Forum > Geluid

Einde Technics SL-1200?

(153 reacties. Pagina 5 van 16)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
7-4-2007 12:19

nijhuisr schreef:

Wat is er dan zo veranderd tov HiFi gebruik? Dezelfde engine, arm en quartz lock.
Het anti skip systeem, wat behalve dat het niet werkte ook nogal een slecht idee was.
Tja, de keuze voor DJ gebruik is niet gemaakt door de makers van de draaitafel, de DJ's van toen vonden dit de tafel om te gebruiken voor HUN doeleinden.
Onzin, Technics heeft de draaitafel razendsnel geadopteerd alszijnde HUN dj draaitafel en in de jaren daarna de M3D, de M5G en MK5 in het leven geroepen alszijnde dj draaitafels. Het originele ontwerp mag dan niet bedoeld zijn voor dj gebruik, technics heeft het heel makkelijk geadopteerd en er vervolgens zo min mogelijk aan gedaan om het product te verbeteren terwijl die zwakke punten bij dj gebruik na een jaar al wel overduidelijk zichtbaar zijn in veel gevallen.
waarom zou je een draaitafel veranderen als het in een tijperk zit van geen serieuse concurentie? Op DJ gebied was er nog helemaal geen hype van internet en vraag naar andere alternatieven.
Als iedxereen zo zou denken op deze wereld waren we een stuk minder ver geweest. Zelfs wanneer je geen concurrentie hebt moet je door ontwikkelen. Doe je dat niet dan teken je uiteindelijk je eigen doodsvonnis in 99 van de 100 gevallen.
Ik weet niet precies wat je met een geintergeerde moter bedoel maar er waren er zat met een mototaandrijving zoals de technincs.
Waarbij de platter een wezenlijk onderdeel is van de motor voor de werking er van de motor zelf.
De OEM bak is inderdaad een prima alternatief voor de 1200, maar waarom hebben we daar zolang op moeten wachten? omdat ze eindelijk markt zagen in het DJ gebreuren?
Omdat er toen misschien patenten vrij kwamen die het mogelijk maakten bepaalde onderdelen te gebruiken zoals een motor? Het idee achter de motor van de OEM bak is gelijk aan die van een SL... de uitwerking is alleen wat meer van deze tijd en ook meteen een behoorlijke klap beter.
Wat ik wil zeggen is dat de SL1200 prima te gebruiken is voor DJ's, het is volgens mij heel makkelijk om te zeggen dat er betere spelers te maken zouden zijn. Nu met het internet is het allemaal makkelijk praten. maar 8 jaar geleden was het niet zo toegankelijk zoals nu. blijkbaar is er niet veel meer nodig om een plaatje rond te laten draaien.
8 jaar geleden zat de dj markt ook wel iets anders in elkaar dan dat ie nu zit, wat had je toen nou werkelijk aan dj gear in vergelijking tot wat je nu hebt? Inderdaad zo goed als NIETS. Nu heeft de dj een keuze en die keuze word ook massaal gemaakt en wat blijkt? Dat het uiteindelijk toch niet genoeg is een plaatje rondjes te laten draaien en dat men massaal over stapt op de cd speler en digitale alternatieven.

De SL heeft zijn tijd gehad, de draaitafel heeft zijn tijd gehad en godzijdank zal daar weinig meer aan veranderen want het werd ook wel een keer tijd.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Patrick BeukenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2006
Laatste: 19-6-2015
Berichten: 258
7-4-2007 15:46

nijhuisr schreef:

waarom zou je een draaitafel veranderen als het in een tijperk zit van geen serieuse concurentie? Op DJ gebied was er nog helemaal geen hype van internet en vraag naar andere alternatieven.

Als er goede concurentie was zouden ze wel anders denken, maar dat is toch geen fout van technincs?
Stilstand = achteruitgang. Als je eenmaal je klanten kwijt bent komen ze niet meer terug. Het is veel makkelijker om je klanten te houden door te blijven ontwikkelen. In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst.

In de tijd dat Technics stil heeft gezeten hebben anderen de tijd gehad om plannetjes voor nieuwe producten te maken. Als die anderen dan opeens ermee op de markt komen kan Technics daar niet meer op inspelen doordat ze stil hebben gezeten.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 9473
7-4-2007 18:54
de lenco 75 stond idd meestal in vaste opstelling, het was een spartaans ding.
Geen belt, geen direct, nee,
een rubberen tussen wiel tussen de platter en de motor.
De spindel van de motor was conisch, en met de schuif kon je trappenloos de snelheid regelen.......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
7-4-2007 20:53

KVM schreef:

