Het bouwen van een case
(3446 reacties. Pagina 231 van 345)Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-3-2003 Laatste: 3-7-2024 Berichten: 2419 | 4-6-2007 21:27 |
Dj pacific schreef: Budget kwestie, had nog een 60 cm over van de vorige kist. Dat sluitprofiel (9,5 mm en 1,5 mm dik) kon ik toen erg moeilijk over het hout heen krijgen (profiel was te smal blijkbaar) daarom had ik nu anders sluitprofiel (10 mm en 1,4 mm dik), maar nu pasten beiden gek genoeg perfect om het hout heen..Volgende wordt dus gewoon weer 9,5 mm (dan maar iets meer kracht gebruiken ;-) Meteen nog een vraagje, ik heb voor glijprofiel gekozen omdat ik dat systeem ken (van de dap kisten). Wat vind jij fijner werken, glijprofiel of rackprofiel (gestanst)? Ben ik zelf ook nog niet helemaal over uit. Ik heb onlangs een aantal lengtes glijprofiel besteld, maar da's nog niet gebruikt. Een paar weken terug heb ik een aantal 3HE rackjes gemaakt voor een klant, en die wilde specifiek gestanst profiel. Voor mezelf wil ik in binnenrackjes zwart rackprofiel hebben, en dat is er weer alleen als gestanste variant. Best kans dat ik dus het glijprofiel wat er nu ligt opmaakt, en het niet meer bestel. Een van de voordelen is wel dat het beter vast te zetten is doordat er een brede strip achterop zitten. (Dicht onder de rand waar de moeren zitten poppen, hefboomeffect etc.) Nadeel is wel weer dat je vantevoren voor iedere HE al kooimoertjes erin moet stoppen omdat je er later niet meer bijkunt. (Stukje uit het profiel halen of ruimte aan de bovenkant houden kan wel, maar vind ik beide niet zo netjes.)Voor hoeken, sluitingen e.d. bedoel je 5? Tja ik weet niet, tot nu toe zit dit stevig zat. Is het een groot verschil tussen 5 en 4? Ik vind 5 weer gelijk zo lomp. Met 5mm popnagels zit het inderdaad beter vast. Dat verschil merk je ook pas als de kist flink op de proef wordt gesteld. 5mm is niet zo lomp als je misschien denkt, is de standaard maat. 4mm vind ik er dan weer een beetje zielig uitzien.je bedoelt dit? Volgende wordt zonder die ingreep ;-) dit was dus als nood om het geval van hierboven op te lossen. Overigens de 'krassen' die je ziet zijn potlood strepen voor het aftekenen hoeveel er uit moest. Maar had inderdaad netter gekund. Ik bedoelde de uitsparingen voor de vlindersloten. Ik zette vroeger ook altijd eerst de sluitprofielen er in 1 stuk op, maar bij het uitzagen van de gaten (profiel meegezaagd) kreeg ik lelijke vegen op het profiel.Ach dit is het 2e kistje dat ik tot nu toe gemaakt heb, dan mogen die schoonheidsfoutjes nog wel gedoogd worden (toch? :P) Tja, mijn eerste kistjes waren ook niet je van het, dus toemaar. Niet te snel tevreden zijn en blijven verbeteren! | |
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers | |
Soundmaster MStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-8-2005 Laatste: 14-9-2013 Berichten: 18 | 4-6-2007 21:41 |
Hoe werkt dat glijprofiel? Ik kan er niets over vinden.. | |
KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 4-6-2007 21:49 |
Dj pacific schreef: Meteen nog een vraagje, ik heb voor glijprofiel gekozen omdat ik dat systeem ken (van de dap kisten). Wat vind jij fijner werken, glijprofiel of rackprofiel (gestanst)?Denk maar aan lekkere dikke voetjes onder versterkers e.d.. Ook bij units die afwijken in HE maat. (Daarnaast is het verschuiven van een moertje in een glijprofiel vele malen makkelijker als het verwijderen van een moertje in een gestanst profiel. (mits je in elk gat een moertje hebt zitten) Daarbij moet je bij glijprofiel er voor zorgen dat je wat extra moertjes plaatst. (anders moet je hele zooi of een gedeelte eruit als je apparaten toevoegd/ veranderd.) Ach ieder voordeel heeft z'n nadeel Soundmaster M schreef: Hoe werkt dat glijprofiel? Ik kan er niets over vinden..Martin. | |
kvm entertainment | |
Dj pacificStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-5-2005 Laatste: 31-7-2022 Berichten: 405 | 4-6-2007 21:57 |
Als je gammahout of ander niet-kistenhout gebruikt komt 9,5mm vaak het beste uit, het casehout is 10mm dik en daar moet dus het 10,2mm profiel op. (Ja, die 0,7mm kan je de das omdoen) Dat kan wel eens kloppen, vorige kistje (was een kleintje, paar pagina's terug gepost) kon ik al het hout uit de afvalbak zoeken (helft van de prijs, nederlander he ) en dat was geloof ik allemaal meranti/berken multiplex met hpl (het 'echte' hout) Deze case bestaat uit een aantal nieuwe platen en ook wat uit de afvalbak, maar het is volgens mij wel allemaal betonplex (lekker makkelijk, beide kanten zwart en ook nog de lichtste volgens de flightcase boer, weet niet of dit klopt) Beide zijn wel gewoon 1,5mm dik. Als je te dun sluitprofiel gebruikt gaat het profiel openstaan waardoor je de overzethoeken er niet netjes meer opkrijgt. Sluitprofiel valt er als het goed is zo overheen, als je er echt kracht op moet zetten is het profiel te klein of het hout te dik. Hm bij de betreffende flightcase handelaar staat toch echt 1,4 mm dik..Ben ik zelf ook nog niet helemaal over uit. Ik hou het voorlopig wel bij normaal glijprofiel (geen problemen dat de ene kant net een paar mm hoger zit, zodat alles scheef komt te zitten )Het nadeel van de stukjes uithalen vind ik nog wel meevallen, gewoon zorgen dat daar een blindpanel o.i.d. voor zit, nergens last van (maar moet toegeven dat in dat opzicht rackprofiel netter is). Met 5mm popnagels zit het inderdaad beter vast. Dat verschil merk je ook pas als de kist flink op de proef wordt gesteld. 