Forum > Zelfbouw Speakers

Studiereis over het Internet: Enclosure Damping.

(38 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
10-3-2007 20:05
Hallo Daniel,

Daniel schreef:

Mag niet te makkelijk warmte opnemen.
Oneens. Hoe meer warmte het kan opnemen, des te beter de dempende eigenschap zal zijn. Demping is tenslotte een omzetting van trillingsenergie in wrijvingswarmte.
Het zou kunnen zijn dat ik de engelse tekst misschien verkeerd heb vertaald.
Have a high specific heat (that is, does not absorb heat easily).
Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
10-3-2007 21:33
Hallo,

Nog wat verder zitten simuleren met verschillende hoeveelheden dempingsmaterial (Qa=100 tot Qa=5).

Hier de gevonden relaties tussen Qa en de uitkomsten van de simulaties.
(ik ben steeds uitgegaan van de zelfde driver en kast, alléén Qa steeds kleiner gemaakt)

* Hoe meer dempingsmateriaal je in de kast stopt (Qa dus verlaagd), des te korter word de br-pijp. Zie onderaan in deze screendump.

* De grootste (simulatie)verschillen zie je tussen Qa=50 en Qa=5, de verschillen tussen Qa=100 en Qa=50 zijn een stuk minder duidelijk te zien.

Zie hieronder de screendumps:

Legenda:
Oranje: Qa=100
Groen: Qa=50
Blauw: Qa=10
Paars: Qa=5

* Amplitude Response
* Maximum Acoustic Power
* Maximum Electric Power
* Cone Excursion
* Vent Air Velocity
* System Impedance
* Phase Response
* Group Delay

(De "Oranje lijn" is bijna of niet te zien in de screenshots, omdat de "Groene lijn" er over heen valt, zoals eerder gezegd weinig verschil tussen Qa=100 en Qa=50)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 384
10-3-2007 23:04

Webbie schreef:

Have a high specific heat (that is, does not absorb heat easily).
Waar haal je die quote vandaan?

Ik vind dat je goed bezig bent met je zelfstudie ;-) Hoewel je het e.e.a. ook kunt beredeneren zonder al dat simulatiewerk. Vb: Wanneer je demping toepast wordt de compliantie in de kast verhoogd. Anders gezegd: de veerstijfheid van de lucht in de kast wordt kleiner. De luidspreker "ziet" daarom een grotere behuizing dan in werkelijkheid. Om dezelfde afstemming te handhaven moet dus de poort worden verkort (of de diameter worden vergroot).
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-3-2007 10:39
Hallo Daniel,

Bedankt voor je post.

Daniel schreef:

Webbie schreef:

Have a high specific heat (that is, does not absorb heat easily).
Waar haal je die quote vandaan?
De quote heb ik uit de handleiding van BassBox Pro 6.
Zover ik kan zien staat hier een bom aan informatie allemaal bij elkaar die volgens mij behoorlijk klopt.
Op deze manier loop ik minder het gevaar dat ik onzin hier neer zet. Neemt niet weg dat ik op andere sites (dus ook hier op New-Line) probeer te verifiëren wat ik in de handleiding lees/leer.
Op Internet staat veel onzin, niet alles wat geschreven is "is waar".

Door commentaar van de alhier aanwezige "Audio-goeroe's" is daar ook nog een extra controle over.
Ik vind dat je goed bezig bent met je zelfstudie ;-) Hoewel je het e.e.a. ook kunt beredeneren zonder al dat simulatiewerk. Vb: Wanneer je demping toepast wordt de compliantie in de kast verhoogd. Anders gezegd: de veerstijfheid van de lucht in de kast wordt kleiner. De luidspreker "ziet" daarom een grotere behuizing dan in werkelijkheid. Om dezelfde afstemming te handhaven moet dus de poort worden verkort (of de diameter worden vergroot).
Dank je.

Net als bij veel andere mensen worden mij veel dingen duidelijker als ik ze óók visueel zie. Door het "plaatjes kijken" zie je eerder relaties tussen bepaalde dingen, en pik je de "droge" stof véél eerder op.

De informatie die ik vind via simulaties en veel lezen zet ik hier neer om een paar redenen.

1e - Ik wil graag zelf een luidsprekerbox maken die een beetje klopt, én die goed klinkt.

2e - Door de informatie hier neer te schrijven, is dat weer een leermiddel voor mezelf om alles beter te kunnen onthouden en te begrijpen.

3e - De fase van "beginnersfouten" wil ik overslaan. Die "beginnersfouten" worden volop gemaakt door mensen die denken dat een box gewoon een doosje is van 6 plankjes.

4e - Aan het New-Line forum heb ik een heel mooi "klankbord" wat mij behoed voor de eerder genoemde "beginnersfouten".

5e - Mensen hebben nu géén excuus meer om te zeggen dat ze niets hebben gevonden op het forum over bijvoorbeeld: BDS en Enclosure Damping.
Mede-forumleden kunnen dan gemakkelijk verwijzen/zoeken naar deze topics door "studiereis" te laten inkloppen in "Zoek in Forum".

6e - Ik vind deze materie reuze interessant en leuk. En het vult het forum wat beter als "One-liners" laugh :D.

Dit zal overigens niet de laatste studiereis zijn, ben namelijk ook nog van plan studiereizen te maken over: bracing en hoorns (met name mid/high hoorns).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
11-3-2007 12:20
Opmerking tussendoor: ik ben groot fan van je studiereizen, zeker om dat de informatie dan mooi compact opgeslagen staat en me ook nog redelijk betrouwbaar over komt. Ook je studiereis over bracing zie ik met genoegen tegenmoet.

Over het onderwerp: ik ben zelf vooral benieuwd naar een hoe je een bepaalde theoretische Qa omzet in de practijk. We hebben het hier namelijk tot nog toe vooral over de manier van vullen, maar hoe bepaal je nou echt welk materiaal het meest geschikt is?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-3-2007 12:29
Hallo Big Bang,

big bang schreef:

Over het onderwerp: ik ben zelf vooral benieuwd naar een hoe je een bepaalde theoretische Qa omzet in de practijk. We hebben het hier namelijk tot nog toe vooral over de manier van vullen, maar hoe bepaal je nou echt welk materiaal het meest geschikt is?
Juist, daar ben ik dus nog steeds naar op zoek, simpel "Qa" invullen in Google levert weinig op. Ik wou vandaag toch eens verder gaan zoeken hoe de Qa-factor word gevonden/berekend.

En wat de invloed is van dempingsmateriaal (materiaal-soort) en hoeveelheid op Qa.
Tot nu toe alléén kunnen uitgaan van de "manier van aanbrengen" en de gerelateerde QA-factor.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KitmanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-10-2006
Laatste: 16-1-2015
Berichten: 86
11-3-2007 14:27
Is het ook zo dat dempingsmateriaal de vibratie van de kast kan verminderen als die bepaalde frequenties opneemt?
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-3-2007 14:44
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 11-3-2007 14:55
Hallo Kitman,

kitman schreef:

Is het ook zo dat dempingsmateriaal de vibratie van de kast kan verminderen als die bepaalde frequenties opneemt?
Volgens mij weinig of niets.

Vibraties in de wanden van de kast worden vermindert door bracing (balkjes te verlijmen op de binnenwanden van je kast).
En door plaatjes te verlijmen van zachtboard op de binnenwanden van de kast.

Volgens mij, als ik het allemaal goed begrijp, mogen de eerder genoemde balkjes en plaatsjes ook niet de wanden verdelen in "gelijke" delen.
Anders gezegd, balkjes en plaatjes niet precies in het midden plaatsen van de wanden.

En, als ik het hopelijk weer goed begrepen heb, moet je de balkjes en plaatjes verlijmen, schroeven geeft volgens mij een averechts effect.

Iemand die bovenstaande kan beamen?

(let er wel op dat je ook rekening houd met het extra volume wat de balkjes en plaatjes innemen (net zoals je met drivers doet) tijdens het berekenen van je bruto en netto (vb) volume))

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
11-3-2007 14:54

Webbie schreef:

Anders gezegd, balkjes en plaatjes niet precies in het midden plaatsen van de wanden.

Iemand die dit kan beamen?
Klinkt logisch, anders pak je namelijk al snel een van de hogere harmonischen van de resonantie frequentie. Ook op 2/3 van de plank bijvoorbeeld lijkt me dan geen goed idee, al is het dan al beter als op 1/2e. Over het algemeen zal het midden +/- een paar centimeter prima werken denk ik.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-3-2007 16:31
Hallo,

Om even op het Qa verhaal terug te komen, er is nog zeer weinig te vinden hierover op Internet. De helpfiles van WinISD en BassBox Pro geven wel wat info hierover.

WinISD:
Qa, absorption losses. These are produced by losses in enclosure. Any stuffing will increase the absorption loss. With no stuffing inside the box, 100 is typical. Heavily stuffed enclosure has this about 3-5.
BassBox Pro 6:
Qa, The Q of a box resulting from all absorption losses. Absorption losses usually result from the addition of an acoustical absorber or “fill” to the box interior.
Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)