De lenco zag je wel veel, maar was nou niet bepaald een draaitafel voor otr. Het gewichtje aan dat dunne draadje was niet echt bepaald road proof.
Dan haal je het weg (heb je alleen geen anti-skating meer). Bij veel L-75's en L-78's sneuvelde dit inderdaad binnen de eerste paar maanden. Overigens staan/stonden er ook veel SL's in het veld met verkeerde afstellingen (zoals anti-skating op 0 ;-)
Kan mij overigens niet echt herinneren dat een L75 een pitch had.
Had ie wel maar niet erg handig. Hendel optillen en een klein beetje verschuiven. Op dezelfde manier werd immers de snelheid afgesteld (schroefje los, snelheid juist instellen terwijl hendel in het nokje in kwestie lag (waarvan je net het schroefje los had gedraaid), schroefje weer vast).
Mijn laatste keuze was of een SL1200 of een L.A.D., waarbij de keuze was gevallen op de L.A.D.
Platenspelers zijn wat zwaarder dan de Technics, en het geheel is anders geveerd. Keuze viel hierop aangezien ze naar mijn mening beter konden tegen behoorlijk basgeweld.
LAD had volgens mij ook een mooie dubbele draaitafel met remote interface (hoe bedoel je de tijd vooruit). Kon op afstand vooruit en achteruit gedraaid worden (handig voor cue'en vanachter de tafel) en was zelfs voorbereid voor gebruik met auto cue.

En dan was er nog die zware bak die werkte met een stevige synchroonmotor die een 10kg plateau aandreef waar een ander plateau boven zweefde (en via elektromagneet konden koppelen). Resultaat was een starttijd van minder dan 0.1 seconde. Ben de naam van dit beest even vergeten.

De faderstart slipmats (groter dan het plateau, met een magneetclamp op de linkerbovenhoek van de draaitafel die de mat vast kon houden) waren hier van afgeleid.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
7-4-2007 21:20

nijhuisr schreef:

Wat is er dan zo veranderd tov HiFi gebruik? Dezelfde engine, arm en quartz lock.
De M5g heeft een waardeloos anti-skip systeem (zo slecht geimplementeerd dat het gewoonweg niet werkt en zelfs je platen en naald sloopt (tijdens het locken trekt hij letterlijk de arm een stukje terug...)). Ook heeft de arm regelmatig nogal wat speling (wellicht komt hij van een andere band dan de MK2/MK5). Bekijk zelf eens een M5g en probeer deze "feature" eens uit.

Daarnaast... In plaats van het contragewicht lichter te maken zet men een extra gewichtje op de headshell (om zo de naalddruk voldoende zwaar te kunnen zetten). De fabrikant nota bene!!! Iedereen die ook maar een kwartje weet over de techniek achter draaitafels weet dat dit je auto verlagen is door hem vol te donderen met stenen...
Tja, de keuze voor DJ gebruik is niet gemaakt door de makers van de draaitafel, de DJ's van toen vonden dit de tafel om te gebruiken voor HUN doeleinden.
De DJ's kozen wat er in de discotheken gebruikt werd. En daar werd de SL-1200 gebruikt als voordelig alternatief voor de toen beschikbare professionele draaitafels (die een bak meer centen kostten).
En over de target light, deze bepperkt zich zeker niet tot alleen het begin van de plaat, alle groeven worden zichtbaar in het donker. Het BEGIN van de plaat is iets wat je prima zonder licht kan vinden.
Wellicht thuis... Probeer het nog eens in een discotheek nadat je net naar de dansvloer hebt gekeken en daarbij getrakteerd werd op een lichtstraal van een paar effecten.
waarom zou je een draaitafel veranderen als het in een tijperk zit van geen serieuse concurentie?
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt.
Ik weet niet precies wat je met een geintergeerde moter bedoel maar er waren er zat met een mototaandrijving zoals de technincs.
Noem er eens één? En met geintegreerde motor wordt natuurlijk bedoeld dat de motor onderdeel is van het plateau en niet, zoals bij anderen het geval was, domweg aan het plateau werd vastgezet via een of ander systeem.
De OEM bak is inderdaad een prima alternatief voor de 1200, maar waarom hebben we daar zolang op moeten wachten? omdat ze eindelijk markt zagen in het DJ gebreuren?
Ik denk dat we er nooit precies achter zullen komen waarom de Super OEM ontwikkeld is (en waarom pas zo laat). Het heeft vast te maken met het vrijkomen van het patent op de geintegreerde motor. Daarnaast heb ik nog steeds een donkerbruin vermoeden dat deze draaitafel in eerste instantie was ontworpen voor/in opdracht van een behoorlijk groot DJ merk dat daarna heeft besloten zelf met een draaitafel te komen (bijvoorbeeld omdat ze maar X tijd het alleenrecht op het ontwerp konden krijgen).
Wat ik wil zeggen is dat de SL1200 prima te gebruiken is voor DJ's, het is volgens mij heel makkelijk om te zeggen dat er betere spelers te maken zouden zijn.
Met enige kennis van draaitafels is prima een lijst van features op te stellen die de draaitafel DRASTISCH zou kunnen verbeteren. Dit is echter niet gebeurd. Technics heeft 25 jaar lang achterover gezeten (kwam af en toe met een gouden versie of een versie met een schakelaartje extra), de anderen hadden de middelen niet om dit te doen (de schaal van de DJ markt is nu eenmaal zeer klein vergeleken met die van bijvoorbeeld HiFi). Wellicht dat dit ook de reden is waarom Technics hem niet verder meer ontwikkelde. Maar het wordt allemaal wel erg krom als we daarom maar gaan zeggen dat het niet doorontwikkeld HOEFDE worden (omdat hij zo goed was). De T-Ford was in zijn tijd een prima auto (toch rijden we er nu niet meer in).

