Forum > Newbie Forum

installeren, afstellen, regelen apparatuur

(53 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
29-6-2003 20:09
Ik ben het eens met Speakerfreak (en dus niet met Sietse). Waarom zou je je gain halverwege zetten? Da's maar een willekeurige stand...

Dus: gain zover open dat de meters in de pfl-stand tot ca 0dB uitslaan. Daarna kanaalfader open tot 0dB en dan de master zover open dat de meters (met pfl uit) weer tot ca 0dB uitslaan. Tijdens het mixen blijf je van de gain knoppen af. Eventuele kleine verschillen in sterkte (omdat platen niet even hard gemasterd zijn) corrigeer je dan gewoon met je kanaalfader.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
29-6-2003 20:22

Victor schreef:

Dus: gain zover open dat de meters in de pfl-stand tot ca 0dB uitslaan. Daarna kanaalfader open tot 0dB en dan de master zover open dat de meters (met pfl uit) weer tot ca 0dB uitslaan.
Gain staat standaard in het midden. Dat is omdat hij dan op 0 dB staat (de draaiknop he). Tijdens het mixen stel ik de gain zo nodig bij om een even hard volume te krijgen. Ik vind het namelijk fijner werken als de kanaalfaders op + 6 dB (vol open) staan. Dat is gewoon een kwestie van smaak.

Victor schreef:

Tijdens het mixen blijf je van de gain knoppen af. Eventuele kleine verschillen in sterkte (omdat platen niet even hard gemasterd zijn) corrigeer je dan gewoon met je kanaalfader.
Wat maakt het uit of je verschillen in volume's corrigeerd met de gain knoppen of met de kanaal faders?
Door internet beperkt
EinstijnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 166
29-6-2003 22:33
het is niet helemaal waar dat bij draaiknopen het midden 0 db is,
bij mijn mengtafel zit je in het midden tussen de -15 en de -12 in!

overgens stel ik het altijd af door een meter op mijn send uitgang te zetten(ik heb een meter met ledjes, die geven dan de db's aan) dan kan ik op de mengtafel nog de master en consorten zien.

tijdens de avond moet ik bijna bij ieder nummer de gain en de eq wel iets aanpassen(de eq op de mengtafel dan).

edit: ik zet wel mijn faders op 0 db, en doe er een stuk gaffa zo op dat hij niet harder kan!
soms zit het mee, maar meestal tegen
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
29-6-2003 23:03

einstijn schreef:

het is niet helemaal waar dat bij draaiknopen het midden 0 db is,
bij mijn mengtafel zit je in het midden tussen de -15 en de -12 in!
Klopt. Is bij ieder mengpaneel anders. Ik ging voor het gemak dan ook even uit van mijn eigen mengpaneel.
Door internet beperkt
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
30-6-2003 10:24
Nadeel van jouw mixtechniek is dat je, als je eens wat verder wilt insturen, bijvoorbeeld omdat een plaat wat zachter is dan gemiddeld, je niks meer over hebt op je fader en dus aan de gain moet gaan draaien. Ik vind dat geen fraaie techniek.

Ik zou tijdens het draaien niet meer aan de gain-regelaar zitten omdat je dan je standaardinstelling (op 0 dB) kwijt bent).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
EinstijnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 166
30-6-2003 12:59
ja maar iedere plaat heeft weer een andere 0 db lijn.
behalve dat staat de fader tijdens het draaien altijd een stukje onder de 0 dblijn,
behalve dat als er bier en dat soort drank word geschonken hou ik liever wat vermogen over voor later op de avond.
soms zit het mee, maar meestal tegen
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
30-6-2003 15:03
Tijdens het draaien gebruik ik altijd de 0dB lijn op de Dateq (da's dus ruwweg 70% van de fader). Je hebt dan nog 6dB over voor correcties.

Tijdens het mixen (waar je wilt gaan "ingooien" e.d.) gebruik ik altijd de volle fader. Hierdoor zou de mixbus 6dB heter worden. Om dit te compenseren trek ik dan de master fader naar -3dB en stuur ik het kanaal 3dB te zacht in (dus master weer 0dB).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
30-6-2003 20:44
De gain is eigelijk niet anders als bedoeld om er voor te zorgen dat als je je faders op nul db zet, dat alles ongeveer een evengrote output heeft naar je master.
De gain stel je dus 1 keer in, en daarna blijf je er eigelijk van af.
Op je faders (bij de betere mixers) is een o Db punt. dat net iets onder de max ligt.
Hier houd je dus je headroom om over de nul db heen te gaan.
Je gain kan een veel te grote oversturing geven,
en als je aan het draaien bent,
dan hoor je dat niet altijd,
maar als je dan aan het eind van je avondje een stel opgeblazen speakers hebt, dan krijg je spijt.
Het geluidsniveau regel je tijdens het draaien met je master faders,
het mixen doe je met je kanaal faders.
De gain blijf je (op een uitzondering na) gewoon van af, als ze goed staan.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
30-6-2003 23:27
Ik mix niet zo vaak, maar áls ik het doe (paar keer per jaar ofzo) dan wel op de volgende manier:
1 kanaalfader vol open
2 master op ongeveer 9/10 van de max
3 de gain zo draaien dat je per kanaal op -1dB uitkomt

Te "zachte" cd's regel ik bij met de gain, als ik van cd wissel zoek ik opnieuw het -1dB punt op.
Als ik even wat harder wil duw ik de master gewoon op z'n max, die zit dan op +1dB. Het voordeel hiervan is dat je de master echt als master gebruikt, de gain als correctie voor het geluidsniveau en de fader als fader, dus NIET als volumeregeling.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
1-7-2003 04:43
Het voordeel hiervan zie ik helemaal niet in. Bovendien gebruik je je master helemaal niet als master als je hem gewoon standaard (bijna) helemaal open zet.

De gain op een mixer (of crossover, processor oid) is bedoeld om het ingangssignaal zo af te regelen dat het niet te hard het apparaat binnenkomt. Gebeurt dat wel dan kan dat te harde signaal niet correct door de mixer worden verwerkt en ontstaat clipping. Om dat te voorkomen zit de gain als eerste in het signaalpad. De gain is dus *niet* bedoeld om het volume tijdens het mixen te regelen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)