Forum > Geluid

Contactgeluid

(18 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
DjdexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2006
Laatste: 14-11-2008
Berichten: 2
27-11-2006 19:11
Zo, even over contactgeluid, ik heb er niet zo snel een topic over kunnen vinden op dit forum.

Sinds kort heb ik dus nieuwe beneden buren, en die hebben in tegenstelling tot de vorige buren (Je hebt ze niet voor het uitkiezen zullen we maar zeggen) last van het dreunen van de bassen. En omdat ik toch wil dat het voor hun ook leefbaar blijft, wil ik om te beginnen iets doen aan het contactgeluid. Nu heb ik nog helemaal niets gedaan om het contactgeluid verminderen, dit is ook omdat ik niet zo goed weet hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik heb wel op verschillende forums zitten kijken, maar alleen "vaag" beschreven antwoorden, of het kamer-in-kamer principe kwam ik tegen.

1. Heeft iemand ervaring met het verminderen van contact-geluid, zo ja, hoe ?
2. Heeft het nut om een bepaalde opstelling van de speakers te hebben, bijvoorbeeld een x aantal centimer van de muur af ?

Graag alleen reageren als je denkt dat ik er echt wat aan heb (niet lullig bedoelt, maar als ik nutteloze reacties wil ga ik wel naar andere forums) !

Alvast bedankt
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
27-11-2006 19:23
zoek eens met het woordje overlast of buren...... sneaky :V
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj TimCStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2005
Laatste: 10-3-2015
Berichten: 108
27-11-2006 20:23
Zet je subs op een marmer plaat help ook wel wat.

Dj Tim
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
27-11-2006 21:20

Dj TimC schreef:

Zet je subs op een marmer plaat help ook wel wat.

Dj Tim
Hoezo?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
27-11-2006 22:58
Des te meer massa je aan het trillen moet brengen, des te meer energie daarvoor benodigd is...
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
27-11-2006 23:14
Tegel onder je speakers en ze dan op spikes zetten, heeft in mijn geval erg goed geholpen.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
28-11-2006 00:20

Reind schreef:

Tegel onder je speakers en ze dan op spikes zetten, heeft in mijn geval erg goed geholpen.
Daar zeg je wat......

Je ontkoppeld en das een oplossing.
Het zelfde effect kan je bereiken door je boxen op een stuk dik schuimrubber te zetten.

Maar het is al diverse keren behandeld.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj TimCStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2005
Laatste: 10-3-2015
Berichten: 108
28-11-2006 15:24

Tom schreef:

Dj TimC schreef:

Zet je subs op een marmer plaat help ook wel wat.

Dj Tim
Hoezo?
omdat marmer heel slecht trillingen geleid.
klop maar eens op een houte plank of klop maar eens op een grafsteen.
hoor je duidelijk het verschil. ( zijn trouwens meerdere steensoorten maar omdat marmer glad is en je speakers niet beschadigt heb ik daar toen voor gekozen.)

Dj Tim
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
28-11-2006 15:39

Dj TimC schreef:

omdat marmer heel slecht trillingen geleid.
klop maar eens op een houte plank of klop maar eens op een grafsteen.
Je redenering is een van het type "gaat nergens over". De reden waarom je niets hoort als je op een grafsteen klopt is:

1. Dat kreng weegt een ton (soms letterlijk).
2. Hij staat stevig in de grond verankerd (waardoor (1) nog meer gaat gelden).

Pak een stuk hout waar hetzelfde voor geldt (joh, ga naar het spoor en zoek een spoorbiels op) en herhaal je test nog maar eens...

Marmer onder een speaker kan helpen indien men een houten vloer heeft. Het zal overigens alleen helpen als de massa van de plaat marmer (of liever, graniet) een beetje significant is. Zet je de speaker op een betonnen vloer dan heeft het GEEN nut (behalve wellicht cosmetisch en bankrekeningverlichtend).

René Eppink schreef:

Des te meer massa je aan het trillen moet brengen, des te meer energie daarvoor benodigd is...
Wil je daar wellicht nog aan gaan rekenen in het geval van een betonnen vloer van zo'n 10.000kg?

Contactgeluid verminder je of voorkom je door het contact te voorkomen of te verminderen! Klinkt wellicht simpel (en is het ook) maar aangezien ik hier tips zie die juist het tegenovergestelde bewerkstelligen (inclusief die spikes flauwekul) wil ik het toch nog maar even gemeld hebben.

En ja, zoals Tom al zei: Hierover zijn reeds verdomd goede topics geweest. Opzoeken kost wat tijd maar dat moet je er maar voor over hebben.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
28-11-2006 18:01
Natuurlijk heeft een blok marmer op een betonnen vloer pleuren totaal geen nut, leek me op dat moment de moeite van het vermelden niet waard.

Mij ontbreekt op dit vlak enige vorm van praktijkervaring, echter natuurkunde werkt tot nu toe volgens mij nog overal. Wat ik uitgedacht had was het volgende:
Je gewicht zijn samen met de speaker natuurlijk(!) fysiek ontkoppeld aan de vloer. Doordat je speaker en gewicht samen een grotere massa vormen is er meer energie benodigd om de boel aan het trillen te krijgen. De ontkoppelende maatregel hoeft daardoor minder zijn best te doen trillingen op te vangen. (hoeft er weer een laagje minder van dat schuim onder)
But correct me if I'm wrong.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)