Forum > Newbie Forum

[van plaat op cd] hoe vinyl te digitaliseren?

(123 reacties. Pagina 12 van 13)
Moderator(s): Dré
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 289
5-8-2006 10:14
Ik heb (nog) geen test uitgevoerd. Heb altijd het idee gehad dat er wel een verschil te horen was. Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, en heb daarom besloten om na de vakantie een test de doen.
De laatste doet het licht uit
NafdacStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-8-2004
Laatste: 23-1-2008
Berichten: 14
23-1-2008 12:31
Hey iedereen, weet er iemand toevallig aan welke instellingen een CD-recorder de CD brandt?
Want ik zou graag op deze manier een aantal nummers vanop vinyl willen branden, zodat ik niet eerst de computer er moet tussenhangen. Zou ik last hebben van slechtere kwaliteit als ik dus gewoon van platendraaier naar mengtafel naar CD-R ga?

Alvast bedankt.
the underground never stops
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
23-1-2008 12:46

Nafdac schreef:

Hey iedereen, weet er iemand toevallig aan welke instellingen een CD-recorder de CD brandt?
Gewoon standaard 44k1/16. Nadeel van audio recorders is dat ze alleen met Audio CD-R's overweg kunnen (info staat in de pre-groove wobble en is niet te "hacken" tenzij je de hot swap trick gebruikt (niet aan te raden)). Sowieso zou ik nooit iemand aanraden zo'n stand-alone recorderkreng te gebruiken (mis je alle voordelen van processen e.d.).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NafdacStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-8-2004
Laatste: 23-1-2008
Berichten: 14
23-1-2008 13:09
ja, maar als je dan de audiotrack gewoon naar een 320kbps formaat ript via software op de pc?
dan heb je uiteindelijk een hoge kwaliteits mp3 waar je wél aan kan processen... of niet?
(ik zou deze lange weg nemen omdat ik een onboard geluidskaart heb, die helemaal niet goed is in het opnemen van geluiden)
the underground never stops
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
23-1-2008 13:48

Nafdac schreef:

ja, maar als je dan de audiotrack gewoon naar een 320kbps formaat ript via software op de pc?
Waarom niet gewoon 44k1/16 (WAV DUS) rippen naar je PC? Harddisks zijn tegenwoordig zo absurd groot dat zelfs in wav formaat een HELE stevige 10.000 titels collectie er gewoonweg in wav op past.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NafdacStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-8-2004
Laatste: 23-1-2008
Berichten: 14
23-1-2008 16:01
idd, je hebt gelijk...

maar het kan dus helemaal geen kwaad om eerst naar de CDR te schrijven, om daarna het CD'tje te rippen naar .wav op de pc? het verandert niets aan de kwaliteit ten opzichte van het digitaliseren via de geluidskaart van de pc?
the underground never stops
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
23-1-2008 16:07

Nafdac schreef:

idd, je hebt gelijk...

maar het kan dus helemaal geen kwaad om eerst naar de CDR te schrijven, om daarna het CD'tje te rippen naar .wav op de pc? het verandert niets aan de kwaliteit ten opzichte van het digitaliseren via de geluidskaart van de pc?
Nope. Zolang je het tussendoor maar niet door een mp3 mangel gaat halen. De omweg heeft alleen nut als de geluidskaart in je PC erg slecht is (niet geval bij elke PC van 2 jaar en nieuwer, ook niet bij oudere PC's met daarin de "betere" kaart). Overigens is zelfs dan een USB geluidskaartje (zoals dat Behringer UCA-202 apparaatje) een prima optie.

Ik zou het dus rechtstreeks de PC in jassen (tenzij die natuurlijk niet daar staat waar je draaitafel ook staat).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WanniStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-4-2003
Laatste: 27-1-2017
Berichten: 14
1-3-2009 02:37
Ik ben dit weekend begonnen met het digitaliseren van mijn vinyl verzameling.

Hiervoor heb ik een Technics Sl-1500 aangeschaft met een (nieuw)Goldring G800 element en naald. Als extra is de platenspeler voorzien van een Oehlbach kabel die direct op de printplaat is gemonteerd.

Ik gebruik een Cortex I-key om de muziek direct van de platenspeler op te nemen in .wav formaat.

Probleem waar ik nu tegen aanloop is dat het geluid van de platenspeler erg wollig klinkt, met erg veel lage tonen/bas. Ik heb verschillende platen/maxisingles (house,(italo)disco, jaren 80 hits) afgespeeld, maar het probleem doet zich bij elk genre voor.

Verder heb ik het volgende gedaan gedaan:
- 2x een versterker (technics A600mk3 en Sanyo DXC 2000L) tussen de platenspeler en de cortex gezet. Dit geeft echter geen verbetering van het geluid. Het terugdraaien van de bas (tot bijna nul) geeft enige verbetering, maar het geluid blijft vervormd klinken
- kabel en aansluitingen gecontroleerd (geen gebreken kunnen vinden)
- Element en naald gecontroleerd. Ik heb hier nauwelijks verstand van, maar element en naald zien er nieuw uit en de weergave is verder prima.

Graag jullie advies hoe ik dit probleem kan oplossen en mijn (dierbare)vinyl kan digitaliseren.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
1-3-2009 15:56
heeft een I key wel een riaa voorversterker aan boord?
En gebruik je wel de juiste ingang op je computer?
Niet de mic dus......maar de line!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
1-3-2009 16:01

Tom schreef:

heeft een I key wel een riaa voorversterker aan boord?
De Gemini Ikey niet, de Cortex Ikey Plus wel (input switch op phono zetten).

Terug naar forum Reageer (zonder quote)