Forum > Licht

HMI575 ontvetten

(21 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
GatsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-8-2003
Laatste: 20-5-2015
Berichten: 195
24-7-2007 20:40
Korte vraag waar ik niks over vond;

In mijn centereffect zit een 575 HMI lamp. Nu is daar in de loop der tijd veel stof en vuil (nicotine) in terecht gekomen. Kan ik met een pluisvrije doek en een beetje pure alcohol de lamp schoonmaken ?
Als het toch niet uitmaakt doe dan maar iets van Clay Paky
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 7-9-2024
Berichten: 506
24-7-2007 21:04
even buiten je vraag, over wat voor effect heb je het (pure nieuwsgierigheid)
wat een onzin in dit vak
RiezStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-8-2004
Laatste: 28-3-2010
Berichten: 15
24-7-2007 21:08
Yep, dat kan. Misschien beetje overbodige waarschuwing maar zorg dat de lamp goed afgekoeld is. Vaak zit er bij een nieuwe gasontladingslamp een doekje om hem, nadat je hem geplaatst hebt, schoon te maken. De spiegels die in een licht effect zitten poets ik, als ze dof geworden zijn, op met wat zilverpoets. Dit polijst de spiegel en hij zal het licht weer beter weerkaatsen.
Een lamp die zo heet wordt zal minder lang mee gaan als er vette vingers opzitten die door de warmte gaan inbranden.
Suc6
uh
GatsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-8-2003
Laatste: 20-5-2015
Berichten: 195
24-7-2007 21:17
Tja welk merk;

Hij is van FAL en waarschijnlijk een octopus, maar als ik op de site van Griven kijk dan kan ik geen enkel verschil ontdekken tussen de mijne en de Griven Cyclope
Als het toch niet uitmaakt doe dan maar iets van Clay Paky
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
24-7-2007 22:57

Riez schreef:

Yep, dat kan.
Vreemd, In de gebruiksaanwijzing van GLP staat dat je nooit de lamp en de reflector schoon mag maken.
Vaak zit er bij een nieuwe gasontladingslamp een doekje om hem, nadat je hem geplaatst hebt, schoon te maken.

Naar mijn idee zit dat doekje erbij om de lamp erin te zetten zonder dat je hem met je vingers aanraakt.
De spiegels die in een licht effect zitten poets ik, als ze dof geworden zijn, op met wat zilverpoets. Dit polijst de spiegel
Een "doffe" spiegel van een scan maak je schoon met alcohol.
Polijsten kan gevaarlijk zijn, mogelijk dat er op een gegeven moment niets meer te polijsten valt...

De HMI lamp zou ik niet ontvetten, en indien nodig juist vervangen.

Martin.
kvm entertainment
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
25-7-2007 02:08

KVM schreef:

Vreemd, In de gebruiksaanwijzing van GLP staat dat je nooit de lamp en de reflector schoon mag maken.
Staat er ook bij waarom? Tijdens een schoonmaakbeurt van de scans maak ik de reflector schoon met wat alcohol, lamp idem. (De laatste vooral om te voorkomen dat er niet per ongeluk toch vettigheid op de lamp achterblijft nadat 'ie er even uit is geweest)
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
RiezStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-8-2004
Laatste: 28-3-2010
Berichten: 15
25-7-2007 10:08
Als dat doekje erbij zou zitten om de lamp niet met je vingers aan te raken waarom is het dan een vochtig doekje? Natuurlijk is het altijd beter om de lamp zo min mogelijk aan te raken maar als je dat dan toch per ongeluk hebt gedaan kun je hem met een doek met een beetje alcohol (idd) prima schoonmaken.

Mijn oma poetste altijd haar zilveren bestek met zilverpoets totdat ze dat zo vaak gedaan had dat er geen bestek meer over was....... ja, tuurlijk!

Neem dus dus zilverpoets, en geen ander polijstmiddel, want dat polijst maar een heel weinig. En natuurlijk alléén als de spiegel dof is geworden, normaal onderhoud idd met een doekje met wat alcohol oid.

Gewoon de lamp vervangen kan ook... koop ook altijd een nieuwe auto als de asbak vol is.
uh
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
25-7-2007 11:24

Riez schreef:

Als dat doekje erbij zou zitten om de lamp niet met je vingers aan te raken waarom is het dan een vochtig doekje? Natuurlijk is het altijd beter om de lamp zo min mogelijk aan te raken maar als je dat dan toch per ongeluk hebt gedaan kun je hem met een doek met een beetje alcohol (idd) prima schoonmaken.
Dat doekje is bedoeld om de lamp erin te zetten zonder vette vingers erop te krijgen. Mocht het toch gebeuren dan kun je met dat doekje er nog een keer overheen wrijven. Voorkomen is beter dan genezen...
Mijn oma poetste altijd haar zilveren bestek met zilverpoets totdat ze dat zo vaak gedaan had dat er geen bestek meer over was....... ja, tuurlijk!
Toch was de opmerking van KVM terecht. Bij opgedampte spiegels is het spiegellaagje inderdaad behoorlijk dun. Als je daar door polijsten een klein laagje afhaalt en het maar vaak genoeg doet, ben je op een gegeven moment door de spiegellaag heen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
25-7-2007 12:19
Dat doe je natuurlijk ook alleen als het echt nodig is en als gewoon schoonmaken niet meer helpt. En dat zal echt niet elke week zijn, neem ik aan.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
25-7-2007 22:17

Martijn schreef:

Staat er ook bij waarom?

Nee. (denk echter dat hier de warmte het hoogst is en dat je er beter niets aan kan doen)zie handleiding pagina 25
Ik heb regelmatig Martin scans in onderhoud en moet zeggen dat het smerigste de fan zelf is, en daarna de tunnel na de fan. (lekker vet van de rookmachine) de delen daarna zin niet vet.(of vrijwel niet) Lucht blaast ook niet direct op de lamp en reflector. De lens e.d. zijn wel "stoffig". (daar is echter ook de lucht uitgang)

Riez schreef:

Gewoon de lamp vervangen kan ook... koop ook altijd een nieuwe auto als de asbak vol is.
Beetje onzin vergelijk.

Martijn schreef:

Toch was de opmerking van KVM terecht. Bij opgedampte spiegels is het spiegellaagje inderdaad behoorlijk dun. Als je daar door polijsten een klein laagje afhaalt en het maar vaak genoeg doet, ben je op een gegeven moment door de spiegellaag heen.
Precies, en een fatsoenlijke scan of laser gebruikt opgedampte spiegels. Daarnaast moet je je ook afvragen hoe het komt dat de spiegel dof is. (ik heb in iedergeval nog nooit doffe spiegels gehad.)

Een "oude" lamp schoonmaken met alcohol is allemaal leuk en aardig, maar vergeet niet dat je vaak de "smerigheid" verplaatst zodat je het alleen maar erger maakt. En juist dan is het "einde" verhaal.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)