Forum > Geluid

Bekabeling actieve speakers

(19 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Ricardo VanilliStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-11-2004
Laatste: 29-3-2020
6-3-2007 20:03
Hello,

ik wil graag een connectiepaneeltje in mijn flightcase bouwen om van daaruit mijn actieve speakers aan te sturen (signaal en stroom).
Ik dacht een centrale powercon ingang te voorzien, die gekoppeld wordt aan een stekkerblokje waar mijn mengtafel en cd-speler van electriciteit voorzien worden. Vanuit dat blokje wil ik (via een verloopje)twee powercon uitgangen voorzien voor de actieve speakers. Daarnaast komen dan twee XLR's uit die het signaal geven voor de speakers. Via een multikabel (signaal en electriciteit) vertrek ik dan naar de speakers.
Twee vragen:
- belast ik dat blokje niet teveel als ik zowel mixer, cd-speler en twee actieve speakers erop aansluit?
- geeft zo een multikabel (stroom en signaal) geen problemen op gebied van storing van het geluidssignaal? Ik zou zelf een XLR-kabel koppelen aan een stroomkabel via tie-wrap bandjes.

Mvg,
RV
Joepjuh7Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 28-4-2014
6-3-2007 20:35
1 x bewerkt. Laatst door Joepjuh7 op 6-3-2007 21:04
Mischien is wat meer informatie makkelijk, bijvoorbeeld hoeveel watt zijn je actieve luidsprekers of welke speakers zijn het ?

Over wat voor een blokje hebben we het, een huis/tuin en keuken ding ?

[EDIT] 2 kabels met tyraps aan elkaar maken shocked 8O , hoe wil jij dat fatsoenlijk opgerold krijgen neem dan gewoon iets kant en klaars
6-3-2007 21:00
Het gaat om 2X JBL EON G2.
Had voor mijn vorig setje ook twee signaalkabels aaneen gemaakt met van die tyraps. Oprollen gaf alleszins geen probleem. Maar jouw voorstel ziet er iets netter uit. Bestaan die dingen ook met powercon ipv die klassieke stekker (voor op dat connectiepaneeltje)?
Dat blokje is zo eentje uit de Gamma met een schakelaartje. Kan vervangen worden.
Mvg,
RV
Watt-XtraStandaard Lid
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
6-3-2007 21:26

Ricardo Vanilli schreef:

Het gaat om 2X JBL EON G2.
Had voor mijn vorig setje ook twee signaalkabels aaneen gemaakt met van die tyraps. Oprollen gaf alleszins geen probleem. Maar jouw voorstel ziet er iets netter uit. Bestaan die dingen ook met powercon ipv die klassieke stekker (voor op dat connectiepaneeltje)?
Dat blokje is zo eentje uit de Gamma met een schakelaartje. Kan vervangen worden.
Mvg,
RV
men Knipt de stekker eraf, neemt een powercon stekker en maakt deze eraan, klaar.
Ook een optie is om de kabel los te kopen en dan zelf met krimpband en stekkers aan de slag te gaan, kun je meteen de juiste lengtes maken.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
LEDesignStandaard Lid
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
6-3-2007 21:37
Tadaa.

Hoe ik het zou doen:

Neem een mooi zwart verdeelblokje, schroef dat vast in je flightcase. Zorg voor 2,5mm² snoer. En neem een 19" paneeltje met 8 gaten ofzo.

U neemt 1x powercon in (blauw), en 2x keer powercon uit (grijs). Tevens 2x XLR male voor uitgang naar je speakers.

Binnenin de kist sluit je alles netjes aan, werkt alles netjes af en doet alles volgens de NEN norm.

Vervolgens bestel je de kabel die ik eerder genoemd heb en schroef je de schucko die eraan zit eraf, en monteer je er een grijze powercon op. Die schucko bewaar je, want die komt aan de andere kant van de grijze powercon connector (in je rack dus) op de verdeeldoos. Zo loop je niet te kloten met kroonsteentjes, ty-wraps, etc., en zit het altijd goed vast (schucko zit nou eenmaal beter vast dan een ty-wrap).
Vergeet niet te lachen
DjmouseStandaard Lid
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
6-3-2007 22:00

Melo-G schreef:

[url=/v/11584]Vervolgens bestel je de kabel die ik eerder genoemd heb en schroef je de schucko die eraan zit eraf, en monteer je er een grijze powercon op. Die schucko bewaar je, want die komt aan de andere kant van de grijze powercon connector (in je rack dus) op de verdeeldoos. Zo loop je niet te kloten met kroonsteentjes, ty-wraps, etc., en zit het altijd goed vast (schucko zit nou eenmaal beter vast dan een ty-wrap).
jammer alleen dat het aangegoten stekkers zijn, ook even twee stekkers bestellen dus razz :p
nog 10 berichten en ik word VIP!!
LEDesignStandaard Lid
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
6-3-2007 22:12
Hmm ok dat is jammer inderdaad.

Ik heb ze hier van Eurocable liggen, en deze schucko's zijn wel de-monteerbaar. Zijn de rubberen schucko's.
Vergeet niet te lachen
AartStandaard Lid
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
6-3-2007 22:30
Gebruik af en toe ook een van onze actieve sets op deze manier (elektra verdelen in DJ meubel en icm combi-kabels), bevalt prima. happy :)

Interferentie lijkt in de praktijk geen issue, maar ik zou om er gerust op te zijn wel op letten dat de verbinding netjes gebalanceerd is.

We gebruiken wel gewone stopcontacten ipv powercon voor de uitgangen, dit omdat daar bij andere setups vaak draaitafels of CD spelers aangehangen worden ipv de speakers.
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
6-3-2007 22:52

Ricardo Vanilli schreef:

Zou ik dan ook maar doen, het schakelaartje is de "beperking".

Martin.
kvm entertainment
13-3-2007 08:30
Nog een vraagje wat betreft dat connectiepaneeltje:
de lader van mijn cd speler is in mijn flightcase (een kassa-model) helemaal onderaan ingebouwd. Nu zou ik deze 1HE omhoog willen halen omdat ik dat paneeltje onderaan wil hebben, onder de cd-lader. Op die manier gaat de cd-lader 1HE "zweven". Hoe kan ik dat best oplossen? Bestaat er iets waarmee ik de speler achteraan kan ondersteunen (buiten zelf gemaakte houten blokjes die niet goed blijven zitten).

Alvast bedankt,
Mvg,
RV

Terug naar forum Reageer (zonder quote)