Forum > Newbie Forum

Dmx lichtafel

(16 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
Dj pyroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2005
Laatste: 3-3-2016
5-12-2007 14:25
En welke software heb je dan gebruikt?
Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
5-12-2007 19:16

watje schreef:

nou, de lichtsturing die ik geporbeerd hebt was niks. omdat? hij niet werkte en heb hem ook niet aan de praat gekregen. dus helaas.
Dus jij verwacht dat als iets duur is of er leuk uit ziet het ook makkelijk te gebruiken is? Dan zit je vrees ik in de verkeerde sector.. Een lichttafel onder de knie krijgen kost best wat tijd, zeker als je niet rustig gaat zitten met een handleiding of een bekende met de tafel ernaast. Als je met allerlei lichttafels gewend bent te werken, is een nieuwe meestal snel aan te leren, als je echter nieuw begint...
Light Image
StekelvarkeStandaard Lid
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
5-12-2007 19:38

watje schreef:

iemand een suggestie voor onder de €1000 euro?
Ikzelf heb ook ooit voor die vraag gestaan.
Een optie voor rond de €1000/1500 was de Showtec Light desk Pro (ook via andere merken verkrijgbaar) of de Stage master pro.
Verder was er ook nog de GLP Show designer 2(al wordt deze niet meer gemaakt?).
Wat deze allemaal gemeen hadden was dat ze relatief veel geld kosten voor wat je er mee kan.
Ze zijn vaak beperkt in het aantal fixtures, kanalen per fixture, aantal chases, chases die tegelijkertijd afgespeeld kunnen worden enz.
Dit heeft mij doen besluiten om voor een PC-interface met de nodige software te kiezen (in mijn geval Martin LJ).
Ok, de hele set (intereface, dedicated PC, touchscreen(s), faderwing(s)) is wel wat meer als €1000, maar je kan de set rustig opbouwen.
Beginnen met interface en een PC die je nog links of rechts hebt staan en zo je set verder uitbreiden.

Een andere serieuze optie is Chamsys MagicQ software. De software (eigenlijk een simulatie van de tafel) is gratis en werkt met de
Enttec Open DMX USB van €55.
Ik ben geen MagicQ expert, ik heb wel al wat met 'gespeeld' en vond het niet erg handig omdat het een simulatie van de tafel was, ik werk op de PC liever met een 'echte' software. Maar ik kan mij inbeelden dat het met de juiste wing(s) zeer aangenaam kan werken (een 'grote' lichttafel is inprincipe ook een computer met (touch)screen(s) en een hoop faders/knoppen).
Deze wings heeft Chamsys ook in het gamma:
-De mini wing, 1 DMX output, €765 (let wel prijzen zijn van 2006 en omgerekend van £ naar €)
-PC wing, 2 DMX, outputs, €1535
-Maxi wing, 4 DMX outputs,€3800
Wellicht kan iemand met meer kennis over Chamsys mij verbeteren of dingen toevoegen.
exit night into LIGHT
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
5-12-2007 19:46

stekelvarke schreef:

Deze wings heeft Chamsys ook in het gamma:
-De mini wing, 1 DMX output, €765 (let wel prijzen zijn van 2006 en omgerekend van £ naar €)
-PC wing, 2 DMX, outputs, €1535
-Maxi wing, 4 DMX outputs,€3800
Wellicht kan iemand met meer kennis over Chamsys mij verbeteren of dingen toevoegen.
De enige (een beetje) bruikbare wing is de Maxi-wing, al is ook die nog niet erg praktisch. Slimme manier om met "gratis" software en el-cheapo interfaces (leuk zo'n Enttec-gevalletje, maar zonder touchscreen + wing werkt die software ruk) klanten te binden, maar als je serieus voor Chamsys kiest neem je een Chamsys-console met ingebouwd scherm & hardware en niet een PC met wing. En ja, voor de prijs van een Chamsys-console heb je ook een prima Pearl staan.
Light Image
WatjeVIP Lid
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
5-12-2007 22:16
okey, ik heb gebruik ccs cameleon, probleem hier van was dat er gewoon geen dmx signaal verzonden werd (nage meten met ossciloscoop, dus kwam er echt niet uit)

punt 1. scheelt dat ik al 15" beelscherm met touchscreen heb (en ingebouwd in een 19" kist. dus dat scheelt weer geld.

wat zijn precies martin wings? als ik het google krijg ik alleen maar mooie Aston martin's en een of andere persoon die zo heet.. neem aan dat het iets anders is.

punt 2. waar moet ik mee beginnen dan, als ik het eventueel uit zou willen breiden? sorry geen ervaring met pc based licht besturing, maar wil altijd we graag een goeie waarmee ik direct aan de slag kan. er hoeft geen mega bibliotheek in te zetten, zolang ik zelf maar gewoon per kanaal kan zeggen of het pan/tilt/color etc is. ben ik al blij.

punt 3. ik wil graag de pan en tilt beweging via touchscreen kunnen bedienen, en niet dat je alleen wat programmatjes kan inprogrameren en dan af kan laten lopen maar ook "live" gebruiken.

punt 4. ik heb; 1 laptop (win xp prima ding) 1X 15" touchscreen met beeldscherm en 1X 17" beeldscherm, dus ik zou bijvoorbeled op 17" beeldscherm visualiser kunnen laten zien, op touchscreen faders en pan/tilt bewegingen en op laptop ook nog iets.. ik heb geen idee of dit allemaal mogelijk is. maar wie weet weten jullie dat wel!

met vr groet martin
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
StekelvarkeStandaard Lid
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
6-12-2007 09:13

watje schreef:

wat zijn precies martin wings? als ik het google krijg ik alleen maar mooie Aston martin's en een of andere persoon die zo heet.. neem aan dat het iets anders is.
Onder martin wings versta ik: Fingers, 2518, 2532. Deze worden niet meer nieuw gemaakt, maar kom je tweedehands wel nog vaak tegen.

watje schreef:

punt 2. waar moet ik mee beginnen dan, als ik het eventueel uit zou willen breiden?
Je begint uiteraard met de DMX interface. Aangezien je al een touchscreen bezit kan je uitbreiden met een 24/48ch DMX tafeltje op de DMX-in van je interface. Geeft dit je nog niet de controle die je wil kan je eventueel kijken naar de Martin 'wings', Behringer BCF2000 of naar nog en extra DMX tafel op de DMX-in (dmv een merger). Indien je dit systeem vaak gaat gebruiken/verhuren kan je op termijn ook kijken naar een PC die alleen gebruikt gaat worden voor de lichtsturing (en die je dan ook kan inbouwen in een flightcase).

watje schreef:

punt 4. ik heb; 1 laptop (win xp prima ding) 1X 15" touchscreen met beeldscherm en 1X 17" beeldscherm, dus ik zou bijvoorbeled op 17" beeldscherm visualiser kunnen laten zien, op touchscreen faders en pan/tilt bewegingen en op laptop ook nog iets.. ik heb geen idee of dit allemaal mogelijk is. maar wie weet weten jullie dat wel!
Dit is mogelijk als je naast je laptop beeldscherm nog 2 video outputs op je laptop hebt.
exit night into LIGHT
WatjeVIP Lid
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
6-12-2007 17:44

stekelvarke schreef:

Onder martin wings versta ik: Fingers, 2518, 2532. Deze worden niet meer nieuw gemaakt, maar kom je tweedehands wel nog vaak tegen.
okey en daar is de prijs dan ongeveer van?
Je begint uiteraard met de DMX interface. Aangezien je al een touchscreen bezit kan je uitbreiden met een 24/48ch DMX tafeltje op de DMX-in van je interface. Geeft dit je nog niet de controle die je wil kan je eventueel kijken naar de Martin 'wings', Behringer BCF2000 of naar nog en extra DMX tafel op de DMX-in (dmv een merger). Indien je dit systeem vaak gaat gebruiken/verhuren kan je op termijn ook kijken naar een PC die alleen gebruikt gaat worden voor de lichtsturing (en die je dan ook kan inbouwen in een flightcase).
dat is ook de bedoeling van de laptop, of eventueel een pc die ik even in elkaar bouw, is enkel de bedoeling mee om een licht computer van te maken niks meer niks minder.
Dit is mogelijk als je naast je laptop beeldscherm nog 2 video outputs op je laptop hebt.
op me laptop zit 1X vga uitgang 1X s-video uitgang, dus dat zou moeten kunnen?

en nog 1 kort vraagje, kom je die usb interface ook vaak nog 2e hands tegen?
gr martin
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen

Terug naar forum Reageer (zonder quote)