Muziek kwaliteit
(47 reacties. Pagina 5 van 5)Moderator(s): Dré
ClimaxStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-11-2005 Laatste: 12-5-2012 Berichten: 75 | 22-6-2007 20:27 |
damn ik wordt ooit gewoon bang van die dre zoveel weet hij hahaha | |
so much to learn so little time. Pioneer and electro voice | |
KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 22-6-2007 21:44 |
Dré schreef: Oeps... Ik ken een aantal mensen die dat toch echt met hun iPod doen.Regel de set ook wel af met MD, gewoon afhankelijk wat je meeneemt. vroegah gebeurde het afregelen met een cassette band. Als tegenwoordig een CD slecht klinkt dan is dat omdat het in de studio al fout is gegaan ;-) Iets soortgelijks stond ook in mijn eerste post.Bepaalde CD's / Lp's zijn ronduit "bagger". Martin. | |
kvm entertainment | |
TCMCVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 16-8-2003 Laatste: 21-12-2014 Berichten: 1193 | 22-6-2007 22:05 |
Dré schreef: TCMC schreef: Vinyl: Mits de platen in zeer goede staat nog altijd het fijnste om naar te luisteren. Geen last van quantiseringsfouten. Hoge tonen weergave is uitstekend.De hoge tonen weergave van Vinyl is een nachtmerrie vergeleken met zoiets simpels als zelfs 44k1/16. THD bij 10kHz en hoger is, bij een goede HiFi naald rond de 5-10%. Als een digitaal systeem dat soort gedrag zou vertonen zou er maar één verklaring zijn: Apparaat is STUK! Waar ik dus wel aan denk zijn tijdsfouten vanwege de relatief beperkte resolutie van 44.1 KHz samplerate. Vergelijking gaat naar mijn idee op met een VGA beeld van bijvoorbeel 640 x 480 waar de pixels een vaste positie innemen. Wil je 2 pixels ertussen zetten of een beetje ernaast krijg je interpolatiefouten. Bij een gewone analoge TV komt de pixel (ondanks slechtere bandbreedte) op elke plek goed terecht. Als tegenwoordig een CD slecht klinkt dan is dat omdat het in de studio al fout is gegaan ;-) Hetzelfde geldt ook voor de vroegere LP's. Enorme verschillen in geluidskwaliteit, met name verzamel LP's kwamen erg slecht uit de bus. 12" maxi singles deden het prima. Overigens zijn de kwaliteits verschilen in CD's een stuk kleiner geworden. TCMC | |
TCMCVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 16-8-2003 Laatste: 21-12-2014 Berichten: 1193 | 22-6-2007 22:06 |
climax schreef: damn ik wordt ooit gewoon bang van die dre zoveel weet hij hahahaTCMC | |
TBStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-5-2003 Laatste: 14-1-2018 Berichten: 463 | 11-7-2007 00:40 |
Ik heb het idee dat ook veel muziekopname's afgesteld worden op geluidsinstallaties van mindere kwaliteit. Wat in bijvoorbeeld een auto relatief best lekker klinkt kan op een setje B&W dm2a's (die onthullen alles!) echt beroerd klinken. Zijn hier nog theorieen over? | |
DiederikStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-5-2003 Laatste: 3-2-2021 Berichten: 619 | 12-7-2007 18:37 |
Of er sprake is van 'opzet' weet ik niet. Het sluit wel een beetje aan bij hetgeen ik bedoelde dat de klankkwaliteit van je speakers (en in iets mindere mate je versterkers en andere randapparatuur) in heel wat gevallen een zwakke schakel is, en je dus lang niet altijd de kwaliteit van de opname en het medium kunt beoordelen. Oftewel: je speakers (en de rest van de keten) kunnen wel degelijk een beperking zijn waardoor je lang niet altijd hoort of een opname goed is of niet. | |
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie | |
TCMCVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 16-8-2003 Laatste: 21-12-2014 Berichten: 1193 | 12-7-2007 21:50 |
TB schreef: Ik heb het idee dat ook veel muziekopname's afgesteld worden op geluidsinstallaties van mindere kwaliteit. Wat in bijvoorbeeld een auto relatief best lekker klinkt kan op een setje B&W dm2a's (die onthullen alles!) echt beroerd klinken.Zijn hier nog theorieen over? Echter in de auto wil je vaak wat gecomprimeerd geluid hebben zodat je tussen het windgeruis door nog de achtergrond geluiden van ene muzxiekstuk hoort. In dat geval kun je dan zeggen dat het in de auto beter klinkt dan op een Hifi set, maar in feite klinkt het geluid gewoon een stuk harder en iets vetter. Ook op PA gebied pas ik met name bij de kickdrum vaak vrij stevige compressie toe om een "vette" en goed voelbare basskick te krijgen. Voor het overige deel probeer ik zoveel mogelijk de dynamiek er in te houden. TCMC | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 12-7-2007 22:56 |
TB schreef: Ik heb het idee dat ook veel muziekopname's afgesteld worden op geluidsinstallaties van mindere kwaliteit. Wat in bijvoorbeeld een auto relatief best lekker klinkt kan op een setje B&W dm2a's (die onthullen alles!) echt beroerd klinken.Zijn hier nog theorieen over? Overigens zijn er diverse uitzonderingen (maar die cateren dan ook niet specifiek voor de "midfi" markt). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |