Forum > Geluid

Behringer Ultradrive Pro DCX2496, iemand al ervaring mee?

(208 reacties. Pagina 18 van 21)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 2053
19-6-2006 12:53
Eindelijk is ie na lang wachten toch binnengekomen!
Eerst maar eens de handleiding gelezen en toen aan het testen geslagen.
Kom toch nog met een aantal vragen die jullie wellicht kunnen beantwoorden.
1. Welkt type geheugenkaart moet er in het apparaat? SD,CF?
2. Welke grootte moet de kaart hebben om de 60 presets die men in de handleiding noemt op te kunnen slaan (1 gb heeft als ik het zo lees geen zin, je kan er toch maar 60 opslaan) oftewel hoeveel ruimte neemt een preset in op de kaart.
3. Hoe krijg ik dit ding in communicatie met mijn laptop? Laptop heeft geen com poort, alleen een LAN poort. Is hier een goed conversieprogramma voor? Stomper heb ik al gezocht, maar niet gevonden in een XP versie. Bovendien gaat dit echt uit van modemgebruik. Kan ik mijn laptop als DCX laten werken zodat de link functie ongestraft werkt?

Greetzz
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Jakkes72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2004
Laatste: 8-4-2018
Berichten: 149
19-6-2006 13:01
De UTP stekkers die achterop zitten werken volgens het RS-485 protocol.
Zelf heb ik voor de DCX een USB-> RS485 convertor gekocht.
Of een USB-> RS232 kastje.

(Voordeel van de RS-485 is dat je behoorlijk veel meters kunt maken)

Onderstaand een copy van een mail van mij aan Behringer:
______________________
Response (Christian Eberlein) - 26/08/2004 09.22 AM Dear Jacco Labots,

the RS-485 port uses only PIN 3 & PIN 6.
A converter from RS232 to RS485 will be not released from BEHRINGER.

We hope that we have been able to help you with this information.

Best regards,

Your BEHRINGER Customer Support Team

Customer (Jacco Labots) - 26/08/2004 08.47 AM Hello,

What is the pin layout of the RS-485 connector on the DCX-2496?
Does the unit use 2 or 4 wire communication for RS-485?
What RS-232 to RS-485 convertor does Behringer recommend?
______________________
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 2053
19-6-2006 13:52

jakkes72 schreef:

De UTP stekkers die achterop zitten werken volgens het RS-485 protocol.
Zelf heb ik voor de DCX een USB-> RS485 convertor gekocht.
Of een USB-> RS232 kastje.
Waar heb je die gekocht?
Dus kastje ertussen, bijbehorende software installeren en het werkt? Waarom dat niet via de LAN poort? Of is dat geen RS-485 protocol? (weet wel wat van computers, maar dit wordt me te ingewikkeld)
Groeten

Frank
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
19-6-2006 14:23

Frank76 schreef:

Waarom dat niet via de LAN poort? Of is dat geen RS-485 protocol? (weet wel wat van computers, maar dit wordt me te ingewikkeld)
Nee RS485 is geen UTP... sterker nog.. ik denk dat je je netwerkkaart opblaast als je RS485 erop zet.. goed opletten dus met wat je aansluit!
HajoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 29-12-2008
Berichten: 114
19-6-2006 15:20

Frank76 schreef:

1. Welkt type geheugenkaart moet er in het apparaat? SD,CF?
In de handleiding (p.18, Nederlandse versie) staat:
"In dit menu kunt presets die u van te voren heeft ingesteld naar wens intern of extern opslaan op een pcmcia kaart. Gebruik uitsluitend PC-kaarten van het type 5V ATA Flash Card"
Nou weet ik zelf niet precies wat dat laatste betekent, maar een pc-shop moet jou hier wegwijs in kunnen maken.
2. Welke grootte moet de kaart hebben om de 60 presets die men in de handleiding noemt op te kunnen slaan
Tjee... hoeveel presets wou je eigenlijk kwijt kunnen? In hoeveel verschillende set-ups werk je?
3. Hoe krijg ik dit ding in communicatie met mijn laptop?
Ook al niet echt een antwoord, maar persoonlijk heb ik vijf minuten tijd gestoken in het aan de praat krijgen van de communicatie met mijn pc. En dat was dus met een gewoon serieel kabeltje op de compoort. Dat lukte (mij) niet, en ik heb het lekker later zitten. Al snel ben ik er namelijk achter gekomen dat de bediening op het apparaat eigenlijk minstens zo simpel is als met de pc. Wel moet je natuurlijk even weten wat je precies met het apparaat kan.