Enne... Voor de goede orde. Je hebt mij nooit horen zeggen dat de SL een slechte draaitafel was. In tegendeel. Het is een PRIMA draaitafel. Dat was hij 25 jaar geleden en dat is hij nu.
Ook de prijs is een ondewerp, als de 1200 niet zo in prijs was gestegen hadden we deze discusie er niet volgens mij.
Pak voor de gein eens Tom z'n factuur van 23 jaar geleden, gooi daar de inflatiecorrectie bovenop en je komt erachter de prijs in Nederland (E 529 voor een Nederlandse SL) super goedkoop is vergeleken met 23 jaar geleden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
7-4-2007 22:45
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 8-4-2007 10:19

Dré schreef:

LAD had volgens mij ook een mooie dubbele draaitafel met remote interface (hoe bedoel je de tijd vooruit). Kon op afstand vooruit en achteruit gedraaid worden (handig voor cue'en vanachter de tafel) en was zelfs voorbereid voor gebruik met auto cue.
Klopt, dit was echter het "instap" model.
L.A.D.
Type wat ik heb is de L.A.D. GAJ 828P, ziet er hetzelfde uit als de op de foto getoonde GAJ 828, echter met zwarte toonarm en wat andere electronica aan boord.
I.p.v. de start stop "hefboom" een drukknopje. (beetje tiptoets idee)

PB Audio had de GAJ 828P onder hun eigennaam in het wit uitgebracht met stofkap. (was voor "studio" gebruik)
En dan was er nog die zware bak die werkte met een stevige synchroonmotor die een 10kg plateau aandreef waar een ander plateau boven zweefde (en via elektromagneet konden koppelen). Resultaat was een starttijd van minder dan 0.1 seconde. Ben de naam van dit beest even vergeten.
Misschien RUSCO, maar dit was voor de L.A.D. periode.

[EDIT] Even een werkende link gemaakt.

Martin.
kvm entertainment
SucksirStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2005
Laatste: 31-5-2012
Berichten: 108
8-4-2007 00:12
Dank voor al deze wijsheden heren. Super interessant topic. happy :)
King_DudeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2005
Laatste: 1-3-2018
Berichten: 8
8-4-2007 11:52
Ik heb van mijn vorige werkgever (Swingpalace Galaxy Den Bosch) 1x een Technics SP-15 staan die nog gereviseerd moet worden. Is dat niet de voorloper van de SL1200? Hij heeft een digitale pitch aflezing en ziet eruit alsof het een vliegende schotel is. happy :) zie hieronder

linksonderin

Men heeft daar voor de sl1200 een aantal jaren gedraaid en ik moet zeggen dat hij redelijk stabiel is en er gewoon erg gaaf uit ziet
"Sound is the foundation, Light body's the essence.."
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
9-4-2007 01:30

Reind schreef:

Tja, de keuze voor DJ gebruik is niet gemaakt door de makers van de draaitafel, de DJ's van toen vonden dit de tafel om te gebruiken voor HUN doeleinden.
Onzin, Technics heeft de draaitafel razendsnel geadopteerd alszijnde HUN dj draaitafel en in de jaren daarna de M3D, de M5G en MK5 in het leven geroepen alszijnde dj draaitafels. Het originele ontwerp mag dan niet bedoeld zijn voor dj gebruik, technics heeft het heel makkelijk geadopteerd en er vervolgens zo min mogelijk aan gedaan om het product te verbeteren terwijl die zwakke punten bij dj gebruik na een jaar al wel overduidelijk zichtbaar zijn in veel gevallen.
Onzin? Je maakt er nu wel een kip/ei verhaal van.

De consumenten hebben toch echt eerst bepaald wat voor hun het beste te gebruiken is.
Dat de bedenker het dan later bestempeld als DJ draaitafel is misschien wat makkelijk maar vergelijken met producten van nu worden de probleempjes pas beter zichtbaar volgens mij.

Dat latere versies hadden veel eerder moeten komen, daar ben ik natuurlijk mee eens.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Foxes1987Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-1-2007
Laatste: 27-2-2010
Berichten: 1
9-4-2007 15:09
En wat betekent het 'einde' van de sl voor vinyl zelf? Aangezien de sl toch al de standaard wás....

ik gebruik vinyl en cd. ik besteed m'n geld aan beide media uit.
Is het verstandiger om te minderen met de uitgaves aan vinyl? (als het, laten we zeggen, toch maar 2 jaartjes of zo te leven heeft)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)