Forum > Zelfbouw Speakers

Een line array bouwen.

(106 reacties. Pagina 11 van 11)
Moderator(s): Dré
TNTStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2005
Laatste: 23-11-2010
Berichten: 338
17-6-2007 13:14
Stuur 's een mailtje naar ivo, die kan je waarschijnlijk een stuk wijzer maken wink ;)
brabantse nachten zijn lang
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
17-6-2007 13:17
Voordat je nu serieus gaat bouwen, bedenk dan even ofdat je kunt voldoen aan de eisen die een line array stelt aan je processing en hijsmogelijkheden. (laat staan de hoogtes in je gemiddelde zaaltje)Zoek dan eens uit hoe dat nu eigenlijk echt werkt zo'n line array (hoezo, dat zijn toch gewoon veel kastjes onder elkaar zodat het lekker hard gaat?).

In de tussentijd voldoet een sub-top setje ook wel gok ik zo.wink ;)
Maar dat is MIJN mening...
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
17-6-2007 13:21

jm-light schreef:

De boxen zien er zeer gaaf uit,
ik ben nu van plan om er te gaan maken van 10 inch ,
alleen ik zoek nog goede losse speakers weet iemand waar ik deze kan kopen?
Zoals ik in je andere topic ook al meldde: Je wilt deze "line array" in gaan zetten in zalen waar je op dit moment een sub-top combinatie neerzet? Ik weet niet of je het principe (en dan heb ik het nog niet eens over de uitgebreide verklaring daarvoor) van een line array begrijpt? Veel lezen is iets om mee te beginnen. Je moet niet zomaar een laag en breed kastje maken met een speaker die je ergens gekocht hebt. Hier gaat heel wat nadenken/tekenen aan vooraf. Zeker een line array systeem dat, om als line array te functioneren, toch aan bepaalde eisen moet voldoen.
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
17-6-2007 14:25
Ik zou het nogmaals stellig willen afraden voor je om aan een line array te beginnen. Een simpel niet-hoorngeladen topkastje is vaak al moeilijk zat voor de beginnende zelfbouwer (die indruk heb ik van je, correct me if I'm wrong), als het tenminste ook nog redelijk moet gaan klinken.

Bovendien schiet je met een line array volledig aan je doel voorbij. Zoiets zet je over het algemeen nou eenmaal niet in voor een paar honderd mensen. Denk ook aan het kapitaal dat er in drivers voor je array'tje gaat zitten (je hebt immers een flink aantal kasten nodig, anders kun je het geen array noemen) en in de versterkers en processing hiervoor. Voor dat geld kun je op deze schaal veel beter een fatsoenlijk setje conventionele kasten kopen (of bouwen).
Jm-lightStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-6-2007
Laatste: 10-10-2008
Berichten: 11
17-6-2007 17:51
Bedankt voor de tips ik ga me er even in verdiepen weet iemand nog een goede link
een goede sound is vet
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
17-6-2007 17:53
Ja hoor, https://www.google.nl
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
17-6-2007 22:15
Hallo JM-Light,

jm-light schreef:

Bedankt voor de tips ik ga me er even in verdiepen weet iemand nog een goede link
Begin eerst hier maar eens jezelf in te verdiepen.

De opgegeven link is het product van maandenlang lezen en nog eens lezen, en nog steeds weet ik niet alles.
Die info die je in de "Studiereizen" vind is redelijk te behabstukken voor een beginneling (ik beschouw mezelf ook nog steeds een beginneling).

Line-array gaat toch een stukje verder/dieper in de materie, als mijn "Studiereisjes".
Lijkt me verstandiger om eens met een simpel bass-reflexje te beginnen, heb ik ook gedaan.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)