Forum > Geluid

Didgeridoo mic?

(19 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
12-7-2007 07:41

Dré schreef:

Je zou kunnen kijken of een E604 gemonteerd aan het uiteinde een goed resultaat geeft. Of gewoon een "standaard" (SM-58 e.d.) microfoon op een afstand van zo'n 30-50cm t.o.v. de uitgang. Wellicht nog een extra mic bij de blazer om ook die bijgeluiden op te pakken.

Hou, zeker aan het uiteinde, rekening met een fikse geluidsdruk. De meeste condensatormics zullen dus waarschijnlijk afvallen.
Je zou ook kunnen proberen een 609 te gebruiken, op een klein hengel statief
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 2053
12-7-2007 08:09

jop schreef:

Even een kleine kick; ik ben namelijk opzoek naar iemand die ervaring heeft met het live uitversterken van een didge op het podium. Dit geeft hier namelijk veel problemen, 1e een geschikte microfoon (zijn meerdere mogelijk natuurlijk) maar vooral hoe je de mic voor de didge bevestigd, deze zou eigenlijk op het podium moeten liggen, maar dit geeft veel bijgeluiden en vaak nog feedback ook.
Heb al eens een didge gehad op een festival. De speler zelf gaf de voorkeur aan een SM-58 gewoon op de grond ervoor. Bij een hol podium zou je kunnen kiezen voor een akoestische ontkoppeling met schuim. Misschien niet de meest fraaie, maar wel de meest doeltreffende oplossing.
Feedback is op te lossen met eq en plaatsing van de speler. WIj hadden geen feedback problemen iig.
Succes
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
JopEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 5-6-2009
Berichten: 234
12-7-2007 13:57

Frank76 schreef:

jop schreef:

Even een kleine kick; ik ben namelijk opzoek naar iemand die ervaring heeft met het live uitversterken van een didge op het podium. Dit geeft hier namelijk veel problemen, 1e een geschikte microfoon (zijn meerdere mogelijk natuurlijk) maar vooral hoe je de mic voor de didge bevestigd, deze zou eigenlijk op het podium moeten liggen, maar dit geeft veel bijgeluiden en vaak nog feedback ook.
Heb al eens een didge gehad op een festival. De speler zelf gaf de voorkeur aan een SM-58 gewoon op de grond ervoor. Bij een hol podium zou je kunnen kiezen voor een akoestische ontkoppeling met schuim. Misschien niet de meest fraaie, maar wel de meest doeltreffende oplossing.
Feedback is op te lossen met eq en plaatsing van de speler. WIj hadden geen feedback problemen iig.
Succes
Zo deed ik dat in het begin ook, maar gaf toch veel problemen. De laaste keer heb ik deze oplossing bedacht (ruwe schets) met een kistdeksel en wat tape waartussen een beta57 zat. Dit ging wel redelijk maar is geen duurzame oplossing. Mischien dat ik in deze vakantiedagen zelf iets beters kan ontwikkelen...
MB Audio systems
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 13474
12-7-2007 14:21
Microfoon moet het schuim liever niet zien (dat verstoort mogelijk z'n karakteristiek). Neem anders een klein grondstatiefje (die paar euro overleef je wel ;-).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
12-7-2007 21:03
Wat wordt er meestal voor blaasinstrumenten (trompet en aanverwanten) gebruikt? Je ziet vaak van die clipjes met mic erop zitten. Ik weet niet wat voor mic dat doorgaans is, maar misschien is dat een idee? SM-57?

René
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 13474
12-7-2007 23:02

renevanh schreef:

Wat wordt er meestal voor blaasinstrumenten (trompet en aanverwanten) gebruikt?
Meestal een compacte dynamische microfoon (dynamische mics kunnen die extreme geluidsdruk vaak beter aan dan hun condensator broertjes (laat staan electret broertjes; die rennen vaak al boven de 120dB gillend weg)). Bijvoorbeeld de E-604 van Sennheiser (of soortgelijk ding van andere merken).

En raad eens hoeveel dB bijvoorbeeld een trompet produceert op een afstand van nog geen 5cm (dat gaat ver boven de 140dB).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JopEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 5-6-2009
Berichten: 234
13-7-2007 13:40
Het probleem van de didge is dat deze op de grond ligt, en de opening nog geen 10cm is. Ik heb al diverse statieven geprobeerd echter je krijgt ze hiermee niet dicht genoeg bij de grond. De tekening die ik eerder postte is eigenlijk een bak waar de didge inlicht en waarin in mic tussen 2 stukken tape net boven de grond zweeft. Ik ben van plan om hier een beter versie van de maken met rubbers waarin de mic klemt.
Ook zal ik dit weekend de dige eens meten (geluidsdruk)
MB Audio systems
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 19-10-2024
Berichten: 391
13-7-2007 14:24
Tip neem een microfoon met een goede plopkap (Sennheiser E865 bijv)
en plaats deze op een klein statiefje op een cm of 30 vanaf de uitgang.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 2053
14-7-2007 07:47
Gisterenavond 3 didges op het podium gehad. Wederom 2 SM-58's op de grond gelegd, uitstekend resultaat. Geen feedback, geen problemen!
Statiefjes dus overbodig, hooguit bij instabiel/rammelpodia een stukkie schuim (en dan zoals dre zegt niet onder het bolletje ivm karakteristiek...)
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 19-10-2024
Berichten: 391
14-7-2007 18:17
Hoe was de klank van de didge in combinatie met de SM58 aangezien de SM58
totaal geen rechte karakterestiek heeft en vooral in het hoog nogal wat
erbij snoept?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)