Forum > Zelfbouw Speakers

Studiereis over het Internet: Waveguides.

(29 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 384
3-9-2007 11:01

Webbie schreef:

Om trouwens even terug te komen op de test van gisteren met de WaveGuide.
Zou het "niet nauwkeurig aansluiten" van de "kartonnen" WaveGuide op de RCD, die bulten bij de 2k en 5k kunnen verklaren?
Van wat ik op Internet las, heeft het-niet-goed-aansluiten-op-de-basis invloed op het gedrag van de WaveGuide.
Wanneer er kieren zitten tussen driver en hoorn, kan deze lucht gaan resoneren en storingen veroorzaken. Zorg daarom altijd voor een luchtdichte aansluiting! Of dit de boosdoender is? Geen idee.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
3-9-2007 18:46

Daniel schreef:

Webbie schreef:

Om trouwens even terug te komen op de test van gisteren met de WaveGuide.
Zou het "niet nauwkeurig aansluiten" van de "kartonnen" WaveGuide op de RCD, die bulten bij de 2k en 5k kunnen verklaren?
Van wat ik op Internet las, heeft het-niet-goed-aansluiten-op-de-basis invloed op het gedrag van de WaveGuide.
Wanneer er kieren zitten tussen driver en hoorn, kan deze lucht gaan resoneren en storingen veroorzaken. Zorg daarom altijd voor een luchtdichte aansluiting! Of dit de boosdoender is? Geen idee.
Wat lekken en kieren betreft heeft meer invloed op de hoogste frequenties. Hierbij denk ik aan 10 Khz en hoger.

Een waveguide versta ik iets anders onder, en wel die dingen die bij line arrays worden gebruikt, en wel om elk pad even lang te houden om uitdoving bij de hoogste frequentiews te vermijden.

Een hornflare versterkt in de regel de midden tot mid-hoge frequenties. Met de hoogste frequenties gebeurt dus (vrijwel) niks. Tevens kun je daarmee ook de afstraalhoek beinvloeden. Grootste voordeel is dat je ook relatieve vermogenswinst kan behalen. Nadeel is het inbouwen van CD-correctie, maar daar is ook goed over heen te komen.

Helaas ben ik niet zo thuis in het maken van hornflares etc, maar weet intussen wel wat de invloeden van een hornflare kunnen zijn. Vaak is het ook zoeken naar een passende driver met hornflare.

TCMC
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
5-9-2007 15:20
Hallo,

Heren TCMC en Daniel, bedankt voor jullie respons.

Binnenkort ga ik me nog wat dieper in deze materie verdiepen, en proberen alsnog een positief resultaat te boeken met een hoorn/waveguide/lens.

@Dré: zou je zo vriendelijk willen zijn hier nog even je respons op te geven? Alvast bedankt voor de genomen moeite.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
5-9-2007 15:49

Webbie schreef:

Ik heb daar zelf een paar maanden terug ook aan gedacht, maar het even laten varen toen.
Met een faseplug bedoel je toch zo op deze manier?
Ja (ongeveer). Uiteraard is het zaak de juiste vorm te vinden (want je wilt geen rare gedragingen toevoegen).
Met "slotten" bedoel je dit?
Ja, maar dan netter natuurlijk (je kunt keurig taps verlopen in plaats van zo grof als het in jouw schetsje gedaan is).
Bouw je op die manier dan eigenlijk géén compressiekamer (zie "gele vlek" in het schetsje), met alle nadelen die daar weer aan hangen?
Op jouw manier zeker. Op de nette manier lijkt me dat wel mee te vallen.
En beïnvloed het "slotten" met 2cm dan ook niet het frequentiebereik?
Pak een stuk hout, een decoupeerzaag en je weet het ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
5-9-2007 16:01
Hallo Dré,

Bedankt voor je post.

Dré schreef:

Met "slotten" bedoel je dit?
Ja, maar dan netter natuurlijk (je kunt keurig taps verlopen in plaats van zo grof als het in jouw schetsje gedaan is).
Bouw je op die manier dan eigenlijk géén compressiekamer (zie "gele vlek" in het schetsje), met alle nadelen die daar weer aan hangen?
Op jouw manier zeker. Op de nette manier lijkt me dat wel mee te vallen.
Op de eerder aangegeven slot-tekening kom ik zo "grof" op, omdat je zei dat de slot-opening maar 2cm mocht zijn (of ik heb je verkeerd begrepen). En de basis van de ribbon al breder is dan 2cm.

Met het taps verlopen bedoel je gewoon de schuine kanten van de basis van de ribbon volgen?
Als je dat bedoelt dan heb ik dat met de WaveGuide al gedaan, dus lijkt me dat dan niet de oplossing.
Of meer in de richting van deze Beyma?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
5-9-2007 16:23
Dat laatste (maar dan niet zo diep als gedaan is bij de Beyma). Je moet een verloop hebben van ca. 2 cm. Lijkt me prima te kunnen over een afstand van zo'n 2cm (dus joh, de dikte van de baffle bijvoorbeeld ;-).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
16-9-2007 01:42
Hallo,

@Dré: alweer vriendelijk bedankt voor je post.

Nu mijn SA speakers weer spelen, en ik het filter even heb laten rusten, ben ik me weer verder gaan inlezen in de WaveGuide-materie.

Mijn gevoel zegt dat ik mijn eerste WaveGuide ontwerpje een tweede kans moet geven.

Al lezend op Internet raak ik er steeds meer van overtuigd dat de metingen, die Tcmc heeft gedaan aan de Ribbon/WaveGuide combinatie, niet helemaal een juiste weergave was van het ontwerp zelf.
Dat komt niet door Tcmc, maar gewoon door mijzelf.
Ik had veel meer aandacht moeten besteden aan de afwerking en passing van het "kartonnen" model.

En heb dus gezondigd op een paar belangrijke punten zoals:

- WaveGuides moeten écht flushmounted zijn (BDS).
- de WaveGuide moet perfect aansluiten op de driver-basis.

Hier onder de punten waarom ik besloten heb om het nog eens een keer te proberen:

- de WaveGuide klopt volgens de berekeningen die ik had gemaakt.
- zonder het te weten, heb ik een ontwerpje gemaakt, van een bestaande WaveGuide (van SLS Audio) die toevallig ook voor een Ribbon word gebruikt (met toch wel één essentieel verschil, een faseplug/divider).
- vind het gewoon leuk om me hier nog eens verder in te gaan verdiepen.
- en als positief bijverschijnsel krijg ik dan wat meer inzicht hoe je met Smaart en een meetmicrofoon om moet gaan.

Hoe nu verder?

Om te beginnen maak ik een bakje dat én netjes aansluit op de baffle én dat netjes aansluit op basis van de Ribbon.
Zo heb ik alle vrijheid om in dat bakje verschillende "kartonnen" flares, slots, fasepluggen en dividers uit te proberen en te meten.
Als ik ooit de juiste configuratie vind, dan hoef ik alléén het bakje op te vullen met de vorm van de WaveGuide d.m.v. houtblokjes die naderhand afgewerkt worden met staalplamuur.

Bovenstaande is ook de reden ik nú niet het filter ga upgraden met nieuwe betere componenten.
Waarschijnlijk moet het filter nog aangepast worden aan de WaveGuide.
De correctie die eventueel moet worden gemaakt op het filter, kan ik eerst simuleren met wat EQ van mijn equalizer.

Om nog even terug te komen op SLS Audio WaveGuide.
Wat ik nog wil gaan uitzoeken is het volgende: of het "raster" nog enige invloed heeft op de werking van de WaveGuide.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
17-9-2007 11:59

Webbie schreef:

Om nog even terug te komen op SLS Audio WaveGuide.
Wat ik nog wil gaan uitzoeken is het volgende: of het "raster" nog enige invloed heeft op de werking van de WaveGuide.
Ik denk dat die er met name zit om de faseplug netjes en trillingsvrij op z'n plaats te houden. En invloed zal het altijd hebben.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
17-9-2007 19:42
Hallo,

Gisteren weer een uurtje of acht gelezen op Internet.
Veel informatie gevonden en doorgespit.

Met name het topic op diyAudio.com van Earl Geddes is zéér interessant, door de omvang van het topic moet je er wel een avondje voor uittrekken.
Zelf ben ik echter er halverwegen in gaan lezen, omdat Google naar een bepaald punt in het topic linkte.
Vandaag of morgen ga ik er nog eens een keer goed voor zitten, om de toch niet gemakkelijke stof helemaal te lezen en proberen te begrijpen.

Van wat ik er nu van begrepen heb is dat bijna bij alle WaveGuides, die er bestaan, de "Earl Geddes" formule niet goed is toegepast en er daarom bijna altijd teleurstellende resultaten zijn geboekt, volgens Earl Geddes.
Het is zelfs zo geweest dat, toen Earl Geddes op eerder genoemd forum ging posten, hij veel kwade mensen over zich heen kreeg, omdat zijn formule niet zou kloppen.
Daarom heeft hij zelf veelvuldig gereageerd in eerder genoemd topic.

"Foamen" fasePluggen voor de WaveGuide worden ook besproken in dat zelfde topic.

Hier nog wat links:

- Geddes on Waveguides
- Raal Ribbon met Foam Wedges.
- Foam Wedges, uitleg.
- FasePlug uitleg.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
18-9-2007 08:54

Webbie schreef:

- FasePlug uitleg.
Dat een ontwerper niet overweegt om ook te testen met een losgesneden en omgekeerde stofkap (of een driver neemt met een omgekeerde stofkap). Die optie zou IK namelijk sterk overwegen om looptijden te minimaliseren (al was het alleen maar omdat 99% van alle hoogdrivers precies dat trucje al eeuwen gebruiken ;-)

Verder een mooi stukje ASCII overigens!
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)