Ik bedoel het niet negatief, als jij perse via de laptop wilt bedienen, kan ik je niet helpen dus. Maar ik zou mezelf persoonlijk afvragen of het de moeite wel waard is, je hierin te verdiepen.

Zelf gebruik ik trouwens ook die externe card niet. Ik kan alles kwijt in het menu van het apparaat zelf. Waar bij ik wel moet aantekenen dat ik dus GEEN backups maak. Maar ik heb dan ook alle instellingen op een blaadje in mijn handleidingen map. Dus het is zo opnieuw in te stellen. (Nog nooit nodig geweest).

Ben zelf trouwens behoorlijk tevreden over dit apparaat. Heb het nu een jaar, en gebruik het om een setje 2x top 2x sub aan te sturen. Ben zeer tevreden voor het geld, kan niet echt grote nadelen noemen. Ik heb wel het 'gevoel' dat-ie iets minder helder klinkt dan een BSS Omnidrive (waar ik het setje ook weleens mee heb aangestuurd). Maar dat is alleen een gevoel.
Het moet wel leuk blijven...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 2053
21-6-2006 15:28

Hajo schreef:

Nou weet ik zelf niet precies wat dat laatste betekent, maar een pc-shop moet jou hier wegwijs in kunnen maken.
Das ook mijn probleem, ik ken redelijk wat pc kaarten, maar geen 5V ATA...
Tjee... hoeveel presets wou je eigenlijk kwijt kunnen? In hoeveel verschillende set-ups werk je?
Ik wil geen te grote kaart in dat ding stoppen, zonde van het geld, het is wel makkelijk verschillende presets (1, 2 of 4 bas, 2 of 4 toppen, 2 of 3 weg actief) op te kunnen slaan.
Ook al niet echt een antwoord, maar persoonlijk heb ik vijf minuten tijd gestoken in het aan de praat krijgen van de communicatie met mijn pc. En dat was dus met een gewoon serieel kabeltje op de compoort. Dat lukte (mij) niet, en ik heb het lekker later zitten. Al snel ben ik er namelijk achter gekomen dat de bediening op het apparaat eigenlijk minstens zo simpel is als met de pc. Wel moet je natuurlijk even weten wat je precies met het apparaat kan.
Via de pc is het nog eenvoudiger het apparaat te bedienen en het ding te configureren. Heb al diverse malen geprobeerd via het eerder genoemde
"droogneuken "
Ik bedoel het niet negatief, als jij perse via de laptop wilt bedienen, kan ik je niet helpen dus. Maar ik zou mezelf persoonlijk afvragen of het de moeite wel waard is, je hierin te verdiepen.
Erin verdiepen is een heel kleine moeite, als de laptop maar met de Behringer wil praten.
Tot op heden zeer tevreden met het ding, kan veel, lang nog niet alles geprobeerd, maar dat komt nog wel. Heb ondertussen een USB-> rs232 converter besteld, dus binnenkort eens proberen aan te sluiten.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Jerre2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2005
Laatste: 30-3-2016
Berichten: 157
21-6-2006 17:31
Als geheugenkaartje kan je gewoon 'n standaard sd kaartje gebruiken van 32mb, je moet wel 'n pcmcia naar sd omzettertje hebben (is nu niet de kost).
Wat wel jammer is, en dat was eerst m'n bedoeling, is dat je hetzelfde kaartje niet kan gebruiken om in bv de lc2412 te steken of om andere bestanden bij op weg te schrijven. Anders wordt ie corrupt
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
3-12-2006 00:01
Hallo,

Even dit oude topic nieuw leven in blazen.....happy :).

Het volgende ben ik van plan:

Daar het met Smaart meten niet zo lekker lukt om de SP1's naar mijn zin te laten klinken (ligt niet aan Smaart, maar aan mij zelf), wil ik het "bijregelen" via een andere manier doen.

Ik wil namelijk de Behringer DEQ-2496 aanschaffen, zodat ik de oneffenheden van de SP1's kan laten meten en corrigeren (RTA).

Na de handleiding van de DCX-2496 én de DEQ-2496 te hebben gelezen, kwam ik op de volgende gedachte.

