Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 245 van 345)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
3-12-2007 23:27

Martijn schreef:

Waarom maar een aantal stukken schuim en niet de volledige binnenkant?
Eigenlijk simpel, een paar stukken op de juiste plek voldoet.(dus waarom meer gebruiken als dat niet nodig is.)
Daarnaast gaat de deksel soepeler over de versterker, soms zitten knoppen van een versterker een beetje "in de weg". Bovendien ..minder schuim...een stuk(je) goedkoper.
Vergeet daarbij ook niet dat een case volledig gevuld met schuim al snel vacuum gaat trekken als je de (diepe) goed passende deksel erafhaalt.

De case zwart van binnen is natuurlijk mooier, who cares...het gaat om de buitenkant.
De bodem moet je echter wel geheel bekleden, en dat is hier niet gedaan.

Martin.
kvm entertainment
BeerkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 29-9-2012
Berichten: 76
4-12-2007 12:21

KVM schreef:

Martijn schreef:

Waarom maar een aantal stukken schuim en niet de volledige binnenkant?
Eigenlijk simpel, een paar stukken op de juiste plek voldoet.(dus waarom meer gebruiken als dat niet nodig is.)
Daarnaast gaat de deksel soepeler over de versterker, soms zitten knoppen van een versterker een beetje "in de weg". Bovendien ..minder schuim...een stuk(je) goedkoper.
Vergeet daarbij ook niet dat een case volledig gevuld met schuim al snel vacuum gaat trekken als je de (diepe) goed passende deksel erafhaalt.

De case zwart van binnen is natuurlijk mooier, who cares...het gaat om de buitenkant.
De bodem moet je echter wel geheel bekleden, en dat is hier niet gedaan.

Martin.
Inderdaad, Martijn en KVM, dat zijn de 2 redenen waarom niet volledig met schuim. Besparing is voor mij de minst belangrijke. Maar zo een stolp deksel dat volledig met schuim is afgewerkt en dan heel goed past, die krijg je veel moeilijker over of af de versterker of box (heb dat met een paar vorige cases aan de hand gehad, uiteindelijk al het schuim eruit gehaald en gewerkt met "banden" schuim, zoals hier, gaat direct veeeeel soepeler).

Tja onderkant zou inderdaad volledig met schuim kunnen, maar ik weet niet of het echt moet. Het hard schuim vertoont (nog) geen tekenen van te hoge druk. Misschien toch wel te overwegen voor een volgende case.

Zwart spuiten vind ik niet nodig in dit geval (en bovendien milieuvriendelijker), maar dat is een persoonlijke smaak natuurlijk.

Dat snijden van het schuim lukt bij mij inderdaad niet zo goed. Meestal doe ik het met een cuttermes, maar ik zal de volgende keer eens proberen met een vers geslepen keukenmes. Want dat lelijk gesneden schuim werkt inderdaad op mijn zenuwen. Dat moet inderdaad beter kunnen. Bedankt voor de reakties en de tips.
BeerkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 29-9-2012
Berichten: 76
4-12-2007 12:28

pimmo schreef:

Nou zie ik bij de vorige case dat daar belettering opstaat "PLUGGED".
Hoe kan je deze letters krijgen?
Pim Muller
Is gebeurd met lettersjablonen. Zoek eens in google op "lettersjablonen".
Je kan dat spuiten ofwel met een witte verfstift (stift met een kogel) schrijven.
Doch indien voor eenmalig gebruik (weet niet of dat bij jou zo is) valt dit nogal duur uit. Methode van Dré is dan te overwegen.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
4-12-2007 12:35

KVM schreef:

Eigenlijk simpel, een paar stukken op de juiste plek voldoet.(dus waarom meer gebruiken als dat niet nodig is.)
Daarnaast gaat de deksel soepeler over de versterker, soms zitten knoppen van een versterker een beetje "in de weg". Bovendien ..minder schuim...een stuk(je) goedkoper.
Vergeet daarbij ook niet dat een case volledig gevuld met schuim al snel vacuum gaat trekken als je de (diepe) goed passende deksel erafhaalt.

