Forum > Zelfbouw Speakers

luidsprekers voor kerkzaal

(32 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
HitdasynthStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2003
Laatste: 16-9-2009
Berichten: 13
17-7-2003 00:38
Als je nou es begint met te vertellen wat de galmtijd is in de ruimte en wat voor mogelijkheden je hebt om de luidsprekers op te hangen. Dan kun je es gaan nadenken wat je nodig hebt.

RT60 tijd kun je berekenen op diverse websites. Hoogte, lengte breedte invoeren en de demping van de materialen (beetje gokwerk soms) en hoppa.

Bepaal hoeveel speakers je denkt (wilt) nodig hebben en bereken je DI. Hoe gericht moeten je speakers dus zijn om niet een galmveld te produceren in plaats van direct geluid........ ;)

Als je nu nog een speaker kunt ontwerpen die over het gehele spraakgebied een afstraalhoek (vertikaal) heeft die de gewenste Directivity index oplevert en horizontaal zo groot mogelijk en dat het liefst vanaf 200 hz tot 12 khz, dan wens ik je succes. De frs8 lijkt mij een goede keuze, maar je hebt wel een stuk of 8 speakertjes nodig om een beetje smalle vertikale hoek te krijgen.

Ik wens je heel veel succes hiermee, maar denk dat je beter uit bent met idd een zuilluidspreker die al voor je berekend en gebouwd is. En ze zijn er tegenwoordig ook met tweetertjes en niet nasaal klinkend, er staat dan geen philips op.

Dan nog iets over dynamische microfoons, als je er al een ringleiding in legt en je hebt een goedkope dyn microfoon gebruikt, weet je zeker dat dat gaat rondzingen. Kortom, koop een condensator (tip Q1 van samson, kost weinig klinkt goed) of een bvb CK91/SE300 van akg.

Hendrik, leuk dat je ff reageerde. Idd, geluid in een kerk is een vak apart, maar wel leuk... wink ;)

Oh ja, haal aub een 12" uit je hoofd, alles onder 200 Hz moet je vergeten, wegfilteren.

Mag ik ff rekenen??

Luidspreker: 90 db rendement, moet maximaal 15 meter voorzien van geluid. Verlies over 15 meter is 23,5 dB.
Achtergrondniveau is 50 a 55 db ('t is een kerk he), je continu geluidsdruk moet dus ca 65 dB zijn. 65+23,5 is 88,5 dB. 90-88,5 = 1,5 dB, je hebt hiervoor een vermogen nodig van 0,7 watt. Dynamiek 10 dB? dan heb je 7 watt per speaker nodig. 15 dB, dan heb je 22 watt nodig. Kortom geen disco.

50 meter toevoerdraad a 0,003 ohm per meter is 0,15 ohm, je mag zelf weten of het laag of hoogohmig wordt.....

Al aan gedacht dat de mensen in de kerkzaal niet graag de predikant over de luidsprekers horen zingen??
en de mensen thuis bij de kerktelefoon al helemaal niet?

Oh ja, als het kan, hang de luidsprekers middenin i.p.v. aan de zijkanten...... toch aan de zijkanten, geef ze een beetje delay, dan lijkt het toch nog of komt het geluid uit het midden.

En, als je het met vier zuiltjes probeert te doen, (wat je niet gaat lukken btw) hang ze dan hoog, anders worden de voorste mensen doof terwijl de achtersten niks horen, als het al niet rondzingt.

Oh ja, tom, ook predikanten moeten maar eens microfoonles krijgen als ze een condensator gebruiken, of hang ze een lavalier op de borst met een zendertje.

Kom anders es langs in lwd, misschien dat ik je kan overtuigen dat zelfbouw in dit geval waarschijnlijk niet een goede optie is, alhoewel ik het me heel goed in kan denken...... happy :)

Succes er mee.....
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
18-7-2003 21:10
Kijk, de mensen met verstand van zaken. wink ;)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
19-7-2003 02:24
Mijn adviezen waren dus toch ook niet zo'n nonsens hè wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)