Forum > Geluid

Omroep systeem.

(66 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
SparkyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 56
7-1-2008 00:14
sowieso is het verstandiger en slimmer om bijvoorbeeld vanuit 4 hoeken te werken dan vanuit 2. Hoe meer geluidsbronnen verspreid, hoe beter de bereikbaarheid. Neem als voorbeeld even Symphonica in Rosso (dit omdat ik daar toevallig afgelopen week alles over heb gelezen qua licht, geluid en video in het theaterblad Zichtlijnen). In de Arena hangen voor dat concert op 22 plaatsen array banaantjes (met 3 amp cities van 180 versterkers, maar dat doet er even niet toe). Dit hadden ook reguliere speakers kunnen zijn maargoed. De reden dat er op zoveel plaatsen speakers hangen is deels te wijten aan de accoustiek. Maar ook voor een groot deel aan de spreiding van het geluid.
Als ze op het podium slechts 2 stacks hadden neergezet zaten ze sowieso met het probleem dat de mensen die ervoor staan doof worden, terwijl de FOH mixer maar net kan verstaan wat er gebeurd. Het gebeurt namelijk niet echt vaak dat iedereen in de hele arena stil gaat zijn, omdat ze anders het geluid uit 2 stacks direct naast het podium niet kunnen horen. Zo ook op het voetbalveld. Een duel zal niet stilgelegd gaan worden om te horen wat de kantine jufrouw omroept.

'k hoop dat ik met dit verhaaltje wat kracht kan bijzetten voor de argumenten om op meer dan 2 plaatsen een hoorn te hangen.

Greets Joost
Nee, jij trekt volle zalen!?
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
7-1-2008 00:34
Uhm.. Symphonica was (niet voor niets) beide jaren in Gelredome, niet in de ArenA... laugh :D
Light Image
SparkyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 56
7-1-2008 00:42
ja, ja, gelredome dan, doet er nu even niet toe. maar goed, 'k ben ook maar mens hè razz :p
Nee, jij trekt volle zalen!?
Mario@m-proStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-12-2007
Laatste: 16-11-2008
Berichten: 5
7-1-2008 00:51
De topic starter geeft zelf aan om te willen starten met 2 speakers...dus ik heb het in ieder geval toch goed gelezen.
Wat meer info geven over de situatie en een schatting van het beschikbare budget zou welkom zijn...indien we dat niet weten, kan je met 20 ideale oplossingen schermen, maar dan geraak je geen meter verder.

Budget en wensen van de klant, daar draait het om, en niet zo maar even wat hoorntjes tegen een paal hangen...
Maar daarvoor moet de klant eerst weten wat er allemaal bestaat op de markt...niet?

Vr.Gr.
Mario
SparkyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 56
7-1-2008 02:31
tja, over het algemeen is een forum om advies te krijgen en geven. Nu geven wij dus het advies om met meer dan 2 hoorns te gaan werken en geven daar diverse argumenten voor. Dan is het dus nu aan de TS om te bepalen wat hij met deze info doet. In principe lijkt het mij dan ook de bedoeling dat alle info aan de TS gericht is. Als er mensen zijn die de adviezen van mede-forumers in twijfel trekken en erop reageren, ontstaan er allerlei discussies die steeds meer afdwalen van de bedoeling van de TS. Hierdoor wordt het onderwerp onoverzichtelijk voor zowel de TS als mensen die de TS willen advizeren. 't lijkt mij dus slim om gewoon advies te geven en alleen op andere berichten te reageren als er echt onwaarheden in staan, want niemand is te oud om te leren en mensen maken nu eenmaal wel eens fouten.

Dusss.... dat wilde ik toch even kwijt.

Greets Joost
Nee, jij trekt volle zalen!?
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
7-1-2008 13:02
Nah, discussie mag er best zijn...daar wordt de wereld beter van. happy :) Als Marcel werkelijk vindt dat dit ook met 2 speakers kan, dan staat 'm toch niks in de weg dat standpunt ook te verdedigen? Als iedereen altijd maar voor de standaardoplossing waar geen kritiek op was gekozen had dan hadden we in dit wereldje denk ik nog een aantal leuke dingen moeten missen. Bedenk je ook dat juist een forum een discussieplatforum bij uitstek is. wink ;)

(Maargoed, nu dwaalt het inderdaad wel erg af... razz :p )
HarmsenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2007
Laatste: 5-4-2008
Berichten: 36
7-1-2008 13:28
vraag een offerte aan bij een bedrijf in de regio, en laat hun dit netjes oplossen.

Het is gewoon onmogelijk om een concrete oplossing aan te reiken wanneer allerlei zaken zoals budget, omgeving van het veld, toepassing etc allemaal onbekend zijn. Hoogstens kan er in het algemeen worden gesproken, of over standaardoplossingen. Is er bijvoorbeeld een tribune aan één kant? Waar staan altijd alle supporters? Hoeveel supporters staan er? En nog wel een paar zaken die invloed hebben op de meest ideale oplossing. Juist daarom is het handiger als er gewoon iemand gaat kijken, de situatie juist kan interpreteren en dan iets kan gaan aanraden. Mocht je toch per se zelf iets willen uitzoeken, zet dan een paar foto's online van het veld in kwestie en nog wat informatie, en zullen hier genoeg mensen zijn die daar dan weer zinnige dingen over kunnen zeggen.
"If you want to make an apple pie from scratch, you must first create the universe."
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
7-1-2008 13:55
Voor ons hoofdveld van 60x30 mtr met naast een lange zijde parallel de kantine, hebben wij aan de kantinegevel twee 100V hoorns hangen. Deze hangen op ca. 6 a 7 meter hoogte en 20 meter uit elkaar.
De hoorns zijn onder een hoek van 45 graden naar binnen gedraaid, elk gericht op de diagonaal verst gelegen hoek van het veld.
Zodoende beslaat elke hoorn ook het midden van het veld en neemt elke hoorn tevens een deel van het buitenbalkon van ca. 20 meter voor zijn rekening, van waar af ze op 3 meter hoogte hangen, dus zonder mensen direct in de oren te tetteren.
Wij hebben hiermee een prima verstaanbaar geluid, zowel vanaf het buitenbalkon als op en rond het gehele veld. Het zijn echter twee bijzonder krachtige hoorns van elk 85W, die we op het trafo geschakeld hebben op 50W en aansturen met een oude 100V Philips versterker van 260W. Maar alle schuifjes op mengpaneel en versterker staan slechts mondjesmaat open, anders kunnen we steevast rekenen op een bezoek van de Milieu Inspectie Dienst.
Deze oplossing werkt voor ons uitstekend, maar zoals al uit andere reacties blijkt is elke situatie weer anders (sowieso is een voetbalveld groter) en zal deze oplossing lang niet overal werken.
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...
SparkyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 56
7-1-2008 20:15

René Eppink schreef:

Nah, discussie mag er best zijn...daar wordt de wereld beter van. happy :) Als Marcel werkelijk vindt dat dit ook met 2 speakers kan, dan staat 'm toch niks in de weg dat standpunt ook te verdedigen?
Ja, mee eens, maar waarom moet men zich toch altijd gaan lopen verdedigen naar anderen toe? Terwijl er wordt gevraagd naar input, wordt er vooral aan standpunt verdediging gedaan en daar kan de TS niet echt veel mee, die moet gewoon zijn eigen conclusie trekken (vind ik)

Greets Joost
Nee, jij trekt volle zalen!?
Mario@m-proStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-12-2007
Laatste: 16-11-2008
Berichten: 5
7-1-2008 23:11
Nu zijn we er...meer info over de situatie is nodig, want anders geef je nodeloos advies over alle mogelijke oplossingen om een 'voetbalveld te voorzien van geluid'.

Dus ik sluit me aan met de laatste opmerkingen (eigenlijk net wat ik wilde bereiken), juist om te vermijden dat het oneindige discussies worden over oneindig veel mogelijkheden om zo iets op te lossen.

Een lokale en bekwame vakhandelaar in de regio moet zoiets idd netjes kunnen oplossen.

Vr.gr.
Mario

Terug naar forum Reageer (zonder quote)