De case zwart van binnen is natuurlijk mooier, who cares...het gaat om de buitenkant.
De bodem moet je echter wel geheel bekleden, en dat is hier niet gedaan.
Wat ik meestal doe is de case aan de volledige binnenkant bekleden met 10mm (soms 5mm) hardschuim waarna ik er nog een aantal stroken overheen plak. Het apparaat wordt dan maar door een paar stroken schuim op z'n plek gehouden (dus de deksel is er makkelijk af te halen), maar de binnenkant is wel netjes afgewerkt.

Zwart maken hoeft niet per se met een spuitbus, kan ook met een kwastje en zwarte vinylverf op waterbasis. wink ;)

Ben sinds vorige week trouwens voorzien van een hotmeltpistool. Er wordt nog geëxperimenteerd met verschillende nozzles, maar heb al wel gemerkt dat het echt stukken beter werkt dan geknoei met glazen potten/kwasten/handschoenen. Gisteravond (eindelijk) voor mezelf een van de 2 scankisten afgemaakt van de binnenkant, foto's zullen binnenkort wel verschijnen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-12-2007 20:49

Martijn schreef:

Zwart maken hoeft niet per se met een spuitbus, kan ook met een kwastje en zwarte vinylverf op waterbasis. wink ;)
Dat is ook datgene wat "anderen" doen wink ;)
Wat ik meestal doe is de case aan de volledige binnenkant bekleden met 10mm (soms 5mm) hardschuim waarna ik er nog een aantal stroken overheen plak.
Kan ook, en is bovendien erg netjes. Een groot gedeelte schuim zit er dan wel voor jan met de korte achternaam.
Ben sinds vorige week trouwens voorzien van een hotmeltpistool.

Hotmelt is natuurlijk het mooiste wat er is. (heb er jaren mee gewerkt, daarmee word immers het tijk op de matras gelijmd om verschuiving te voorkomen)
Maar ik mag wel hopen dat je niet zo'n pistool hebt waar ook de hotmeltlijm patronen in gaan. (bovenkant pistool)
Hotmelt is spelen met de juiste nozzle, de juiste hoeveelheid lucht en de juiste temperatuur van de lijm.

Martin.
kvm entertainment
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
5-12-2007 10:01

KVM schreef:

Dat is ook datgene wat "anderen" doen wink ;)
Was een reactie op Lieven die suggereerde dat zwart maken van een case milieubelastend zou zijn. wink ;)
Kan ook, en is bovendien erg netjes. Een groot gedeelte schuim zit er dan wel voor jan met de korte achternaam.
Mwoah, vind het er wel netter uitzien, en zo duur is 10mm hardschuim nou ook weer niet. Dus om nou te zeggen dat het er voor niks zit... Ziet er wat strakker uit.
Hotmelt is natuurlijk het mooiste wat er is. (heb er jaren mee gewerkt, daarmee word immers het tijk op de matras gelijmd om verschuiving te voorkomen)
Maar ik mag wel hopen dat je niet zo'n pistool hebt waar ook de hotmeltlijm patronen in gaan. (bovenkant pistool)
Hotmelt is spelen met de juiste nozzle, de juiste hoeveelheid lucht en de juiste temperatuur van de lijm.
Juist wel zo'n pistool waar de lijm direct ingaat, een industriële lijmbak is behoorlijk groot en vreet vermogen. (Nu een pistool van 400W, lijmbak begint op 2kW) Helaas is die 400W net te weinig om vlot door te kunnen lijmen, dus ik ga nog kijken of er nog andere pistolen te krijgen zijn.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
6-12-2007 01:46

Martijn schreef:

