Forum > Licht

LED Par???

(57 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
12-2-2007 12:14
Dat verschil in 'lumen' (ik weet dat dat de eenheid van lichtsterkte is, maar dat is ook al :-) )is dat verwaarloosbaar bij de led par 64 en de tradiotionele PAR 56 MFL?
Ik zie dat er toch een duidelijk verschil is volgens die berekening qua 'lumen', maar is dat veel?

Bijkomend: verliest een tradtionele par dan veel wanneer er een filter voor hangt?

Dit moet bij de vergelijking ook in rekening worden gebracht denk ik: voor drive in komt er steeds een filter voor: (blauw, rood, geel groen en roos-paars, dacht ik uit het hoofd).

Graag nog enige verduidelijking... alvast wel al bedankt!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
KobazzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-11-2004
Laatste: 8-8-2010
12-2-2007 14:14
Hieronder enkele foto's van een stuk of wat ledparren ( volgens mij gewoon de goedkope showtec versie ) in een vaste installatie hier in de buurt. Zoals je ziet geven de parren niet mooie strakke beams maar het verlicht de ruimte wel aardig.

led par
led par 2
led par 3
led par 4
led par 5
AartStandaard Lid
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
12-2-2007 15:41
Volgens mij maken de kleurfilters voor gewone parren een enorm verschil voor het redement, zeker bij kleuren richting de blauwe kant van het spectrum. LED's zullen dan sterk in het voordeel zijn.

Gebruiken zelf nog geen LED's, hebben gewone parren in bijna alle soorten en maten wink ;) er is wel een plan er als experiment wat betaalbare `LED parren' bij te nemen, eigen ervaring in de eigen situatie zegt toch het meest over voor- en nadelen.
TimcooijmansStandaard Lid
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 10-1-2008
12-2-2007 16:09

Timothy schreef:

Dat verschil in 'lumen' (ik weet dat dat de eenheid van lichtsterkte is, maar dat is ook al :-) )is dat verwaarloosbaar bij de led par 64 en de tradiotionele PAR 56 MFL?
Ik zie dat er toch een duidelijk verschil is volgens die berekening qua 'lumen', maar is dat veel?

Bijkomend: verliest een tradtionele par dan veel wanneer er een filter voor hangt?

Dit moet bij de vergelijking ook in rekening worden gebracht denk ik: voor drive in komt er steeds een filter voor: (blauw, rood, geel groen en roos-paars, dacht ik uit het hoofd).

Graag nog enige verduidelijking... alvast wel al bedankt!
Dat verschil is inderdaad zo goed als verwaarloosbaar. Het verschil tussen gefilterde parren en Ledparren is moeilijk te bepalen omdat parren een continue spectrum hebben en LED parren niet.
DeMennooosVIP Lid
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
13-2-2007 10:15
Ter vergelijking: een Thomas PixelPAR90 geeft op 2 meter met 30 graden film 916 lux
Leuke vergelijking alleen gaat die vlieger niet helemaal op.
Je kunt een witte PAR niet vergelijken met een LED PAR waar je via RGB wit moet maken.
Al wil ik best een keer een witte PixelPar naast een gewone PAR houden....

Daarnaast heeft de PixelPar een 6 graden conische bundel en is de 30º optioneel en wordt niet standaard gebruikt.
Neem je de standaard versie van de PixelPar en neem je dan het aantal Lux dan zit je op 5865 Lux.
En dat is de versie die je op de foto's en in het filmpje ziet.
Het verschil tussen gefilterde parren en Ledparren is moeilijk te bepalen omdat parren een continue spectrum hebben en LED parren niet.
Als je het over de golflengte hebt dan is het net andersom.
Het vergelijk zal trouwens net zo kloppend zijn als dat van een witte par met een RGB LED par sneaky :V
DeMennooosVIP Lid
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
13-2-2007 10:23
En dan nog even dit:

It’s easy to see that there are significant benefits that come along with the Pixelpar. But all of the size, weight and energy savings are of secondary importance to the usefulness of the light. What we’re most interested in is how the quantity and quality of light compares to a conventional color wash.

To help answer that question, we used a GE type 217 “color and cosine corrected” light meter and measured both a Pixelpar and a Source Four PAR with a new HPL 575 lamp. With a 15’ throw the Pixelpar produced 50 footcandles at the center of an 8’ diameter field. By contrast, the Source Four PAR with a narrow lens at a 30’ throw produced 225 footcandles at the center of a 7.5’ diameter field. In terms of the quality of light, the Pixelpar had much more red than did the S4 PAR. In white light, the S4 PAR was the winner, hands down.

But what happened next was a bit of a surprise. We used the primary colors to gel the S4 PAR and compared it to the Pixelpar with as close a color match as possible. Each of the colors we chose, Roscolux 80 (primary blue), Roscolux 91 (primary green), and Roscolux 27 (primary red) was matched very closely with the Pixelpar, at least by the eye. Technically, the Pixelpar has more than 16 million permutations of RBG color combinations. Although we didn’t look at more than 13 or 14 million (plus or minus 13.9999 million), it’s clear that there is a much more limited range of distinct colors. Without undertaking a much longer study, it would be difficult to say exactly how well a Pixelpar can match the color variation of gels, but we believe that, with the exception of some of the more esoteric colors, it seems to do a fairly good job.

