led tubes bevestigen
(100 reacties. Pagina 4 van 11)Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 5308 | 29-11-2006 16:16 |
Ik vind de vraag wat zo'n led-tube weegt wel degelijk relevant. Dat is ongeveer een kilo, zie ik. Dat zou ik gerust met tie-wraps in de truss hangen. Per slot van rekening hangt er ook nog een kabel aan zo'n ding, dus ik zie helemaal niet hoe zo'n buis naar beneden zou moeten komen. En in het zeer onwaarschijnlijke geval dat beide tiewraps én de aansluitkabels breken en het ding inderdaad naar beneden komt zal je dat zonder problemen overleven, verwacht ik. Dat in tegenstelling tot vrijwel alle andere zaken die in de truss hangen. Verhalen over smeltend plastic (bij gebruik van een tie-wrap) gaan al helemaal nergens over. Dan zou je een led-buis al helemaal nooit in een truss mogen hangen en overigens ook geen moving heads of andere apparatuur waarin plastic is verwerkt. Kortom: wie twee couplers voor een plastic buis van een kilo wil gebruiken moet dat vooral doen. Ik durf ondertussen zónder helm de hele avond onder de tubes van Cyber te staan. En dat durf ik lang niet bij alle constructies waar apparatuur met halfcouplers én safeties aan truss op overbeladen statiefjes hangt. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
VanniekerkStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 30-6-2005 Laatste: 10-3-2016 Berichten: 210 | 29-11-2006 16:25 |
Wat is volgens de fabrikanten van die dingen eigenlijk de oplossing om zo'n ding op te hangen? Als je bijvoorbeeld een scanner of moving head koopt zitten daar bevestigingspunten voor g-haken en safety's. Maar hoe werkt dit bij een Led Tube dan? Kun je daar ook op een normale manier G-haken aan bevestigen of moet je dan zelf gaan knutselen met gaatjes boren e.d.? | |
Het begint nu toch echt ergens op te lijken! | |
JurrieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-4-2003 Laatste: 4-1-2024 Berichten: 620 | 29-11-2006 16:30 |
Tja, hoever trek je de lijn? Kan me voorstellen dat het ronduit k*t is om een aantal ledtubes netjes op gelijke afstand te hangen in je truss als er op vaste afstanden klemmen zitten (zolang er geen glijprofieltjes opzitten...). Toch is dit geen vrijwaring om dan maar tywraps te gebruiken. Als ie valt en ongelukkig op een zwak vrouwtje terecht komt heb je tóch een probleem. Plastic hoeft niet direct onder invloed van warmte te smelten, niet alle kunststoffen zijn gelijk! (zoals Victor eigenlijk al aanhaalt met het verhaal over plastic). Wat ik me dan afvraag: hoe zou Rinus (de rigging 'guru') dit oplossen? | |
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 29-11-2006 16:32 |
Jurrie schreef: Wat ik me dan afvraag: hoe zou Rinus (de rigging 'guru') dit oplossen?Nee, zonder gekheid, kan me goed vinden in Vic's post. | |
Light Image | |
JurrieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-4-2003 Laatste: 4-1-2024 Berichten: 620 | 29-11-2006 16:34 |
Wat ik al dacht: https://www.materiaal.nl/phuni/page.php?ta=110&cc=7 Er bestaan dus wel degelijk tywraps met een opgegeven maximale belasting. | |
TimcooijmansStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-8-2003 Laatste: 10-1-2008 Berichten: 94 | 29-11-2006 16:35 |
1 x bewerkt. Laatst door Timcooijmans op 29-11-2006 16:39 vanniekerk schreef: Wat is volgens de fabrikanten van die dingen eigenlijk de oplossing om zo'n ding op te hangen?Als je bijvoorbeeld een scanner of moving head koopt zitten daar bevestigingspunten voor g-haken en safety's. Maar hoe werkt dit bij een Led Tube dan? Kun je daar ook op een normale manier G-haken aan bevestigen of moet je dan zelf gaan knutselen met gaatjes boren e.d.? | |
CyberDanceVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 18-6-2003 Laatste: 1-7-2020 Berichten: 1212 | 29-11-2006 16:36 |
Kijk, met Victor kan ik praten Heb overigens ff de specs van de tyraps erop nagezocht en voglens die specs kunenn ze 22 kilos per stuk hebben, gooi er dan nog een VF10 over en je zit met 2 tyraps nog behoorlijk ruim voor een led tube van 1 kilo. Daarbuiten: kijk eens wat er op grote evenementen aan decor aan tyraps hangt. Degenen die wel eens op een sensation of ander groot evenement rondlopen weten vast wel dat daar zowat alles wat betreft doeken (en dus ook de houten latten waar die op vast getackt worden) met tyraps aan de truss zitten. Ook met dit in het achterhoofd heb ik besloten dat die LED-Tubes gewoon met tyraps aan de truss gaan en ook blijven gaan. | |
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2 | |
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 29-11-2006 16:37 |
CyberDance schreef: en dus ook de houten latten waar die op vast getackt worden) met tyraps aan de truss zitten. | |
Light Image | |
TimcooijmansStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-8-2003 Laatste: 10-1-2008 Berichten: 94 | 29-11-2006 16:39 |
JeroenVDV schreef: CyberDance schreef: en dus ook de houten latten waar die op vast getackt worden) met tyraps aan de truss zitten. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 13474 | 29-11-2006 16:41 |
2 x bewerkt. Laatst door Dré op 29-11-2006 16:44 Jurrie schreef: Wat ik al dacht: https://www.materiaal.nl/phuni/page.php?ta=110&cc=7Er bestaan dus wel degelijk tywraps met een opgegeven maximale belasting. Laat het héél duidelijk zijn dat als de consensus is dat het ophangen van verlichting met tie-wraps de gewoonste zaak van de wereld is, er geen topics meer komen die schande spreken van het ophangen aan spanbanden, gebruik van niet goedgekeurde statieven e.d. Want anders zou het ECHT een pot verwijt de ketel verhaal worden. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |