Forum > Licht

led tubes bevestigen

(100 reacties. Pagina 2 van 11)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
28-11-2006 17:42

timcooijmans schreef:

Ik vraag me altijd af wat tiewraps doen als ze in de buurt van een Par of ander warmte afgevend ding hangen.
Dan moet je je ook afvragen wat gaffa of klittenband doet wat regelmatig in truss gebruikt word. (evenals niet hitte bestendige kabel)

Martin.
kvm entertainment
TimcooijmansStandaard Lid
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 10-1-2008
28-11-2006 18:03

KVM schreef:

timcooijmans schreef:

Ik vraag me altijd af wat tiewraps doen als ze in de buurt van een Par of ander warmte afgevend ding hangen.
Dan moet je je ook afvragen wat gaffa of klittenband doet wat regelmatig in truss gebruikt word. (evenals niet hitte bestendige kabel)

Martin.
correct, maar aan een klintenband of tiewrap hang ik geen fixture. laugh :D Overigens ben ik het wel met Tom eens: Mits gesafetied vind ik het kunnen.
KVMVIP Lid (†)
28-11-2006 18:22

timcooijmans schreef:

correct, maar aan een klintenband of tiewrap hang ik geen fixture. laugh :D
Dat maakt in dat geval niet uit, druppend nylon kan leuke brandwonden veroorzaken. Vandaar ook dat ballonnen die vrij hangen in zalen/ruimtes niet zijn toegestaan.

Ik weet het is misschien "ver" gezocht, maar daarom vraag ik het mij ook niet af.
Klittenband / tiewraps gaffa / niet hittebestendige kabel e.d. zitten dan ook ver genoeg van een warmtebron die eventueel problemen zou kunnen veroorzaken.

Martin.
kvm entertainment
DouweVIP Lid
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 31-10-2024
29-11-2006 06:33

KVM schreef:

Dat maakt in dat geval niet uit, druppend nylon kan leuke brandwonden veroorzaken.

Sinds wanneer zijn er leuke brandwonden? shut up :X
Klittenband / tiewraps gaffa / niet hittebestendige kabel
Martin.
Klitteband: smelt>krimpt>rookt>droogt uit
Tiewraps: Hangt af van de kwaliteit, 0,05 of 2,65 per stuk
Gaffa: droogt uit
Niet hittebestendige kabel: Kortsluiting
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
HajoStandaard Lid
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 29-12-2008
29-11-2006 07:10
Kunnen we in ieder geval niet concluderen dat die ledtubes maar onhandig ontworpen dingen zijn? sad :( Zelf heb ik ze niet (wel mee gewerkt voor collega-bedrijf, en dat ging met tiewraps).

Zelf zou ik wachten met aanschaffen tot er een degelijke, veilige, handige en flexibele bevestigingsmethode bijgeleverd wordt, of beter nog, gewoon standaard aanvast zit. Bij een PAR zit toch ook een beugel! En bij een scan? En bij een head standaardgaten voor halfcouplers... het kán dus wel. Dus waarom niet zoiets bij een ledtube? Omdat ze dan te duur worden? Dan koop ik wel een iets duurdere...

En dan bedoel ik dus iets anders dan de klemmetjes die erbij schijnen te zitten. Die heb ik nog nooit iemand zien gebruiken...
Het moet wel leuk blijven...
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-11-2024
29-11-2006 09:30
Glijrails achterin de tube waar je je (slimline) half couplers in heen en weer kunt schuiven. Probleem opgelost.

Overigens is het natuurlijk een waardeloze reden om vanwege tijdwinst voor niet goedgekeurde bevestigingsmethodes te kiezen. Da's nou precies de reden waarom we zo vaak van die levensgevaarlijke situaties zien. Het begint er hier een beetje op te lijken dat iemand die een niet goedgekeurd statiefje gebruikt behoorlijk wordt afgebrand om die reden terwijl iemand die toevallig een fikse stapel LED tubes in de truss hangt (en daarvoor dan tie-wraps gebruikt) dit kan doen met algehele instemming van z'n peers... Vraag ik me af welke goedkeuring er precies op die tie-wraps zit (behalve de goedkeurende knikken van concullega's volgens mij helemaal NIETS)!

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je je ALTIJD aan de regels houdt die bij een bepaalde discipline horen. En als het dan te veel tijd kost dan zoek je een andere oplossing, rekent een hogere huur en huurt een extra man in OF hangt gewoon minder op!

Ooh... Ook hier zag ik weer het "iedereen doet het" adagium. Goh, hoe origineel! Ik vraag me af wie van ons vroeger niet gehoord heeft van onze ouders "als iedereen van de brug af springt, doe jij het dan ook?".

Maar, om toch een beetje positief te eindigen, een glijrail achterin een LED tube lijkt me helemaal zo verkeerd nog niet (wellicht is het er al)?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RobertoStandaard Lid
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 20-4-2011
29-11-2006 09:54

Hajo schreef:

Zelf zou ik wachten met aanschaffen tot er een degelijke, veilige, handige en flexibele bevestigingsmethode bijgeleverd wordt.
Dat is in dit geval geen optie, ik heb voor a.s. zaterdag 10 LED-tubes bij Marco gehuurd voor ACHTER de DJ booth. Daar loopt dus niemand, maar ik reken er wel op dat ze veilig worden opgehangen! wink ;)
Al mijn tracks te koop @ Dance-Tunes!
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
29-11-2006 11:19

CyberDance schreef:

Dré schreef:

CyberDance schreef:

Hier gaan ze gewoon met tyraps aan de truss. En dan wel de flinke uitvoering met metalen clipjes. Minimaal 2 per buis. Hangt als een huis, en als het echt safe moet kan er altijd nog een safety door een van de gaatjes in t led tube chassis.
Heel mooi allemaal maar je vindt zelf volgens mij ook al dat het niet helemaal zo hoort (gezien de manier waarop je je eigen schrijven reeds stevig indekt). En ik ben het helemaal met je eens dat het eigenlijk niet zo kan ;-)

2 halfcouplers per led buis... Dat kost je de kop toch niet?

De redenering die nu gehanteert wordt lijkt verdomd veel op de redenering van sommigen die effecten in de truss hangen met installatiedraad, gaffa of tie-wraps. Daar zijn dat soort producten gewoonweg niet voor.

Ik snap er geen fuck van. Wel letten op wind-ups, safeties, aarding en noem het maar op en daarna toch een led buis met tie-wraps (hoe stevig ook uitgevoerd) ophangen.
Een ledbuis weegt geen drol ten opzichte van een lichteffect dat meestal van flink stevig metaal is uitgevoerd. Dus in dat opzicht denk ik dat het hele verhaal omtrent ooooh oooh kijk daar een led tube met tyraps best wel meevalt. Kijk eens naar alle grote producties waar die dingen hangen, het merendeel hangt gewoon met tyraps vast, al dan niet met een safety. Mij zal je nevernooit een par, lichteffect of weet ik veel wat met tyraps zien ophangen, maar een led tube, ja, die gaat gewoon met 2 flinke tyraps aan de truss, hoe lullig het ook klinkt. En geloof me maar dat er genoeg zijn hier op het forum die die manier toepassen.

Om de kosten zou ik het echt niet laten clamps eraan te zetten, dan had ik ook niet overal doughty quick triggers opzitten.
Bij led tubes is het gewoon niet handig. Die dingen worden op zoveel verschillende manieren opgehangen dat het je gewoon veel te veel tijd kost met klemmen. Continu inbusjes los en vast om die dingen te verschuiven (zit altijd wel ergens een spijltje in de weg, om nog maar te zwijgen over het vastkrijgen van zon half coupler op zo'n klein bevestiginsplaatje. Heb je het verschil in diameter tussen het gat in zo'n half coupler vs het gat en de plek voor montage-materialen op zo'n plaatje wel eens bekeken?

En over dat stevig indekken: Ik wil ook geen ledtubes hebben die naar beneden donderen, dat lijkt me duidelijk. Er is nog altijd een verschil tussen het ophangen met huis tuin en keuken tyraps die al loslaten als ze nog niet vastzitten en de echte (die nog niet eens zo goedkoop zijn ook).
en omdat iedereen het doet, doe ik het ook maar ineens zo shut up :X

idd, halfcouplers erop! Als je er wat tijd instopt en erover nadenkt voor je begint te knutselen is er best een oplossing mogelijk zodat de tubes op verschillende manieren (horizontaal, verticaal, dwars,...) VEILIG inzetbaar zijn.

Ben het eens met Dré. Wel DEZELFDE wind-ups kopen van bv. JB-Systems ipv ADJ omdat deze gekeurd zijn, maar...
KVMVIP Lid (†)
29-11-2006 11:26

Douwe schreef:

Hou er maar eens een aansteker bij, op die manier "test" de brandweer ook. Het gaat overigens wel over brandbare dingen die boven het publiek hangen. Hangen ze niet boven het publiek dan is het een ander verhaal. Het geeft echter niet de goedkeuring je fixture aan een tiewrap te bevestigen.

Hele punt is dat "iemand" (en dat kunnen meerdere personen zijn) zich afvraagt wat tiewraps doen bij een warmte bron, maar ondertussen de "oplossing" wel goedkeurd vanwege een safety.

Martin.
kvm entertainment
TimcooijmansStandaard Lid
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 10-1-2008
29-11-2006 12:11

KVM schreef:

Douwe schreef:

Hou er maar eens een aansteker bij, op die manier "test" de brandweer ook. Het gaat overigens wel over brandbare dingen die boven het publiek hangen. Hangen ze niet boven het publiek dan is het een ander verhaal. Het geeft echter niet de goedkeuring je fixture aan een tiewrap te bevestigen.

Hele punt is dat "iemand" (en dat kunnen meerdere personen zijn) zich afvraagt wat tiewraps doen bij een warmte bron, maar ondertussen de "oplossing" wel goedkeurd vanwege een safety.

Martin.
Ik acht de kans dat een ledtube bevestigd met Tiewraps naar beneden komt zeer klein. Maar ingeval van zou een safety hiervoor een oplossing bieden. Wat niet wegneemt dat een gewone haak een beter oplosser is.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)