Forum > Newbie Forum

Versterker / Speaker vraag

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
SfaasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-5-2002
Laatste: 13-7-2007
Berichten: 7
3-7-2007 10:25
Ik heb de zoekfunctie al geprobeerd, maar de topics die ik gevonden heb geven niet echt een duidelijk antwoord op mijn vraag. Ik zit dus met het volgende:

Ik ben zelf in het bezit van een dap a-700 versterker met 2 dap speakers. Op mijn versterker zitten aan de achterkant 2 speakon aansluitingen en 2 jack aansluitingen (outputs A en B). Zie hier een link naar de specificaties:

https://www.dap-audio.com/audiogear/amplifiers3.htm

De kabels die ik heb voor de speakers zijn jack naar speakon. Nu is mij gevraagd om het geluid te verzorgen voor een hulpverleningsdag (commentaar bij verschillende demonstraties). Vorige jaren ook gedaan, maar toen hebben we budget speakertjes gebruikt welke te weinig geluid gaven om alles duidelijk te kunnen horen (buitenlucht, wind waardoor het nagenoeg niet te horen viel). Nu kan ik van een kennis evt. een versterker (Inkel, type ?) en speakers gebruiken.

Nu wil ik, indien mogelijk, de Inkel versterker aansluiten op mijn versterker of als dat mogelijk is alleen de speakers aansluiten op mijn versterker. Vanaf de inkel versterker zitten de kabels aangesloten met jack naar xlr.
Op mijn speakers heb ik aan de achterkant per box 2 speakon aansluitingen. Kan ik van mijn speakers doorlussen van speakon naar xlr om zo de andere speakers aan te sluiten, of is dit niet mogelijk ?
Of moet ik de extra versterker ook aansluiten ? Ik heb aan de achterkant gezien dat ik mijn versterker op bridged mode kan zetten, maar ik heb dit verder nog nooit gedaan, dus ik zou niet weten hoe ik dit voor elkaar moet krijgen.

Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen. Mocht er iets niet duidelijk zijn dan hoor ik het wel. Alvast bedankt in ieder geval !!
Ik trek altijd aan deuren waar duwen op staat ...
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
3-7-2007 10:45
Wat je het beste kan doen is de versterkers op elkaar doorlussen (niet bridged).
Van je mengtafel ga je de DAP in via XLR, en via de speakon ga je naar je eigen speakers.
De jack inputs (naast de xlr inputs) sluit je aan op de jack/xlr input van de Inkel, waar je zoals normaal de bijbehorende speakers op aansluit.
De jack inputs op de DAP krijgen namelijk dezelfde spanning als de xlr inputs als je een signaal stuurt, omdat ze (simpel gezegd) aan elkaar zitten.

{EDIT}
Ik begin even te twijfelen of de A-700 wel xlr EN jack inputs heeft...
Sluit de Inkel in ieder geval niet aan op de jack OUTputs, dat gaat grandioos fout
{/EDIT}

René
SfaasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-5-2002
Laatste: 13-7-2007
Berichten: 7
3-7-2007 11:03

renevanh schreef:

Wat je het beste kan doen is de versterkers op elkaar doorlussen (niet bridged).
Van je mengtafel ga je de DAP in via XLR, en via de speakon ga je naar je eigen speakers.
De jack inputs (naast de xlr inputs) sluit je aan op de jack/xlr input van de Inkel, waar je zoals normaal de bijbehorende speakers op aansluit.
De jack inputs op de DAP krijgen namelijk dezelfde spanning als de xlr inputs als je een signaal stuurt, omdat ze (simpel gezegd) aan elkaar zitten.

{EDIT}
Ik begin even te twijfelen of de A-700 wel xlr EN jack inputs heeft...
Sluit de Inkel in ieder geval niet aan op de jack OUTputs, dat gaat grandioos fout
{/EDIT}

René
Ik begreep je verhaaltje al niet helemaal. Ik kan op dit moment niet kijken, maar zo uit mijn hoofd gezegd heb ik een A en B kanaal en daarbij één speakon aansluiting óf jack aansluiting. Mijn speakers sluit ik altijd aan via de jack aansluitingen naar de speakon aansluitingen op mijn boxen. Mijn mengpaneel zit aangesloten via 2 jack aansluitingen vanachter op de versterker. Wat betreft xlr, daarvan weet ik bijna 100% zeker dat dat er niet opzit.
Ik trek altijd aan deuren waar duwen op staat ...
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
3-7-2007 11:11
Dan wordt doorlussen dus wat lastiger... Een splittertje voor je jackkabel is dan een hele makkelijker oplossing (zodat je van de L/R van de mengtafel naar 2x L/R gaat, één voor beide versterkers).

Of je die versterkers in bridge kan zetten durf ik niet te zeggen, daar weet ik te weinig van.

René
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
3-7-2007 19:18
Wat is de impedantie van je speakers; of beter; welke speakers heb jij en die kennis van je?
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
3-7-2007 22:07
Gewoon een Y-kabeltje maken is toch het makkelijkste?
SfaasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-5-2002
Laatste: 13-7-2007
Berichten: 7
4-7-2007 13:23

Mr. Edie schreef:

Wat is de impedantie van je speakers; of beter; welke speakers heb jij en die kennis van je?
Mijn speakers zijn DAP-Audio MC-15. Hieronder de gegevens van de website:

MC-15
2-way speakersystem
Technical info:
15” speaker + horn
Max. Power : 350 W
Impendance : 8 Ohm

De speakers van mijn kennis, daarvan weet ik eerlijk gezegd niet wat voor merk deze zijn. Ik weet wel dat het 2 sub-kasten zijn en 2 losse top-kasten. Meer info heb ik helaas niet.
Ik trek altijd aan deuren waar duwen op staat ...
SfaasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-5-2002
Laatste: 13-7-2007
Berichten: 7
4-7-2007 13:24

dj-d schreef:

Gewoon een Y-kabeltje maken is toch het makkelijkste?
Sorry als ik een beetje "dom" overkom, maar wat bedoel je hiermee precies ? Misschien dat je het wat exacter uit kan leggen ?
Ik trek altijd aan deuren waar duwen op staat ...
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
4-7-2007 14:49
Anders stuur je jou set gewoon aan met jou versterker, en die van je vriend met zijn versterker. Vervolgens vanuit de mixer 2 x Jack (of XLR) naar beide versterkers.
SfaasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-5-2002
Laatste: 13-7-2007
Berichten: 7
5-7-2007 09:02

Mr. Edie schreef:

Anders stuur je jou set gewoon aan met jou versterker, en die van je vriend met zijn versterker. Vervolgens vanuit de mixer 2 x Jack (of XLR) naar beide versterkers.
Daar heb ik zelf idd. ook al aan zitten denken. Vanaf mijn mixer (JB Systems Classic 3) naar de versterker loopt een kabel (2x tulp rood/wit) naar jack (2 stekkers). Zijn er verloopkabels of iets dergelijks dan hiervoor ? Dus als ik het goed heb moet ik dan een kabel hebben met 2 tulp (rood/wit) naar 4 jacks ?
Ik trek altijd aan deuren waar duwen op staat ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)