Volgens mij is het mogelijk om de DEQ-2496 vóór de DCX-2496 te hangen, en de verbinding tussen die twee apparaten te maken met een XLR tussen de AES/EBU-bussen.
Door de AES/EBU bussen te gebruiken, behoeven alléén de A/D converter (van de DEQ) en D/A converter (van de DCX) gebruikt te worden. De verbinding tussen de DEQ en de DCX is dus dan volledig digitaal, wat in mijn inziens de beste manier is om zo min mogelijk geluidskwaliteitsverlies te krijgen.

Is mijn bovenstaande beredenering juist, en kan het ook zó op die manier die ik aangeef?

Of is het misschien verstandiger om de DCX weg te doen, en in plaats van de DEQ+DCX-combinatie de DBX DriverRack PA aan te schaffen?
De DBX heeft namelijk ook een RTA-functie.

Graag jullie reactie.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
3-12-2006 05:19

Webbie schreef:

Hallo,

Even dit oude topic nieuw leven in blazen.....happy :).

Het volgende ben ik van plan:

Daar het met Smaart meten niet zo lekker lukt om de SP1's naar mijn zin te laten klinken (ligt niet aan Smaart, maar aan mij zelf), wil ik het "bijregelen" via een andere manier doen.

Ik wil namelijk de Behringer DEQ-2496 aanschaffen, zodat ik de oneffenheden van de SP1's kan laten meten en corrigeren (RTA).
Dat laten corrigeren zou ik niet doen. Mijn ervaring is dat het geluid vaak op het gehoor een stuk slechter gaat klinken. Alleen als je hele slechte boxen hebt, dan gaat het geluid wat op vooruit. Ook moet je op verschillende plaatsen meten en daar een gemiddelde uit trekken, maar dat staat ook in de handleiding.

Sia Smaart Live 5 is een erg handig hulp middel, maar je moet niet proberen om de zaak lineaal recht trekken. Gehoor is nog altijd het belangrijkste, en vaak kan een krom systeem nog best wel lekker klinken.
Na de handleiding van de DCX-2496 én de DEQ-2496 te hebben gelezen, kwam ik op de volgende gedachte.
Volgens mij is het mogelijk om de DEQ-2496 vóór de DCX-2496 te hangen, en de verbinding tussen die twee apparaten te maken met een XLR tussen de AES/EBU-bussen.

Door de AES/EBU bussen te gebruiken, behoeven alléén de A/D converter (van de DEQ) en D/A converter (van de DCX) gebruikt te worden. De verbinding tussen de DEQ en de DCX is dus dan volledig digitaal, wat in mijn inziens de beste manier is om zo min mogelijk geluidskwaliteitsverlies te krijgen.
Is mijn bovenstaande beredenering juist, en kan het ook zó op die manier die ik aangeef?
Ik heb het niet geprobeerd. Zogauw ik weet huis ben en wat tijd obver heb, ga ik eens mee aan de slag. Sinds kort heb ik naast mijn DEQ2496 ook de DCX2496.
Of is het misschien verstandiger om de DCX weg te doen, en in plaats van de DEQ+DCX-combinatie de DBX DriverRack PA aan te schaffen?
De DBX heeft namelijk ook een RTA-functie.
Nee, zou ik niet doen.

De DBX Driverack heeft een 28 bands grafische EQ en elke uitgang heeft slechts 1 parametrische EQ en 1 shelving EQ.

RTA functie van de Driverack heb ik nog nooit gebruikt. Ook de auto delay functie niet.

Sterkste kenmerken van de Driverack PA zijn de ingebouwde compressors/limiters, want die zijn gewoonweg onverslaanbaar alsook de subharmonic synthesizer, maar daar heb je subwoofers voor nodig die zeker tot 36 Hz laag gaan, liever nog 24 Hz.

Over het algemeen probeer ik equalizers zoveel mogelijk te vermijden en stoei ik liever met de crossoverpunten, filterhellingen, gain settings, fasedraaing en delay tijden. Alleen voor het hoog gebruik ik een hishelf 6 EQ voor CD correctie.

TCMC
01djmxAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 15-1-2007
Laatste: 5-5-2007
Berichten: 3
5-5-2007 19:06
Help!
Gisteren dit kasje gekocht en aan pc gehangen met een usb->rs232 converter.
Losgekopeld en opnieuw aangezet... blijft het logo constant in beeld
Voorderest doet hij niets.

p.s reset werkt ook niet ?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)