Koeling Behringer EP2500 omdraaien
(42 reacties. Pagina 4 van 5)Moderator(s): Dré
Ronny BStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-3-2004 Laatste: 25-7-2017 Berichten: 554 | 10-1-2008 22:23 |
Hey omdraaien van de fans ben ik toch al geen fan van. (puur gevoel) Is het wel een optie om er een 1 he ventilatie plaatje in te zetten? Even voor de extra informatie de amp zitten in een 16he case waarvan de achterkant dicht blijft. van onder naar boven: 1he aansluitpaneel 6 he amp (nu nog allemaal dap) 1he x over. 1he (2x) ventilatiepaneel. 2he blindpaneel. 3he showtec dj switch 10F 1he loos/open. Nu is het zo dat er van de 6he amps er 4 he crest wordt. er is nog aardig wat ruimte in de case zoals je leest. Zijn er nog ergens optief om het rondcirkelen van de lucht een btje tegen te gaan? BVD Ron | |
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan... | |
JapieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 22-6-2004 Laatste: 13-9-2018 Berichten: 37 | 11-1-2008 14:03 |
ik heb een tijdje gedraaid met een behringer ep1500 en crown xls602 in 1 rack. hier hetzelfde probleem van verschillende luchtstromen. hier heb ik niks aan veranderd en ook nooit problemen mee gehad. zat op een gegeven moment wel flink wat stof in de versterkers maar dat was er ook nog nooit uitgehaald. met wat simpele natuurkunde lijkt dit mij de beste oplossing voor Ron. Aangezien warme lucht opstijgt kun je het beste de Crest Amps (die van achter naar voor koelen) boven in het rack hangen. De warme lucht die ze uitblazen stijgt omhoog. Onderin het rack zet je dan de Dap die dan vanaf onder koude lucht aanzuigt. Het enige nadeel van deze opzet is dat dan de (warme) lucht uit de DAP door de Crest versterkers heengezogen wordt. Je kunt dan tussen de amps nog wel een ventilatiepanneeljte zetten. dat kan in geen kwaad. ter illustratie: <---Crest<--- ---->DAP----> | |
PascalStandaard Lid Uit: Anders Sinds: 29-7-2005 Laatste: 21-5-2013 Berichten: 468 | 12-1-2008 04:20 |
Mijn ervaring is dat je het beste een flightcase kan gebruiken die zowel voor als achter de volledige deksel kan verwijderen. Het maakt dan echt niet uit hoe dan de airflow is van de versterkers. Ik woon op Aruba en gebruik de versterkers regelmatig op het strand in de volle zon en ze hebben het echt wel zwaar hoor, maar koelen doen ze wel! Zodra je merkt dat een versterker te weinig koelt is reinigen of een extra fan erbij plaatsen helemaal geen overbodige luxe... Pascal. | |
..Je Ducktape brood voeren... | |
HolomeusStandaard Lid Uit: België Sinds: 30-6-2006 Laatste: 4-3-2009 Berichten: 32 | 18-1-2008 22:07 |
even een quote van het grote net ivm koeling met ventilatoren : "Wat doe je als de soep te heet is ... juist ja, blazen." Blazen kan je in een richting, zuigen niet. Wanneer de ventilator niet voldoende dicht aansluit aan de koeltunnel zuig je valse lucht langs de kieren en koel je dus niet vandaar dat blazen dikwijls de voorkeur heeft. | |
Try, maybe you get there. Think and you'll get further. | |
Dj-bartStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-7-2006 Laatste: 12-11-2021 Berichten: 582 | 18-1-2008 22:37 |
Holomeus schreef: even een quote van het grote net ivm koeling met ventilatoren : "Wat doe je als de soep te heet is ... juist ja, blazen."Daarnaast koel je niet met je adem, je blaast slechts de moleculen weg uit je soep, hierdoor blijven er in je soep alleen de moleculen over die minser snel bewegen. En hoe harder een molecuul beweegt hoe heter het materiaal is. | |
René EppinkStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-1-2004 Laatste: 5-8-2021 Berichten: 1114 | 19-1-2008 11:59 |
dj-bart schreef: Daarnaast koel je niet met je adem, je blaast slechts de moleculen weg uit je soep, hierdoor blijven er in je soep alleen de moleculen over die minser snel bewegen. En hoe harder een molecuul beweegt hoe heter het materiaal is.Het is niet zo dat het ene molecuultje linksonder in de soepkom dat net wat harder trilt zich opeens zal verwijderen uit jouw soepkom omdat jij er even in blaast. Er is sprake van 2 processen: 1. Lucht isoleert. Stilstaande lucht neemt wel warmte op maar geleidt deze nauwelijks verder. Door telkens nieuwe lucht aan te voeren blijf je zorgen dat de lucht warmte kan opnemen. 2. Er zullen (watermoleculen) uit de soep verdampen. Bij het verdampen nemen die moleculen warmte energie op van de rest van de soep. Door de luchtvochtigheid vlak boven de soep laag te houden door te blazen geef je de moleculen de gelegenheid om sneller te verdampen. | |
KiebusStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-10-2007 Laatste: 3-4-2014 Berichten: 154 | 20-1-2008 13:14 |
René Eppink schreef: dj-bart schreef: Daarnaast koel je niet met je adem, je blaast slechts de moleculen weg uit je soep, hierdoor blijven er in je soep alleen de moleculen over die minser snel bewegen. En hoe harder een molecuul beweegt hoe heter het materiaal is.Het is niet zo dat het ene molecuultje linksonder in de soepkom dat net wat harder trilt zich opeens zal verwijderen uit jouw soepkom omdat jij er even in blaast. Er is sprake van 2 processen: 1. Lucht isoleert. Stilstaande lucht neemt wel warmte op maar geleidt deze nauwelijks verder. Door telkens nieuwe lucht aan te voeren blijf je zorgen dat de lucht warmte kan opnemen. 2. Er zullen (watermoleculen) uit de soep verdampen. Bij het verdampen nemen die moleculen warmte energie op van de rest van de soep. Door de luchtvochtigheid vlak boven de soep laag te houden door te blazen geef je de moleculen de gelegenheid om sneller te verdampen. Even over het blazen en zuigen verhaaltje, natuurkundig maakt het absoluut niets uit of je nou zuigt of blaast (ervanuitgaande dat er bij bijde processen dezelfde flow langs de koellichamen komt). Als je een gesloten systeem hebt, en je draait je fan om, zou het theoretisch dus niets uit mogen maken. Er zijn echter wel wat studies die uitwijzen dat het in sommige gevallen voordeliger is om de flow om te draaien, bijv als je parallel aan de warmtetoevoer je flow hebt. Maar dit is in de meeste gevallen zo minimaal (zeker bij luchtkoeling en temps van 60 graden ofzo) dat het in de praktijk niets uitmaakt. | |
Alles uit, behalve het licht! | |
ThomasterhaarStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 21-1-2008 Laatste: 21-1-2008 Berichten: 1 | 21-1-2008 11:07 |
hey ik heb zelf een behringer ep 2500 nog nooit problemen mee gehad hij is nu 2 Jaar oud en hij werkt prima volgensmij maarkt het niet veel uit welke kant hij op blaast maar je moet wel zorgen dat er geen warme lucht van andere versterkers in gezogen word, bij een complete beheringerset heb je daar geen last van omdat alle versterkers back to front blazen verder wordt mijn ep wel vrij warm vergeleken met andere versterkers,van andere merken. groetjes thomas | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 21-1-2008 12:28 |
vanwege de warmte opbouw heb ik de ep2500 slechts twee keer mee gehad, en daarna weer verkocht. 4 ohm, met kon dag het was 20 graden buiten, en na een uurtje of 4 ging hij in de overtemp. Terwijl het rack extra geventileerd werd, en de ep2500 alle ruimte had voor zijn airlflow. Het omdraaien van de ventilator zou ik zeker niet bij deze (blijkbaar al te kort lucht krijgende) proberen. zo netjes is het koelblok nu ook weer niet omsloten met en de vent kan aan alle kanten valse lucht aantrekken. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
Sick2Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-9-2007 Laatste: 8-1-2016 Berichten: 133 | 28-1-2008 12:16 |
Volgens mij is dat 1 van de minpuntjes van de EP serie van behringer. Ik heb de ep1500 gehad, paar keer meegehad maar werd ook angstaanjagend warm. Geeft geen fijn gevoel, als je 6 uur lang met een warme versterker zit. Toen ook maar verkocht. Nu hoor ik hier ook mensen die dit probleem niet hebben, dus dat vind ik dan wel weer raar. Of dit misschien aan leeftijd, stof en dergelijke ligt weet ik niet. | |
insomnia |