Muziek kwaliteit
(47 reacties. Pagina 4 van 5)Moderator(s): Dré
TCMCVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 16-8-2003 Laatste: 21-12-2014 Berichten: 1193 | 21-6-2007 18:05 |
GoTMoRe schreef: En buiten dat, je comprest je dynamiek in zekere mate vlak.. De mensen die ooit een platgecompreste band hebben gehoord live, weten wel wat ik bedoel..Bij het uitversterken van drums zijn compressors/gates bittere noodzaak omdat je simpelweg onvoldoende versterker vermogen hebt. TCMC | |
GoTMoReStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 15-8-2004 Laatste: 26-12-2007 Berichten: 458 | 21-6-2007 21:20 |
Ben ik het eingenlijk niet zozeer met je eens, maar dan gaan we whey offtopic (En zal ongetwijveld smaak gerelateerd zijn) | |
Soms.. | |
TCMCVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 16-8-2003 Laatste: 21-12-2014 Berichten: 1193 | 21-6-2007 21:52 |
GoTMoRe schreef: Ben ik het eingenlijk niet zozeer met je eens, maar dan gaan we whey offtopic(En zal ongetwijveld smaak gerelateerd zijn) Audio compressie is totaal anders en kan op vele manieren toegepast worden. Vinyl: Mits de platen in zeer goede staat nog altijd het fijnste om naar te luisteren. Geen last van quantiseringsfouten. Hoge tonen weergave is uitstekend. CD: Goed digitaal alternatief. De eerste keer viel me vooral de veel betere basweergave op, maar ook het nogal scherpe mid-hoog en wat ik eerst dacht dat het fase fouten waren voor het hoog, bleken dus quantiseringsfouten te zijn. Bij 15 KHz kun je bijna 1/3 periode er naast zitten. MP3: 128 kb/s Rampzalig toen ik voor het eerst beluisterde. Opvallend is wel dat ik MP3 streaming beter vind klinken dan FM radio door het (vaak) ontbreken van audio compressie. VBR en hogere bitrates is beter, maar vaak ligt het ook aan de manier van encoden. Er zijn 128 kb/s files die best wel te pruimen zijn. Beter vind ik het AIFF formaat van de iPod. TCMC | |
GoTMoReStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 15-8-2004 Laatste: 26-12-2007 Berichten: 458 | 21-6-2007 22:17 |
TCMC schreef: Beter vind ik het AIFF formaat van de iPod.TCMC Ik snap alleen één ding niet, als het verschil tussen 320kbs en een orginele cd niet meer te horen is, waarom stelt iedere vooraanstaande geluidstechnicus zijn PA dan af met een orginele cd? En niet met 320kbs mp3tjes? | |
Soms.. | |
SebasVDVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 9-2-2003 Laatste: 17-8-2016 Berichten: 1719 | 21-6-2007 22:22 |
GoTMoRe schreef: Ik snap alleen één ding niet, als het verschil tussen 320kbs en een orginele cd niet meer te horen is, waarom stelt iedere vooraanstaande geluidstechnicus zijn PA dan af met een orginele cd? En niet met 320kbs mp3tjes? | |
GoTMoReStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 15-8-2004 Laatste: 26-12-2007 Berichten: 458 | 21-6-2007 22:24 |
SebasVD schreef: GoTMoRe schreef: Ik snap alleen één ding niet, als het verschil tussen 320kbs en een orginele cd niet meer te horen is, waarom stelt iedere vooraanstaande geluidstechnicus zijn PA dan af met een orginele cd? En niet met 320kbs mp3tjes? | |
Soms.. | |
SebasVDVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 9-2-2003 Laatste: 17-8-2016 Berichten: 1719 | 21-6-2007 22:26 |
Ik weet totaal niet waarom. Denk dat het gewoon de gewoonte van die lui is en het geloof dat CD beter klinkt. | |
PimWStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-4-2003 Laatste: 15-12-2010 Berichten: 207 | 22-6-2007 04:04 |
TCMC schreef: Vinyl: Mits de platen in zeer goede staat nog altijd het fijnste om naar te luisteren. Geen last van quantiseringsfouten. Hoge tonen weergave is uitstekend.TCMC | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 22-6-2007 11:21 |
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 22-6-2007 11:31 TCMC schreef: Vinyl: Mits de platen in zeer goede staat nog altijd het fijnste om naar te luisteren. Geen last van quantiseringsfouten. Hoge tonen weergave is uitstekend.De hoge tonen weergave van Vinyl is een nachtmerrie vergeleken met zoiets simpels als zelfs 44k1/16. THD bij 10kHz en hoger is, bij een goede HiFi naald rond de 5-10%. Als een digitaal systeem dat soort gedrag zou vertonen zou er maar één verklaring zijn: Apparaat is STUK! CD: Goed digitaal alternatief. De eerste keer viel me vooral de veel betere basweergave op, maar ook het nogal scherpe mid-hoog en wat ik eerst dacht dat het fase fouten waren voor het hoog, bleken dus quantiseringsfouten te zijn. Bij 15 KHz kun je bijna 1/3 periode er naast zitten. De eerste CD-Spelers (behalve Philips) maakten geen gebruik van oversampling en deden alle anti-aliasing in het analoge domein. Gevolg: Gruwelijke 7e orde elliptische filters waren nodig (met alle nachtmerriegevolgen van dien). Totaal niet meer van deze (en 10 jaar geleden) tijd, met dank aan digitale filtering/oversampling, correct begrijpen van dithering (waarmee quantiseringsfouten volledig worden uitgesmeerd als RUIS; met noise shaping ook nog eens BUITEN het gebied van audioweergave) etc. etc.Als tegenwoordig een CD slecht klinkt dan is dat omdat het in de studio al fout is gegaan ;-) PS: We hebben ooit een keer een leuke ABX test gedaan met een stuk vinyl en een (met een TB Fiji gedigitaliseerde) digitale registratie van datzelfde stuk vinyl. GEEN van de testpersonen (waaronder ik zei de gek en nog een hééle fanatieke vinyl aanhanger) kon verschil horen. Onze conclusie was dan ook dat een goed digitaal systeem in staat was de analoge registratie compleet te kopieëren (met mijn eigen kanttekening daarbij "inclusief alle fouten van het analoge systeem"). Zin om dezelfde test eens andersom te doen??? | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 22-6-2007 11:28 |
GoTMoRe schreef: TCMC schreef: Beter vind ik het AIFF formaat van de iPod.TCMC Flac zorgt voor een reductie rond de 40%. Whoepiededoe... Een apparaat mag zich rot rekenen zodat we niet 80GB nodig hebben voor ons mediasysteem maar 45GB (uhm, de gemiddelde afmeting van een USB stick over een jaar of 2)... Ik snap alleen één ding niet, als het verschil tussen 320kbs en een orginele cd niet meer te horen is, waarom stelt iedere vooraanstaande geluidstechnicus zijn PA dan af met een orginele cd? En niet met 320kbs mp3tjes? Oeps... Ik ken een aantal mensen die dat toch echt met hun iPod doen. Ik zal tegen ze zeggen dat dit niet meer mag omdat anderen het ook niet doen. Ook ken ik mensen die, in het verleden, een MD speler gebruikten (not done volgens jouw redenering ;-)Als de soundguy weet wat de kwaliteit is van zijn gecomprimeerd muziekbestand dan is er geen enkel probleem dit bestand te gebruiken. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |