Forum > Zelfbouw Speakers

Welke kasten best geschikt?

(92 reacties. Pagina 4 van 10)
Moderator(s): Dré
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
1-11-2006 15:33
Dat is niet waar wat je nu zegt.
Wat betreft speakers, je mid en hoog moet beide van kwaliteit zijn. spraak ligt niet in een bepaald frequentie gebied trouwens.

Daarbij zijn spoelen voor het hoog niet nodig van zulk dik materiaal, en er worden ook geen grote vermogen verliezen geleden bij zulke frequentie filters.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
1-11-2006 16:00

bartsegers schreef:

Dat is niet waar wat je nu zegt.
Wat betreft speakers, je mid en hoog moet beide van kwaliteit zijn. spraak ligt niet in een bepaald frequentie gebied trouwens.
200-3000Hz. Vandaar ook dat telefoons deze range (min of meer) netjes weergeven (en daarbuiten gewoon niet). Vandaar ook dat veel speakerontwerpen mid drivers gebruiken die in hun uppie dit gebied doen (met name in de HiFi) zodat mogelijke fasefouten (filters, sommatie e.d.) voorkomen worden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
1-11-2006 17:19
Ik vraag me af of die 200-3000Hz nou alleen de grondtonen zijn of ook de (belangrijkste) boventonen in de stem. Want is het niet, net zo als bij instrumenten, zo dat de boventonen ook behoorlijk belangrijk zijn voor het stemkarakter? (aan de telefoon zijn stemmen vaak ook moeilijker te onderscheiden)

Natuurlijk is het wel zo dat de boventonen minder belangrijk zijn voor de definitie en ze zullen misschien ook niet zo veeleisend zijn voor de kwaliteit van de driver.

Just a thought...
KitmanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-10-2006
Laatste: 16-1-2015
Berichten: 86
1-11-2006 18:49
Je moet toch filteren tussen mid en hoog, met een delta 12 is dat 4000 hz, en dan moet je de test maar eens doen met spoeltjes of een zelfgemaakte met dikkere draad. Met spoeltjes heb je ook nog eens verlies van frequenties. Ik kan het wetenschappelijk niet verklaren maar heb het wel ondervonden en kreeg de tip van de techneut van een internationaal werkend geluidsbedrijf. Mijn horentjes voor het hoog waren merkelijk duurder dan de speakers, en ik ben eens gaan navragen als je bv speakers moet vervangen bij EV, dan zijn de 10 of 12" de goedkoopste.
Verder ken ik er ook niets van, ik vraag maar wat rond.
YanntjahStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 15-1-2006
Laatste: 16-1-2010
Berichten: 36
1-11-2006 19:46
Dus als ik zelf topkasten bouw zou ik dus best ook zelf de filters maken. Ik dacht dat dit nogal moeilijk was maar na even rondkijken blijkt dat toch goed mee te vallen, dus zal ik mij hier vanavond eens even in verdiepen.
Nu kan ik aan Dap K-115's geraken voor ongeveer 100-110 euro per speaker, zou het dan wel mogelijk zijn om zelf topkasten te bouwen die beter zijn dan deze, voor een zelfde budget (gezien het budget ook niet echt hoger dan 120 euro ligt per speaker) Als ik ze zelf maak kan ik ze wel filteren zodat ze niet onder de 200 hz gaan (wat totaal niet nodig is), terwijl de k115 dit wel gaan doen (en zo extra onnodig vermogen van mijn versterker gaan afsnoepen)
True knowledge exists in knowing that you know nothing
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
1-11-2006 22:05
Kitman, Yanntjah –sorry- maar jullie zitten behoorlijk in het luchtledige te lu**en... Ik kan in veel van jullie bijdragen geen touw vastknopen aan wat er allemaal wordt beweerd. Veel informatie over speakers en hun gedrag alsmede filters staat in diverse onderwerpen op dit forum. Zoek en lees dat eerst eens door en kom dan met vragen in plaats van beweringen te doen van het niveau een klok horen luiden zonder te weten waar de klepel hangt.
- Met spoeltjes heb je verlies van frequenties??
- Een drieweg crossover in een tweeweg topkast??
- Voor 120 euro zelf topkasten bouwen en high-pass filteren op 200 hz??
- De kwaliteit van de hoorn is belangrijker dan de midspeaker??
Genoeg kennis en mensen met geduld op dit forum maar een beetje inlezen kan geen kwaad. Met gerichte vragen krijg je dan gerichte informatie waar je iets aan hebt.

