Forum > Newbie Forum

Crossfader probleem

(38 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
2-2-2007 16:28
Je tijdcode-vinyltje geeft geen muziek weer, maar een digitaal signaal. Dat digitale signaal geeft feitelijk alleen maar een plaatsbepaling weer en moet eerst worden omgezet naar een audiosignaal.

Jouw manier van aansluiten verklaart je hele probleem. Een digitaal signaal bestaat uit enen (stroompje) en nullen (geen stroompje) en het apparaat dat de tijdcode signalen omzet in muziek maakt het tot een bepaalde hoogte geen donder uit hoe sterk het stroompje van de één is (dus hoeveel je doorlaat met je fader). Wanneer je de fader echter dichttrekt komen er helemaal geen enen meer, en zal hij dus inderdaad stil gaan staan.

Dus: geen tijdcode signalen door je mixer heen sturen, alleen gewone audio.

Je vertelt wel dat je een tijdcode vinyl hebt, maar wat voor pakket gebruik je eigenlijk? Waarmee zet je het tijdcode signaal om in een audiosignaal? Het zou eigenlijk een kwestie moeten zijn van nog eens heel goed de handleiding doorspitten.
DarbeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2006
Laatste: 4-11-2007
Berichten: 16
2-2-2007 18:53

René Eppink schreef:

Je tijdcode-vinyltje geeft geen muziek weer, maar een digitaal signaal. Dat digitale signaal geeft feitelijk alleen maar een plaatsbepaling weer en moet eerst worden omgezet naar een audiosignaal.

Jouw manier van aansluiten verklaart je hele probleem. Een digitaal signaal bestaat uit enen (stroompje) en nullen (geen stroompje) en het apparaat dat de tijdcode signalen omzet in muziek maakt het tot een bepaalde hoogte geen donder uit hoe sterk het stroompje van de één is (dus hoeveel je doorlaat met je fader). Wanneer je de fader echter dichttrekt komen er helemaal geen enen meer, en zal hij dus inderdaad stil gaan staan.

Dus: geen tijdcode signalen door je mixer heen sturen, alleen gewone audio.

Je vertelt wel dat je een tijdcode vinyl hebt, maar wat voor pakket gebruik je eigenlijk? Waarmee zet je het tijdcode signaal om in een audiosignaal? Het zou eigenlijk een kwestie moeten zijn van nog eens heel goed de handleiding doorspitten.
bedankt voor je uitleg René.. ik heb namelijk de tijdcode platen van Virtual DJ.
als ik de programma start dan zie je 2 decks.. op de ene zet ik dan een geluid om ermee te scratchen dus die deck wordt als het ware overgenomen door de draaitafel.. en op de andere deck zet ik een beat die gewoon op de laptop wordt afgespeeld. Alles gaat goed dus ik kan met mn draaitafel scratchen maar kan niet alles van mn mixer gebruiken.
Dj Get down van virtual dj kan dat wel met de crossfaders enzo..

voor verdere informatie : https://www.virtualdj.com/products/timecode/

DJ Get Down : https://www.youtube.com/watch?v=lpELAIGXNpM
ik doe maar wat wat ik doe doe ik op gevoel
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
2-2-2007 19:47
Grappig, alles wat je wilt weten staat op de site die je zelf geeft... (https://www.virtualdj.com/products/timecode/)

Er staat onder meer welke geluidskaart je het beste kunt gebruiken, maar nog interessanter, dat je voor 2 turntables een ASIO geluidskaart met 2 inputs en 2 outputs moet hebben of 2 aparte geluidskaarten met input en output. Óók staat er precies in hoe je het geheel moet aansluiten: Turntable op line in, line out gaat naar de mixer. En ook de groundwire aan de computer knopen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
2-2-2007 21:06
Tijd om te gaan lezen dus. Overigens iets dat je natuurlijk had moeten doen VOORDAT je het aansloot (en zeker toen je problemen had gekregen met je installatie). Mag ik een paar dingen vragen:

1. Waarom heb je je niet goed verdiept in het digitale systeem waar je voor gekozen hebt?

2. Waarom heb je je niet alsnog verdiept in de materie toen je in de problemen kwam?

De manier van doen komt op mij namelijk over als keer op keer tegen een muur lopen omdat de deur nu toevallig 1 meter naar rechts van je staat...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
2-2-2007 22:46

Dré schreef:

Als je werkt met tijdcodeplaten dan werk je dus met een digitaal systeem. Enne... Dan is het zeker aan te raden je daar in te verdiepen (vooral in de werking). In zo'n geval gaat er namelijk geen audio meer door je mixer (maar alleen een "datastroom").

Probeer de combinatie eens met NORMAAL vinyl (nadat je alle handleidingen (nog een keer?) goed doorgelezen hebt).
Klopt niet helemaal of ik snap je zin niet, de datastroom gaat namelijk via de scratchamp naar de pc zonder dat daar een mixer tussen heeft gezeten, vanaf de laptop gaat het weer terug naar de scratchamp die je een output signaal geeft welke je op de mixer aan kan sluiten. Mixer staat dus pas helemaal op het eind van de keten en heeft 0,0 invloed op de werking van de software. Ik kan gerust onder het draaien alle RCA stekkers uit mijn mixer trekken zonder dat de software daar last van heeft, het word een ander verhaal als ik de draaitafel stekkers van de scratchamp los trek.

Met tijdcode vinyl is het vanaf bron naar mixer als volgt: Draaitafel + tijdcode vinyl -> scratchamp stuurt inkomend signaal door naar -> pc zet het signaal om door middel van de software in een audio signaal en stuurt het terug naar de -> scratchamp die daar het audio signaal op zijn beurt weer door stuurt naar de -> mixer in dit geval dus de laatste schakel in het verhaal.

Het word een ander verhaal wanneer je de zogenaamde thru functie gaat gebruiken, in dat geval valt de schakel pc namelijk weg en gat het van tijdcode naar scratchamp naar mixer.

Het probleem van de topic starter klinkt mij nogal raar in de oren en lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk wanneer alles correct aangesloten is. Een signaal stopt namelijk niet wanneer je een fader dicht gooit, zelfs niet bij de digitale systemen (zou toch wel verdomd lastig draaien worden namelijk). Aansluiten dus zoals het moet EN NIET een draaitafel die een tijdcode signaal uitstuurt direct op een mixer zetten want dat werkt niet.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
2-2-2007 23:13
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 2-2-2007 23:14

Reind schreef:

Klopt niet helemaal of ik snap je zin niet, de datastroom gaat namelijk via de scratchamp naar de pc zonder dat daar een mixer tussen heeft gezeten, vanaf de laptop gaat het weer terug naar de scratchamp die je een output signaal geeft welke je op de mixer aan kan sluiten.
Zo zou het MOETEN (en zo zouden jij, ik en de rest van de lezende wereld het doen). Maar ik ben bang dat de OP het NIET zo gedaan heeft...

Zie ook z'n eerste post:
Ik heb nu mijn draaitafel naar mn mixer aangesloten.. en mn mixer naar mn geluidskaart(line-in). heb mn draaitafel aangesloten op channel 1 van mn mixer.
...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DarbeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2006
Laatste: 4-11-2007
Berichten: 16
2-2-2007 23:14

René Eppink schreef:

Grappig, alles wat je wilt weten staat op de site die je zelf geeft... (https://www.virtualdj.com/products/timecode/)

Er staat onder meer welke geluidskaart je het beste kunt gebruiken, maar nog interessanter, dat je voor 2 turntables een ASIO geluidskaart met 2 inputs en 2 outputs moet hebben of 2 aparte geluidskaarten met input en output. Óók staat er precies in hoe je het geheel moet aansluiten: Turntable op line in, line out gaat naar de mixer. En ook de groundwire aan de computer knopen.
je hebt gelijk dat je 2 inputs en outputs nodig hebt voor 2 draaitafels.. maar ik heb 1 draaitafel.. over die output wist ik niet omdat mijn geluidskaart dat niet heeft volgens mij.. ik heb wel een poortje waarbij SPDIF Out staat maar heb geen idee waarvoor dat is.
de grounding kan je toch niet op een pc aansluiten?? op de mixer toch bij channel 1?
ik doe maar wat wat ik doe doe ik op gevoel
DarbeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2006
Laatste: 4-11-2007
Berichten: 16
2-2-2007 23:20

Dré schreef:

Tijd om te gaan lezen dus. Overigens iets dat je natuurlijk had moeten doen VOORDAT je het aansloot (en zeker toen je problemen had gekregen met je installatie). Mag ik een paar dingen vragen:

1. Waarom heb je je niet goed verdiept in het digitale systeem waar je voor gekozen hebt?

2. Waarom heb je je niet alsnog verdiept in de materie toen je in de problemen kwam?

De manier van doen komt op mij namelijk over als keer op keer tegen een muur lopen omdat de deur nu toevallig 1 meter naar rechts van je staat...
1. als ik had geweten dat het digitale systeem zo ingewikkeld was dan zou ik dat zeker doen.. ik d8 dat de draaitafel een special plaat ging lezen verder niks..

2. ik heb alles op dinsdag gekregen.. 3 dagen geleden dus.. ik ben iemand die doorgaat totdat ik de oplossing heb gevonden dus ik ga me zeker verdiepen in de digitale wereld
ik doe maar wat wat ik doe doe ik op gevoel
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
3-2-2007 12:22

Reind schreef:

Klopt niet helemaal of ik snap je zin niet, de datastroom gaat namelijk via de scratchamp naar de pc zonder dat daar een mixer tussen heeft gezeten, vanaf de laptop gaat het weer terug naar de scratchamp die je een output signaal geeft welke je op de mixer aan kan sluiten. Mixer staat dus pas helemaal op het eind van de keten en heeft 0,0 invloed op de werking van de software. Ik kan gerust onder het draaien alle RCA stekkers uit mijn mixer trekken zonder dat de software daar last van heeft, het word een ander verhaal als ik de draaitafel stekkers van de scratchamp los trek.

Met tijdcode vinyl is het vanaf bron naar mixer als volgt: Draaitafel + tijdcode vinyl -> scratchamp stuurt inkomend signaal door naar -> pc zet het signaal om door middel van de software in een audio signaal en stuurt het terug naar de -> scratchamp die daar het audio signaal op zijn beurt weer door stuurt naar de -> mixer in dit geval dus de laatste schakel in het verhaal.

Het word een ander verhaal wanneer je de zogenaamde thru functie gaat gebruiken, in dat geval valt de schakel pc namelijk weg en gat het van tijdcode naar scratchamp naar mixer.
Dit systeem gebruikt blijkbaar geen scratchamp (zie link eerder in dit topic). Computer fungeert hier ook direct als scratchamp. Tijdcode signaal gaat rechtstreeks naar line of mic in van de geluidskaart, computer verwerkt de hele hap, line out van de geluidskaart gaat naar de mixer.

Darbe schreef:

je hebt gelijk dat je 2 inputs en outputs nodig hebt voor 2 draaitafels.. maar ik heb 1 draaitafel.. over die output wist ik niet omdat mijn geluidskaart dat niet heeft volgens mij.. ik heb wel een poortje waarbij SPDIF Out staat maar heb geen idee waarvoor dat is.
de grounding kan je toch niet op een pc aansluiten?? op de mixer toch bij channel 1?
Er wordt je een aantal keer gezegd dat je toch eens beter de documentatie zou moeten doorlezen. Als je dit had gedaan, dan had je deze vragen niet hoeven te stellen. Het staat namelijk allemaal superduidelijk op die site die je eerder gaf! Is het niet een beetje gek dat ik jouw problemen aan het oplossen ben door simpelweg die handleiding voor te lezen? Kijk onder het kopje "Connection and configuration in "standard" mode".
DarbeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2006
Laatste: 4-11-2007
Berichten: 16
3-2-2007 12:34
ok ik begrijp nu alles behalve 1 ding :

hoe kan ik de grounding wire op mn laptop(Acer Aspire 5612) aansluiten?? want hij heeft niet zo een knopje net als bij de mixer.. kan iemand dat uitleggen.. niet te vergeten ik ben een newbie razz :p

(ASIO4ALL driver had ik al dinsdag geinstalleerd en ingesteld)
ik doe maar wat wat ik doe doe ik op gevoel

Terug naar forum Reageer (zonder quote)