In terms of the quantity of colored light, in general the Pixelpar produced more colored light than the S4 PAR with an equivalent gel. In primary blue, the Pixelpar measured 20 footcandles at the center, while the S4 PAR measured 8 footcandles. In primary red, the Pixelpar measured 26 footcandles while the S4 PAR measured 12 footcandles. And in primary green, the Pixelpar measured 30 footcandles while the S4 PAR measured 4 footcandles. In each case, the Pixelpar clearly outperformed the S4 PAR in terms of colored light output.

The color wash produced by the Pixelpar is generally uniform with few aberrations, although there is some non-uniform color in the yellow/orange region. The range of color is exceedingly good and the saturation can be controlled to some degree by varying the level of the primary colors.

For many years, it was questionable whether LED fixtures were ready for color wash applications. It’s clear now that the Pixelpar and the Pixelline make effective color wash fixtures even compared to conventional fixtures with gels. It’s also clear that they are no match for white conventional light, but then, at the rate they are developing it’s only a matter of time.

Dit artikel komt reeds uit 1994...

Over de HPL 575, rechstreeks van de ETC Website:
The creation of a Source Four fixture starts with the efficient HPL - making possible a 575W Source Four that outperforms a typical 1000 W fixture.

wink ;)
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
13-2-2007 10:36

DeMennooos schreef:

Het verschil tussen gefilterde parren en Ledparren is moeilijk te bepalen omdat parren een continue spectrum hebben en LED parren niet.
Kan hier sprake zijn van een spraakverwarring? Een normale lamp heeft een redelijk continu spectrum. Een led heeft één golflengte. Een led par, opgebouwd uit 3 kleuren zal dus 3 golflengtes uitstralen (die gezamelijk voor het oog een bepaalde kleur zullen geven). Wat klopt er niet aan deze uitleg?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TimcooijmansStandaard Lid
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 10-1-2008
13-2-2007 10:44

DeMennooos schreef:

Ter vergelijking: een Thomas PixelPAR90 geeft op 2 meter met 30 graden film 916 lux
Leuke vergelijking alleen gaat die vlieger niet helemaal op.
Je kunt een witte PAR niet vergelijken met een LED PAR waar je via RGB wit moet maken.
Al wil ik best een keer een witte PixelPar naast een gewone PAR houden....

Daarnaast heeft de PixelPar een 6 graden conische bundel en is de 30º optioneel en wordt niet standaard gebruikt.
Neem je de standaard versie van de PixelPar en neem je dan het aantal Lux dan zit je op 5865 Lux.
En dat is de versie die je op de foto's en in het filmpje ziet.
Het vergelijk zal trouwens net zo kloppend zijn als dat van een witte par met een RGB LED par sneaky :V
Ten eerste waarom zou je RGB wit niet kunnen vergelijken met een gewone par. De hoeveelheid energie die op een bepaald oppervlakte valt (in de vorm van licht) is wel degelijk te berekenen. Als in de handleiding staat dat bij wit licht (welke temperatuur wit dat is laten we dan maar even achterwegen) 1034 lux valt op een x oppervlakte vanaf x meter. Dan kan ik dus berekenen hoeveel lumen de lamp dan uitzend. Hetzelfde geld voor een ongefilterde "normale" par. Waarom zou deze vergelijking dan niet kloppend zijn?

Verder vraag ik me af of je weet wat Lux betekend. Natuurlijk heeft een 6 graden par een hogere waarde als we naar lux kijken. Lux betekend niks meer dan aantal lumen per m2. Als de bundel dus kleiner is en de output van de lamp hetzelfde zal het aantal lumen inderdaad groter zijn. Als ik dan van een hoek van 30 graden uitga (waarvan de photometrische gegevens ook gegeven zijn) kan ik deze rustig ongeveer vergelijken (in acht nemend dat de hoek 3 graden kleiner is maar dat maakt voor de output van de lamp toch niet uit?)

Het probleem dat ik aangaf betreft kleuren filters is dat als je een kleuren filter voor een normale PAR stopt en je de waarden van het spectrum niet precies weet. Je de output met filter niet handig kunt bepalen (je zou hem echter wel kunnen meten met lux meters die hier in de webshop verkrijgbaar zijn)

Verder klopt mijn uitspraak over de golflengte wel degelijk.
AartStandaard Lid
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
13-2-2007 12:03
Bij een bundel met een spectrum dat min of meer continue (filter) is of niet (RGB LED kleuren) is kan de kleur van de bundel er op het oog, op b.v. een wit vlak, er hetzelfde uit zien terwijl de spectra sterk verschillen.
Dit omdat ons oog maar drie golflengte-gebieden onderscheid.

Als je met die op het oog gelijke bundel echter een vlak gaat belichten dat zelf ook een kleur heeft kunnen er grote verschillen ontstaan.
Stel dat juist een golflengte-band van de LED's sterk geabsorbeerd worden, en de rest van het spectrum niet. Dan lijkt het oppervlak bij LED belichting van die golflengte donkerder, en bij een wat breder doorlopend spectrum niet.

Bij TL verlichting waarvan de meeste `kleuren' ook geen echt vlak spectrum hebben zie je dit effect regelmatig, het kan behoorlijke kleurverschillen opleveren.
Het lijkt me bij problemen moeilijk of niet te corrigeren, met name omdat er vaak meerdere gekleurde "vlakken" tegelijk moeten worden uitgelicht.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
13-2-2007 12:56
Idem bij een gasontladingslamp (ook geen continu spectrum maar in plaats daarvan een zeer grillig verloop). Als de fabrikant van de scan dan kleuren kiest die net NIET in het spectrum van de lamp vertegenwoordigd zijn (zoals Martin met de kleur rood in de 218 (...)) dan heb je de poppen aan het dansen (en amper licht ;-).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)