Juist wel zo'n pistool waar de lijm direct ingaat, een industriële lijmbak is behoorlijk groot en vreet vermogen. (Nu een pistool van 400W, lijmbak begint op 2kW) Helaas is die 400W net te weinig om vlot door te kunnen lijmen, dus ik ga nog kijken of er nog andere pistolen te krijgen zijn.
"probleem" apparaten, heb er meerdere mogen proberen.
Aangezien het lijm reservoir bovenin zit moet je er absoluut voor zorgen dat je het pistool niet te scheef houd. Daarnaast mag het resevoir ook niet te vol zijn en niet te "leeg". Kortom zéér veel ellende. (meerdere "test" types stonden dan ook vaak bij de TD)

De industriële apparaten waren veel beter, meer lijm en beter verneveld, daarnaast maakt het niet uit hoe je het pistool houd. Tevens had je met deze units een lijmkeuze, d.w.z. je zat niet vast aan een bepaalde leverancier.
Die lijmblokken waren goudgeel doorzichtig (beetje plakkerig) en duidelijk andere lijm dan in de pistolen met vast resevoir. (niet plakkerig en ondoorzichtig) Afhankelijk van wat voor lijm jij wil hebben kan je hiermee experimenteren.

Tja, een wat grotere unit is natuurlijk fors duurder en verbruikt meer stroom, maar kent wel zijn voordelen. Daarnaast het resevoir vullen met de juiste hoeveelheid (bij te veel lijm, wat ook wel past) word uiteindelijk een groot gedeelte onnodig verwarmd en op temperatuur gehouden! Units waar ik mee werkte waren van Nordson.

Martin.
kvm entertainment
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
6-12-2007 12:55
Pistool moet je inderdaad niet scheef houden, maar dat is ook niet nodig aangezien het schuim ingelijmd wordt op een tafel. Te vol mag inderdaad niet, te leeg geen problemen mee. Ik zie wel wat het wordt, is ook nog niet definitief dat het dit type wordt. Zie voorlopig alleen nog geen grote lijmbak komen, al is dat waarschijnlijk een kwestie van tijd.

Er wordt nog gekeken naar een neusstukje die de lijm vernevelt in plaats van rupsen lijm. Voor 10mm schuim en dikker niet zo'n probleem, maar bij 5mm schuim (wat zo nu en dan nog wel nodig is) voel je duidelijk de rupsen zitten en komt het schuim niet echt netjes vlak te zitten.

Qua lijmkeuze ben ik ook vrij om het type te pakken wat het best werkt voor schuim op hout, aangezien ik niet een totaalpakket bij de leverancier heb oid. Ik gebruik nu kleine "repen" lijm, inderdaad half doorzichtig en plakkerig als je het uit elkaar trekt.

Het enige waar ik eigenlijk over struikel bij dit pistool is de lange opwarmtijd, en met name de bijwarmtijd. Ik kan er niet continu mee doorwerken, aangezien de lijm er vrij hard doorheen gaat. Nieuwe lijmblokken verwarmen duurt altijd even. Vandaar dat er msischien een zwaarder model komt, hoewel het lijmpistoolprincipe me wel bevalt. Weinig rotzooi en werkt prima. (Al zijn de meningen daar over verdeed blijbaar wink ;) )
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 413
20-12-2007 13:58
Ik wil graag een eigen amprack gaan bouwen. Gister eens even wat zitten tekenen maar ik denk dat hij gaat wiebelen als hij open is. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zat zelf te denken als oplossing om achter een raampje te maken.
SkevdudeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-6-2004
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 138
20-12-2007 14:32

djspiky schreef:

Ik wil graag een eigen amprack gaan bouwen. Gister eens even wat zitten tekenen maar ik denk dat hij gaat wiebelen als hij open is. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zat zelf te denken als oplossing om achter een raampje te maken.
Lege kisten wiebelen wel vaker een beetje. Als het rek vol zit met spullen (amps, eq, x-over e.d.) geeft dit ook een hoop stevigheid mee. Als het amprek met sluitprofielen bezet is, is het geheel ook een stuk sterker. Zou me er niet te druk over maken, tenzij je waaibomenhout gebruikt...
Dré: "Neem nooit zo maar wat aan, tenzij het om een fooi gaat!" || Geef eens een ander woord voor synoniem...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)