Good luck.
YanntjahStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 15-1-2006
Laatste: 16-1-2010
Berichten: 36
1-11-2006 23:02
Sorry voor mijn soms domme vragen, maar een vriend van mij heeft dus basskasten die zeker boven de 300 hz gaan, dit is nu eenmaal zo en hier kan ik niets aan veranderen gezien het mijn kasten niet zijn, ik heb er niet erg veel aan te zeggen, de woofers die erin zitten zijn namelijk niet erg geschikt als subwoofer. Nu is het de bedoeling dat hier topkastjes bijkomen, maar gezien de basskasten tot 300 hz gaan moeten die topkasten niet lager dan 200 hz gaan. Er moet dus een midragne en hf driver inkomen. Ik ken nog niets over zelf filters ontwerpen, waardoor ik er ook geen uitpraken over maak. Wat ik wel vroeg is of het mogelijk is om een 3weg filter te kopen (zoals je gewoon kan kopen hier in webshop, ...) en daarvan het midrange en tweeter kanaal te gebruiken in die topkast. Ik vroeg dit omdat ik dacht dat het misschien slecht is om deze filter aan te sluiten terwijl het laag kanaal niet belast wordt. (dit was misschien een domme vraag, ik bouw ze waarschijnlijk beter zelf, maar ik weet er nog niets over dus spreek mij er ook niet over uit, ik moet inderdaad nog wat meer informatie verzamelen over filters om erover te kunnen spreken)

Low budget topkasten bouwen voor 120 euro lijkt me geen larie, volgens mij moet het doenbaar zijn met een goedkope midrage en goedkope tweeter en filters. (mdf hout kost ook de wereld niet, handvatten enzo zijn niet in de 120 euro inbegrepen, kan ik wel aan geraken)
Nu was mijn vraag of ik voor 120 euro der kan bouwen die beter zijn dan de dap K115's, ik hoor op het forum wel redelijk veel lof over deze speakers, maar heb niet genoeg kennis om deze, zonder te horen, te vergelijken met fictieve speakers die ik mogelijks zou kunnen bouwen voor 120 euro, vandaar mijn vraag
Hopelijk zijn mijn vragen nu iets verduidelijkt
True knowledge exists in knowing that you know nothing
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
2-11-2006 09:37
yanntjah.
na je laatste post, zou ik zeggen, begin vooraan! vergeet baskasten die tot 300 hz gaan.
begin bij het kopen van een theorie boek, zo spaar jij jezelf een hoop ellende en geld en slecht klinkende speakersetjes uit!
begin eens bij de eenvoudige tutorials hier te vinden!
KitmanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-10-2006
Laatste: 16-1-2015
Berichten: 86
2-11-2006 19:06
Of ik in het luchtledige zit te l**llen laat ik in het midden.Wel heb ik tops gemaakt die geweldig klinken, en als jij tops maakt waarvan de hoorns goedkooper zijn dan de speakers, lees minder kwaliteit, dan klinken die, of agressief, of sh*t. We hebben het hier niet over subs, dat is een heel ander verhaal. En anders vraag je maar eens aan mensen die verhuur doen en hun eigen materiaal zelf herstellen welke de prijs is van hoorn/speakers.
Oh ja als ik een vraag stel wil dat niet perse zeggen dat ik er niets vanaf weet, maar hoor ik eens graag wat anderen vinden.
Toch zou ik jou subs wel eens een keer willen horen.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
2-11-2006 23:10
shocked 8O

btw tegen wie heb jij het, of heb je 2 accounts?

Jammer dat ik en misschien anderen geen zin meer heb je op welke manier dan ook nog uit de brand te helpen. ?Daar is dit forum wel voor bedoeld, maar je slaat wat mij betreft de plank nu een beetje mis.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)