5mm is niet zo lomp als je misschien denkt, is de standaard maat. 4mm vind ik er dan weer een beetje zielig uitzien. Oke, volgende kist wordt dus met 5 mm hopelijk kan mijn 2 tientjes tang die dikte aan.. Zit er aan te denken om een tang op luchtdruk te kopen, maar ik weet nog niet hoeveel kisten er nog aan komen en of het de moeite wel waard is. Met de handtang was het goed te doen, alleen heb het idee dat die niet lang meer leefd. Ik bedoelde de uitsparingen voor de vlindersloten. Ik zette vroeger ook altijd eerst de sluitprofielen er in 1 stuk op, maar bij het uitzagen van de gaten (profiel meegezaagd) kreeg ik lelijke vegen op het profiel. Aah dat bedoel je, dat heb ik ook zo gedaan. Ik heb voor de foto alles in elkaar geschoven. Tijdens het inzetten van vlinders heb ik de maten afgetekend en toen in de verstekzaag op maat gezaagd (Dat bedoel je toch?). En ja, ik had beter meteen korte stukken kunnen zagen ipv lange stukken, maar daar had ik zo snel niet aan gedacht (tja eerste keer vlinders gebruikt/gepopt)Tja, mijn eerste kistjes waren ook niet je van het, dus toemaar. Niet te snel tevreden zijn en blijven verbeteren! Klopt, dat zal zeker lukken!edit: KVM schreef: Glijprofiel, sommige apparaten gooien namelijk roet in het eten.Denk maar aan lekkere dikke voetjes onder versterkers e.d.. Ook bij units die afwijken in HE maat. (Daarnaast is het verschuiven van een moertje in een glijprofiel vele malen makkelijker als het verwijderen van een moertje in een gestanst profiel. (mits je in elk gat een moertje hebt zitten) Daarbij moet je bij glijprofiel er voor zorgen dat je wat extra moertjes plaatst. (anders moet je hele zooi of een gedeelte eruit als je apparaten toevoegd/ veranderd.) Ach ieder voordeel heeft z'n nadeel | |
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj.... | |
RenevanhEx Lid Uit: Nederland Sinds: 20-9-2006 Laatste: 16-6-2008 Berichten: 528 | 4-6-2007 22:31 |
Waarom een Slant 114 nagebouwd en geen 112? De hoogte heb je duidelijk niet nodig... René | |
Dj pacificStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-5-2005 Laatste: 31-7-2022 Berichten: 405 | 4-6-2007 22:41 |
toekomst, de bedoeling is om er nog een eq'tje bij in te stoppen en nog een keer iets van een racklade... maar dat is allemaal nog toekomst voorlopig blijft het zo. Verder kan ik deze zo makkelijk op andere kisten zetten, kabelkist tippen en slant erop, perfecte hoogte! Met de 11-2 kom ik of te laag uit of ik moet iets van een ander soort meubel gaan verzinnen (moet eigenlijk sowieso al..) | |
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj.... | |
KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 4-6-2007 22:52 |
Dj pacific schreef: toekomst, de bedoeling is om er nog een eq'tje bij in te stoppen en nog een keer iets van een racklade... maar dat is allemaal nog toekomst voorlopig blijft het zo.Martin. | |
kvm entertainment | |
Dj pacificStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-5-2005 Laatste: 31-7-2022 Berichten: 405 | 4-6-2007 22:56 |
klopt, maar daar ben ik nog niet overuit, maar ik wil eigenlijk de stap van analoge eq overslaan en meteen doorsparen voor een dbx drpa.. (drive-in, dus eq toch niet echt actief nodig). Helaas is dit helemaal toekomst, want dat is voorlopig nog even te prijzig. | |
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj.... | |
Watt-XtraStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-5-2006 Laatste: 8-11-2021 Berichten: 1182 | 4-6-2007 23:30 |
net kistje hoor... Voor het verschil tussen fliteware en Penn, kom anders eens een keertje langs en vergelijk. Ik heb hier uitsluitend Penn hardware. Luchtpopnagel tang is een genot om mee te werken en zal je nooit berouwen. | |
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes... | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 5-6-2007 09:50 |
in een case waar je glijprofiel monteerd laat ik altijd een klein stukje aan de bovenkant van het profiel open. Kan je natuurlijk ook aan de onderkant doen, maar dan vallen de moertjes er wel eens uit... Het toale rackje maak ik dan +/- 1,5 cm hoger dan het aantal HE van binnen. Zo kan je altijd moertjes bijvoegen, en heb je ook een klein beetje speling voor pootjes, of apparaten die net niet goed stapelen vanwege al dan niet aanwezige schroeven in de bovenkant. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. |