ballasten en ontladingslampen
(7 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
LIGHTFREAKStandaard Lid Uit: België Sinds: 17-12-2007 Laatste: 4-1-2008 Berichten: 2 | 17-12-2007 23:27 |
Hoi, Ik ben Nick en afkomstig uit wevelgem belgië. Ik ben verslaafd van sinds ik klein was aan licht. heb nog veel onbeantwoorde vragen. Wie kan me helpen ??? Ik heb een ballast van een winkel neonreclame, kan ik diezelfde transfo ook gebruiken om een hogedruk lamp te laten branden , kwikjodium of natrium. kun je ook een kwikjodium ballast gebruiken om een natriumlamp te doen branden. Kun je ook een lamp met een lagere wattage aansluiten op een ballast.(hoger wellicht niet) VB een 150watt lamp op een 400watt ballast. Wie kan me alles over dit soort zaken leren. of kan me intressante website's doorgeven Greetz... | |
Light is my addiction | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 18-12-2007 08:48 |
Een ballast is specifiek voor een bepaald type lamp. Je kan ze niet zomaar verwisselen. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
DouweVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 7-2-2002 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 1139 | 20-12-2007 09:39 |
LIGHTFREAK schreef: Hoi,Ik ben Nick en afkomstig uit wevelgem belgië. Ik ben verslaafd van sinds ik klein was aan licht. heb nog veel onbeantwoorde vragen. Wie kan me helpen ??? Ik heb een ballast van een winkel neonreclame, kan ik diezelfde transfo ook gebruiken om een hogedruk lamp te laten branden , kwikjodium of natrium. kun je ook een kwikjodium ballast gebruiken om een natriumlamp te doen branden. Kun je ook een lamp met een lagere wattage aansluiten op een ballast.(hoger wellicht niet) VB een 150watt lamp op een 400watt ballast. Wie kan me alles over dit soort zaken leren. of kan me intressante website's doorgeven Greetz... Het eerste is het verschil tussen trafo en ballast. over het algemeen is een trafo een aparaat dat het voltage verminderd (er zijn vast mensen die veel meer dan mij weten over trafo's) Een ballast is een samengesteld apparaat dat bestaat uit een aantal basis onderdelen. Te weten, een gelijkrichter (alle gasontladings lamen werken DC), Een aantal condensatoren (over het algemeen is er voor het opstarten van een GDB een hoger amperage en/of voltage nodig voor "ignition", de ignitor (dit apparaatje zorgt voor een zeer kortstondige boost van amperage en voltage voor het opstarten van de GDB. Deze en nog een ander aantal (moeilijker uit te leggen) componenten zorgen ervoor dat de GDB opstart en blijft branden. Zou je een andere bulb willen gebruiken moet je de hele configuratie aanpassen. Het is wel mogelijk om een goed werkende ballast om te bouwen naar een andere bulb maar over het algemeen gezien is het echter te duur en te omslachtig om er uberhaubt over na te denken. (GDB=gas discharge Bulb) | |
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies. | |
AartStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-11-2004 Laatste: 23-4-2010 Berichten: 287 | 20-12-2007 13:45 |
Hum. Ik ben ook geen deskundige, maar er zijn volgens mij een paar foutjes geslopen in uw uitleg. Er zijn natuurlijk zeer veel systemen, maar in het algemeen is het bij mijn weten meer als volgt: - Heel veel gasontlading brand gewoon op AC - Een (magnetisch) VSA doet twee dingen; 1) de stroom beperken als de lamp brand 2) icm de starter een ontsteekpuls leveren - Een eventueel aanwezige (parrellel-) condensator is er om een al te rotte cos-phi te compenseren. - De starter zorgt samen met het VSA of zelfstandig voor de benodigde ontsteekpuls. Er zijn vele elektromechanische of elektronische vormen. Alle bovenstaande bedrijfsapparatuur kan ook samengenomen worden in een wat moderner stuk elektronica, dit vind je min of meer standaard in videoprojectoren, nog niet in lichteffecten. Aanpassen van bedrijfsapparatuur van de ene lamp voor de andere is op zijn minst lastig, niet in de laatste plaats omdat allerlei technische gegevens over de interactie tussen lamp en bedrijfsapparatuur niet opgegeven worden. Op ons 230V net zijn magnetische VSA's voor veel typen lampen enkel een smoorspoel, in landen met een 115V net is een autotrafo noodzakenlijk om de netspanning omhoog te transformeren naar de gewenste brandspanning. SOX (lage druk Na) brand ook hier op spaarlektransformatoren. | |
LIGHTFREAKStandaard Lid Uit: België Sinds: 17-12-2007 Laatste: 4-1-2008 Berichten: 2 | 22-12-2007 15:06 |
Dank aan allen om me al een ietsje wijzer te raken in al m'n onopgeloste vragen !! ! ! Ga me maar intussen even voorstellen ook hé. Ben van't jaar '81, woon in de gemeente wevelgem in West-Vlaanderen(België) Werk als bandenmonteur. Woon samen met een schat van een vrouwtje en onze hond die een chocolade bruine Bordercollie die in feb. '08 1 jaar word. Ben nu eindejaars automechanica in avondonderwijs en daar had ik de basis van electriciteit & electronica gekregen.Daardoor begon mijn passie voor licht verder open te gaan, die ik al van toen ik de luier nog droeg heb. k'Ben intussen op zoek naar 2 hps lampen en ballasten van tussen de 70 en 150watt, zo goedkoop mogelijk. Liefst gratis aan iemand die da liggen heeft en het toch niet gebruikt en me er een plezier mee kan doen om wa te experimenteren... Als onderwerp voor m'n C-proef(eindwerk), heb ik gekozen nieuwe licht technieken in de automobielsector. Xenon, word ook gebruik gemaakt van ontladingslampen en Led-verlichting exterieur & interieur. Wie me daar alles kan over vertellen wat er mee te maken heeft mag me daar ook gerust over informeren. Nogmaals bedankt aan Douwe, Victor & Aart | |
Light is my addiction | |
DouweVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 7-2-2002 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 1139 | 23-12-2007 00:11 |
Reactie op Aart Gasontlading werkt alleen met DC. Een GDB werkt doordat een gas oplicht doordat er electronen tussen een anode en een kathode stromen. Of jij moet een manier weten om electronen 50 x per seconde van richting te weten veranderen. | |
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies. | |
AartStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-11-2004 Laatste: 23-4-2010 Berichten: 287 | 23-12-2007 12:30 |
??? In een TL buis (en bij mijn weten dus vele andere gasontlading, of het nu gaat om glim- danwel boogontladingen) gaan de elektronen inderdaad 50x per seconde de andere kant op, waarbij de anode en kathode dus verwisseld worden. Om deze reden knipperen ze ook 100x per seconde. [edit] Kun je je bewering misschien aannemelijk maken met een link oid ? | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 27-12-2007 14:15 |
Douwe schreef: Reactie op AartGasontlading werkt alleen met DC. Een GDB werkt doordat een gas oplicht doordat er electronen tussen een anode en een kathode stromen. Of jij moet een manier weten om electronen 50 x per seconde van richting te weten veranderen. Oftewel: In onze branche zijn vrijwel alle gasontladingssystemen zo AC als het maar kan. (En in een Klystron kun je het grapje wel een paar miljard keer per seconde uithalen ;-) | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |