Forum > Zelfbouw Speakers

Studiereis over het Internet: Waveguides.

(29 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
28-6-2007 22:59
Hallo,

Nu maar eens een studiereis over een onderwerp wat misschien niet zo voor de hand ligt, als je denkt aan zelfbouw speakers.

Voordat ik me op Internet ben gaan inlezen over dit onderwerp, was ik in de veronderstelling dat een hoorn altijd een waveguide was en andersom.

Inmiddels ben ik er achter dat er toch een behoorlijk verschil zit in een waveguide en de traditionele hoorn.

Het wezenlijk verschil tussen een waveguide en een hoorn is dat bij een hoorn de nadruk ligt op afstraling en efficiëntie, waar bij de waveguide alléén de nadruk ligt op de afstraling.

Een hoorn word een waveguide als de vorm van de hoorn steeds minder op een hoorn gaat lijken.
Heel simpel gezegt, is een vlakke baffle, waarin bijvoorbeeld een dome tweeter is gemonteerd (flushmounted), ook een waveguide.

Voorbeeldje van een (mini)waveguide: hier in de shop vind je deze KRK RP-6 Rokit Powered 6 waar je kan zien, dat de gebruikte dome tweeter iets of wat verzonken is, en dat het diepteverschil (de waveguide) heel geleidelijk uitloopt in de baffle.

Waveguides worden over het algemeen gebruikt in situaties waar de efficiëntie een ondergeschikte rol speelt, en de nadruk puur op de afstraling ligt. Waveguides worden meestal gebruikt in combinatie met gewone conusspeakers, (soft) dome tweeters en ribbon tweeters.

Een uitzondering is bijvoorbeeld deze waveguide van Beyma waar dus een compressiedriver word gebruikt. Hier ligt de nadruk, volgens mij dan toch ook weer op de afstraling.

Wat meer info is te vinden in onderstaande links:

* An investigation into waveguide loaded speakers.
* Acoustic Waveguide.
* Practical DIY Waveguides.
* Acoustic Waveguide Theory

Ontwerp tooltjes:

* Waveguide berekening (xls)

Het uiteindelijk doel van deze studiereis is dat ik zelf een waveguide kan maken voor mijn SA ribbon compact driver.

Zoals bij de vorige studiereizen, graag weer jullie reacties en eventuele aanvullingen/correcties.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
2-7-2007 00:46
Hallo,

Stukje huisvlijt, onderstaand is het resultaat van een hele dag rekenen, snijden en plakken.

* WaveGuide voorkant.
* WaveGuide achterkant.
* WaveGuide ingebouwd.
* WaveGuide ingebouwd.

In theorie zou hij moeten kloppen.

Afstraling losse driver, 90 graden horizontaal en 20 graden verticaal.
De eerdergenoemde graden zie je ook terug in de basis van de driver.
Die heb ik verlengd in de waveguide en afgerond met als ondergrens van 900hz (zie tabel onder).
Om een volledige waveguide te verkrijgen zou hij eigenlijk 15" (golflengte behorend bij 900hz) breed/doorsnede moeten zijn (mag niet kleiner zijn als 1/4 golflengte, waar ik dus ruimschoots boven zit). Heb hem dus ingekort zodat de afronding mooi vloeiend aansluit op de hoeken van de basis én op de baffle past.

Tabel:
900 Hz, 3.63" (9.22 cm) radius
1150 Hz, 2.85" (7.24 cm)
1400 Hz, 2.34" (5.94 cm)
1650 Hz, 1.98" (5.03 cm)


Maar nu komt de uitdaging hoe ik het brouwsel i.c.m. de RCD fatsoenlijk kan meten.
Iemand een procedure voor mij om de combinatie driver/waveguide te meten?

Natuurlijk moet nog wel het passieve filter hier voor aangepast worden, waar ik eigenlijk een beetje tegen op zie.
Omdat ik echt 0,0 kennis heb van elektronica.

Misschien dat iemand van jullie mij hier een handje bij wil helpen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
8-7-2007 02:00
Hallo,

@TCMC: zou jij misschien mij willen vertellen hoe ik het beste de Waveguide i.c.m. de Ribbon driver kan meten? Of is dit voor een bijna leek, als ik, niet te doen?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
23-7-2007 15:40
Hallo,

Niemand die mij hier een beetje op de goede weg kan helpen?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
23-7-2007 16:24
Helaas. Hoewel ik je topics altijd lees heb ik niet de kennis om een fatsoenlijk antwoord te geven happy :)
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
23-7-2007 17:28

Webbie schreef:

Hallo,

@TCMC: zou jij misschien mij willen vertellen hoe ik het beste de Waveguide i.c.m. de Ribbon driver kan meten? Of is dit voor een bijna leek, als ik, niet te doen?

Greetz Webbie...
Volgens mij volstaat een simpele waveguide voor een Ribbon Tweeter. Kenmerk van een Ribbon tweeter is de verticale bundeling terwijl de horizontale spreiding zeer groot. Dit is afhankelijk van de breedte van het membraan. Meestal is deze 1 inch. Bij 2 inch gaan de hoge tonen sterk bundelen. Ik schat dat de verticale afstraalhoek 10 à 15 graden is.

Kijk ook eens op deze Chinese Speaker site?

TCMC
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
23-7-2007 18:51
Hallo Tcmc,

Bedankt voor je post.

Maar de site die je aangaf (wel even "in het Engels gezet", Chinees leest zo moeilijk laugh :D), wat is daar voor info te vinden over waveguides?
Het enigste wat ik daar tegen kwam was een ribbon tweeter met een waveguide, of zie ik wat over het hoofd?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
1-9-2007 22:25
Hallo,

Vandaag met TCMC samen de Ribbon en WaveGuide gemeten met Sia Smaart.

Jammer genoeg had de waveguide niet het gewenste effect, wat ik hoopte.

On-axis en off-axis deed de Waveguide weinig positiefs met de respons van de ribbon.

Zie onderstaande meting on-axis:

Legenda:
Blauw = zonder WaveGuide
Oranje = mét WaveGuide

Transfer response Sa 8526 Ribbon Compact Driver.

Zonde dat de off-axis respons niet ge-captured is, want daar hadden jullie kunnen zien dat hij wel "iets" verbeterde aan de off-axis response. Wél werden de bulten bij de 2K en 5K erger.
Misschien dat TCMC hier nog wat aan kan toevoegen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
1-9-2007 23:52
Je waveguide gedraagt zich als een (slechte) hoorn (helaas). Reden hiervoor is (denk ik) de breedte aan het begin van je hoorn. Zou je een soort faseplug (in dit geval in de vorm van een wig) in kunnen zetten. Maar dan krijg je er weer nieuwe problemen voor terug.

Kun je hem niet gewoon "slotten" (dus zorgen dat hij afstraalt in een sleuf van bijvoorbeeld 2cm breed)?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
2-9-2007 21:40
Hallo Dré,

Bedankt voor je post.

Dré schreef:

Je waveguide gedraagt zich als een (slechte) hoorn (helaas). Reden hiervoor is (denk ik) de breedte aan het begin van je hoorn. Zou je een soort faseplug (in dit geval in de vorm van een wig) in kunnen zetten. Maar dan krijg je er weer nieuwe problemen voor terug.
Ik heb daar zelf een paar maanden terug ook aan gedacht, maar het even laten varen toen.
Met een faseplug bedoel je toch zo op deze manier? (blauw is de ribbon, rood is de WaveGuide, roze = faseplug)
Kun je hem niet gewoon "slotten" (dus zorgen dat hij afstraalt in een sleuf van bijvoorbeeld 2cm breed)?
Met "slotten" bedoel je dit?
Bouw je op die manier dan eigenlijk géén compressiekamer (zie "gele vlek" in het schetsje), met alle nadelen die daar weer aan hangen?
En beïnvloed het "slotten" met 2cm dan ook niet het frequentiebereik?

(De RCD zit trouwens 48mm verzonken in de baffle én word afgefilterd op 900hz)

Gelukkig heb ik wel de mogelijkheid om verschillende ontwerpjes vrij gemakkelijk te plaatsen en te testen.
Ik had er namelijk al rekening mee gehouden dat de lens/hoorn/WaveGuide niet gelijk de eerste keer goed zou zijn.

Om trouwens even terug te komen op de test van gisteren met de WaveGuide.
Zou het "niet nauwkeurig aansluiten" van de "kartonnen" WaveGuide op de RCD, die bulten bij de 2k en 5k kunnen verklaren?
Van wat ik op Internet las, heeft het-niet-goed-aansluiten-op-de-basis invloed op het gedrag van de WaveGuide.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)