Forum > Off-Zone

DVI of VGA --> Scart

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Flapske_kortStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-11-2003
Laatste: 23-1-2008
Berichten: 7
29-3-2007 15:57
Vandaag heb ik een moederbordje gekocht wat helaas DVI en VGA (D-Sub) als videosignaal-uitgangen heeft. Een tv-out ontbreekt. Moet de extra module van Asus (tv-out) nog ergens zien te vinden op internet. Tot die tijd zou ik graag wel het systeem willen gebruiken als Media Center op mijn TV.

Gezien de kennis die hier aanwezig is zal iemand vast wel weten of het mogelijk is om DVI of VGA via Scart (RGB?) op de tv te gebruiken (met "goed beeld").

Het gaat om het volgende moederbord van Asus: A8N-VM CSM
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
29-3-2007 17:15
Ik denk dat even zoeken op internet wel wat info geeft:

google op VGA -> Scart geeft een heleboel info:

Klik
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
DJ BartjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2006
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 569
29-3-2007 19:20
VGA --> Scart gaat niet, ze hebben een ander signaal wink ;)
DjbirdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-6-2004
Laatste: 18-10-2023
Berichten: 372
29-3-2007 19:29
Het kan wel met zoiets

Als deze link naar een andere shop niet mag, mijn excuses.
DjberjoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2004
Laatste: 26-10-2009
Berichten: 301
29-3-2007 22:32
bij apple heb je een verloop kabeltje van dvi of vga (welke van de 2 weet ik zo niet) naar composite (1 video cinch aasluiting)

voor het geluid moet je dan de normale geluidskaart hebben.

Je hebt dan ook verloop kastjes van composite(3x cinch) naar scart.

Ik heb horen zeggen dat het een goede kwaliteit is teminste vanuit mijn macbook.

Met vriendelijke groet,

Bjorn Berkvens
gear: Ecler nuo5, 2*Denon dn-s1000, 2*reloop 4000 m3d , techics Rp-DH1200, redsound soundbite XL, Macbook , Ableton, KRK-rp6
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
29-3-2007 23:23

djberjo schreef:

bij apple heb je een verloop kabeltje van dvi of vga (welke van de 2 weet ik zo niet) naar composite (1 video cinch aasluiting)

voor het geluid moet je dan de normale geluidskaart hebben.

Je hebt dan ook verloop kastjes van composite(3x cinch) naar scart.

Ik heb horen zeggen dat het een goede kwaliteit is teminste vanuit mijn macbook.

Met vriendelijke groet,

Bjorn Berkvens
Dat komt omdat apple het tvsignaal over een paar lege pinnen van de DVI aansluiting stuurt, bij een gewone videokaart gaat dat niet werken.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
30-3-2007 09:01

DJ Bartje schreef:

VGA --> Scart gaat niet, ze hebben een ander signaal wink ;)
Verschil is minimaal. DVI-A (=VGA) of VGA naar RGB is dus zeker wel mogelijk. Alleen heeft het nogal wat voeten in de aarde om het draaiend te krijgen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjberjoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2004
Laatste: 26-10-2009
Berichten: 301
30-3-2007 09:10

jadjong schreef:

djberjo schreef:

bij apple heb je een verloop kabeltje van dvi of vga (welke van de 2 weet ik zo niet) naar composite (1 video cinch aasluiting)

voor het geluid moet je dan de normale geluidskaart hebben.

Je hebt dan ook verloop kastjes van composite(3x cinch) naar scart.

Ik heb horen zeggen dat het een goede kwaliteit is teminste vanuit mijn macbook.

Met vriendelijke groet,

Bjorn Berkvens
Dat komt omdat apple het tvsignaal over een paar lege pinnen van de DVI aansluiting stuurt, bij een gewone videokaart gaat dat niet werken.
Dat wist ik niet dat apple ook een tv signaal uitstuurd, maar dan heb ik niks gezegt. laugh :D
gear: Ecler nuo5, 2*Denon dn-s1000, 2*reloop 4000 m3d , techics Rp-DH1200, redsound soundbite XL, Macbook , Ableton, KRK-rp6
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
30-3-2007 10:37

jadjong schreef:

Dat komt omdat apple het tvsignaal over een paar lege pinnen van de DVI aansluiting stuurt, bij een gewone videokaart gaat dat niet werken.
Lege pinnen van de DVI aansluiting?

WELKE lege pinnen?

Wat WEL het geval is, is dat een DVI aansluiting naast een digitale output OOK een analoge output kan hebben (DVI-I spec bestaat uit EN DVI-D (digitaal) EN DVI-A (Analoog)). Niet elke DVI output is zo geconfigureerd dat beiden aanwezig zijn trouwens.

Geval is dat het RGB signaal van een DVI-A output nagenoeg overeenkomt met een RGB signaal zoals dat via scart naar een TV gaat. Enige aanpassing is niveau van signaal (en dat kan OF in software aangepast worden OF dmvm. een paar simpele weerstandjes). Daarnaast dient een specifieke timing gebruikt te worden.

De tekst "Dat komt omdat apple het tvsignaal over een paar lege pinnen van de DVI aansluiting stuurt" is echter incorrect aangezien de DVI interface GEEN lege pennen heeft. ELKE pen heeft een toegewezen functie. Ook Apple zal zich aan deze DVI standaard moeten houden als ze hun output DVI willen mogen noemen. Dit betekent dat ALS ze een DVI-A signaal aanbieden, dat volgens de DVI-A standaard zal moeten gebeuren (net als bij een PC het geval is). Dit omdat een gebruiker er gewoon een VGA monitor op aan moet kunnen sluiten (zonder dat de boel defect raakt).

Apple zal wellicht een speciaal timingschema aanbieden (50Hz interlaced) bij een geschikte resolutie (bijvoorbeeld 768 x 576) en mogelijk zelfs in die stand de output van de D/A converters aanpassen naar scart compatible niveau. Maar dat is niet hetzelfde als "ongebruikte pennen gebruiken" ;-)

En op het signaalniveau na zijn bovenstaande aanpassingen ook te doen op een PC via software zoals powerstrip. En voor die signaalaanpassing kun je prima de schema's gebruiken zoals die op internet te vinden zijn. Overigens zal dat alleen werken als de videokaart in kwestie een composiet sync signaal (dus en horizontaal EN verticaal) op de sync pen kan zetten (maar dat geldt voor het gros van de betere videokaarten volgens mij).

Overigens is dit een vraag waarvoor je beter bronnen zoals tweakers kunt raadplegen (met google vind je in no-time de juiste topics op GOT).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
30-3-2007 11:34

Dré schreef:

Apple zal wellicht een speciaal timingschema aanbieden (50Hz interlaced) bij een geschikte resolutie (bijvoorbeeld 768 x 576) en mogelijk zelfs in die stand de output van de D/A converters aanpassen naar scart compatible niveau. Maar dat is niet hetzelfde als "ongebruikte pennen gebruiken" ;-)
Zoiets zal het dan zijn. Het verloopje werkt in ieder geval niet overal, alleen op enkele Apple modellen(niet eens alle).

Terug naar forum Reageer (zonder quote)