Forum > Newbie Forum

ophangen van lichten

(22 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
JamesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-1-2007
Laatste: 16-1-2007
Berichten: 9
1-1-2007 19:03
heeft er iemand een idee hoe ik lichten handig kan ophangen?
Op scouting hebben we pas voor een feest een haak in het plafond geboord. We draaiden vanaf een stijger dus hebben we tussen de stijger en de haak 2 metalen palen gehangen en daar de lampen aan gedaan maar ik heb zomaar het idee dat niet iedereen er blij mee is als ik een haak in het beton ga boren razz :p .
Natuurlijk is truss een optie maar het kopen is duur en ik heb geen auto en truss tillen naar de locatie, door de bus enzo, is ook zo wat.
Alvast bedankt!
Dj_eerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-4-2003
Laatste: 13-7-2012
Berichten: 99
1-1-2007 19:11
misschien is huren en een boedelbak oid. een idee?
JamesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-1-2007
Laatste: 16-1-2007
Berichten: 9
1-1-2007 20:22
Bedankt voor de tip maar een boedelbak werkt alleen als je een auto hebt dus dat is ook niet egt een handige oplossing. (ik weet dat een dj zonder auto heel onhandig is maar ik ben nog geen 18 dus dan houdt het snel op)
JTEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2005
Laatste: 24-6-2011
Berichten: 31
1-1-2007 20:27
Zonder truss (en gaten in het plafond, wat overigens niet bepaald veilig te noemen is), heb je 2 opties over: losse statieven (met T-bars) of zelf je lichten omhoog houden (niet aan te raden razz :p).
Geen idee wat ik hier neer zal zetten.
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 390
1-1-2007 20:53
Of je lichten natuurlijk gewoon op de vloer leggen shocked 8O wink ;) , weet je zeker dat ze in elk geval niet vallen shut up :X

Maar ff serieus, om wat en vooral hoeveel lichten gaat het, want een dj met 1 of misschien 2 cd koffers/platentassen in de bus zie ik nog wel gaan. Maar als er ook nog afspeelapparatuur, versterkers en speakers mee moeten wil ik het gezicht van de buschauffeur wel eens zien laugh :D

Maar als je geen geld hebt voor aanschaf, en geen vervoer voor spullen houd het natuurlijk snel op. gewoon sparen voor 2 goede statieven, bij voorkeur iets met een mechanisme om dat ding omhoog te draaien. Daarna misschien t-4's die op deze statieven kunnen en daarna misschien truss? Houd er wel rekening mee dat je het goed moet doen of helemaal niet. Bij de eerste optie ben je al snel enige honderden tot duizenden € kwijt. Als je dus niet zeker bent van aankopen blijft huren het devies. En elk verhuurbedrijf brengt (tegen vergoeding) de spullen naar de door jou gewenste plaats, zit je meteen ook niet meer met vervoer.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
1-1-2007 20:55
Zoiets om te beginnen.

Wat gaten in het plafond is niet zo 1-2-3 veilig te noemen, stel je voor dat er iets naar beneden lazert op hoofden van je publiek. Bovenstaand statief is weliswaar niet gekeurd, maar prima te doen mits je er niet teveel gewicht aan hangt. Neem er desnoods 2.
Dj FlashlightStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2003
Laatste: 22-12-2022
Berichten: 202
2-1-2007 17:19
Je kan ook een mooie construcie pionieren. Ik weet niet wat voor zaal het is. Maar er valt vast wel iets op te verzinnen. Ook weet ik dat je dan wel van uit de licht/geluid kant negatieve reacties op zo'n constuctie kan verwachten.

Maar als je je begeleiding vraag om om een STEVIGE constructie. Dan zit je wel goed denk ik. Maar ik zeg ik nog een keer als je niet weet waar je aan begint dan moet je het ook zeker niet doen !

Ik zit zelf ook op scouting. En heb in het verleden wel behoorlijke bouwwerken gepioneerd die mits ze goed constueerd waren dwz: steveig gepioneerd, goede contuctie met diagonalen etc. Behoorlijk stevig waren. En denk dat en soort licht brug best mogelijk is.
ja...
YougowStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-2-2004
Laatste: 23-4-2016
Berichten: 82
2-1-2007 17:58
Ben zelf ook een scout in hart en nieren en ben ook een ervaren persoon in sjorconstructies. (in Nederland noemt met dit blijkbaar pionieren...) Maar ben hier toch echt tegen. Bruggen, torens, klimrekken, poorten, en andere constructies zijn prima te maken en ook stevig. Maar voor licht en geluid zou ik er NIET aan beginnen. Want je kan ook niet zomaar even een lampie aan een balk vastzetten. haken van die diameter zullen echt niet bestaan. wink ;) Feit is ook dat je wel een mooie constructies kan bouwen, maar dat zoiets NOOIT brandveilig is. Je gebruikt immers houten balken, en touw. Maakt niet uit of het polypropyleen touw is of natuurvezel het brand allebij als een lier.

gebruik gewoon een lichtbrug, daar is de boel toch voor gemaakt.
...
Dj FlashlightStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2003
Laatste: 22-12-2022
Berichten: 202
3-1-2007 14:53
Wat ik opnoemde was ook een oplossing die eventueel als noodoplossing in overwinging had kunnen genomen worden. Stond ook niets voor niets bij: als je niet weet wat je doet, doe het dan niet.

Over de brandveiligheid. Dat die balken door branden hoef je niet bang voor te zijn wink ;) Het touw is een ander verhaal inderdaad. Ik heb wel eens gezien dat ze palen als licht brug gebruikten. Was op een kamp (npk) daar hangen ze alteid de lampen in de bouwwerken. Een par balk gewoon niet naast touw. En ook vast gemaakt met sjortouw.

Ik noemde deze oplossing aan gezien hij geen auto voor handen had.

Maar het is vast niet onmogelijk om een auto te lenen. En gewoon een paar statiefen te huren.
ja...
YougowStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-2-2004
Laatste: 23-4-2016
Berichten: 82
3-1-2007 15:21
precies, die dikke balken mogen dan niet meteen branden, als je touwtje doorfikt, vallen die balken met alles eaan gewoon aar beneden. ook niet echt veilig.

Het kan wel, wij hebben het in het verleden ook gedaan op kamp idd met de eindshow en kampvuur enzo. maar De laatste jaren gaan er gewoon 2 of 3 statiefjes mee als we het een en ander willen uitlichten. veel veiliger. Je podium en decor is tuurlijk wel prima te sjorren. happy :)

groet
Hugo
...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)