maar mijn allebei mijn clip-ledjes pinken gelijk (links en rechts), het kanaal met 1 luidspreker samen met het 'probleem'kanaal.
MathydvStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-11-2006
Laatste: 14-3-2016
Berichten: 26
30-1-2008 21:07
en hij heeft het enkel op hoger volume, dus als ik hem half open zet niet...
maar dat is normaal waarschijnlijk?
Sound driveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-7-2006
Laatste: 12-6-2009
Berichten: 19
30-1-2008 21:45
Oww, heb je ze op 2 verschillende kanalen aangesloten? Dus niet parralel?

Dan zou het idd best kunnen dat de versterker het niet meer trekt. Als je maar 1 speaker erop aansluit heeft die voeding het natuurlijk een stuk makkelijker.

Zit de speaker trouwens wel in een kast, of gooi je hem nou dik over zijn X-max.?
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 11-7-2024
Berichten: 384
31-1-2008 00:53

sound drive schreef:

Daniel schreef:

Door "inspelen" zakt de resonantiefrequentie (fs) van een luidspreker soms een paar Hertz in. Of de geluidskwaliteit daardoor verbeterd? Het is, als je het mij vraagt, meer een kwestie van gewenning.
Hieruit kan ik 2 conclusies trekken:
- Je hebt nog nooit een nieuwe woofer gekocht (lijkt me onwaarschijnlijk)
- Of je gehoor doet het niet meer zo goed.

Ik heb het laatst nog meegemaakt met een nieuwe Celestion. De eerste dagen klinkt het gewoon niet mooi. Tuurlijk het boenkt en blaast wel, maar dat is nou niet gelijk de defenitie van mooi. Ik heb hem toen ong een week zachtjes laten inspelen. Toen weer met dezelfde muziek getest. Nou om dat verschil te horen hoef je echt geen HiFi gehoor voor te hebben.
Ik heb meerdere nieuwe luidsprekers aangeschaft en bij geen van allen kon ik geen duidelijk of beter gezegd helemaal geen verschil horen wanneer deze een tijdje hadden ingespeeld. En begin niet over mijn oren, want die zijn prima ;-) Wellicht heb ik te weinig nieuwe luidsprekers in handen gehad om dit verschijnsel bij een luidspreker te mogen waarnemen.

Ik heb tevens een simulatie (in WinISD) gemaakt van de Beyma SM-115N in een 140 liter BR-kast afgestemt op 38 Hz. In de simulatie bekijk ik het effect wanneer de fs en gerelateerde Qes 10% (veel meer dan dit zal het niet zijn) inzakt. Hierin is te zien dat de output 1 dB stijgt in het gebied 30..80 Hertz. Wanneer men kijkt naar de maximale output is het verhaal omgekeerd. Door een grotere powerdip van de ingespeelde woofer wint de niet ingespeelde woofer het met 1 dB.
Sound driveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-7-2006
Laatste: 12-6-2009
Berichten: 19
31-1-2008 11:13
Tsja, WinISD is leuk maar het enige wat hij vertelt is hoe veel geluidsdruk er op welke freqeuntie ongeveer uit zal komen. Das natuurlijk allemaal heel leuk en aardig maar helaas kan dit programma niet vertellen of iets mooi klinkt, je gehoor (en ik zeg expres geen oren) daarintegen wel.
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
31-1-2008 18:37

mathydv schreef:

Hallo

ik heb gisteren voor mijn luidspreker tsx 15 van het merk JB systems een nieuwe woofer gekocht (sp 15/250), en deze net aangesloten, maar nu blijkt dat deze redelijk kraakt, het lijkt wel of hij moeite heeft met diepe bassen.
Dit terwijl ik een tweede exemplaar van deze luidspreker heb met dezelfde woofer en die het zonder problemen doet...
Wat kan dit zijn? Moet die nieuwe woofer soms eerst 'ingespeeld' worden?

Mvg
Nu ik je openings post nog eens lees heb ik toch een vraag aan je, waarom heb je een nieuwe woofer in je TSX moeten zetten? Wat de vorige kapot en had deze ook een 'kraak' toen je deze speelde?
Dan zou ik toch ook eens je filter gaan testen of deze de storing geeft.
Misschien is je laag spoeltje beschadigd van je filter en veroorzaakt dat de kraak.
..Je Ducktape brood voeren...
MathydvStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-11-2006
Laatste: 14-3-2016
Berichten: 26
31-1-2008 21:18

pascal schreef:

mathydv schreef:

Hallo

ik heb gisteren voor mijn luidspreker tsx 15 van het merk JB systems een nieuwe woofer gekocht (sp 15/250), en deze net aangesloten, maar nu blijkt dat deze redelijk kraakt, het lijkt wel of hij moeite heeft met diepe bassen.
Dit terwijl ik een tweede exemplaar van deze luidspreker heb met dezelfde woofer en die het zonder problemen doet...
Wat kan dit zijn? Moet die nieuwe woofer soms eerst 'ingespeeld' worden?

Mvg
Nu ik je openings post nog eens lees heb ik toch een vraag aan je, waarom heb je een nieuwe woofer in je TSX moeten zetten? Wat de vorige kapot en had deze ook een 'kraak' toen je deze speelde?
Dan zou ik toch ook eens je filter gaan testen of deze de storing geeft.
Misschien is je laag spoeltje beschadigd van je filter en veroorzaakt dat de kraak.
vorige was stuk ja, maar had nooit een kraak. Ik heb 2 zo'n tsx-en, altijd even luid gespeeld, en plots deed die ene z'n woofer het niet meer. Maar diegene die nu vervangen is had dus nooit die storing die ik nu heb...
En die storing heb ik enkel, zoals ik al zei, als ik bij die ene tsx die aparte woofer bijhang.
Opstelling van dus: 2xtsx15 + bij één tsx (waar die storing is) die aparte woofer
zodra ik de aparte woofer los maak, stopt de storing op die nieuwe woofer in mn ene tsx.
MathydvStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-11-2006
Laatste: 14-3-2016
Berichten: 26
2-2-2008 11:00
ik heb dan maar m'n tsx'en parallel gezet op 1 kanaal. Wel met speakon doorgelust, mag dit?
en dan op het andere kanaal die woofer...
zou dit schadelijk kunnen zijn voor versterker en/of speakers?
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
4-2-2008 00:07
Mits je speakers 8 ohm zijn en je versterker een 4 ohm last aankan is dat geen probleem...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)