Forum > Licht

rook koeler

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
FlodoxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-10-2006
Laatste: 17-11-2006
Berichten: 3
25-10-2006 14:22
ik wil op een showtec fogger een koeler op aansluiten maar dan wel een homemade
en ook zeer goedkoop
ik heb er 1 ontworpen maar nog niet getest omdat ik men rookmachien nog ni heb besteld

mijn koeler-->

een izimo doos ongeveer 30 op 30 op 30 met deksel
vul ze met z 33 cl flesjes (ingevroren flesje dus)
en dan rookmachien erop aansluiten
en natuurlijk een gat in de doos
en dan spuiten
maar weet er iemand wat een efect dat da gaat geve?

andere economische ideetjes zijn altij welkom
maar liesft niet met droog ijs
VanniekerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2005
Laatste: 10-3-2016
Berichten: 210
25-10-2006 16:20
Probeer het uit en vertel ons wat het effect is!
Effe serieus, ik heb ook wel eens zitten klooien met een oud rookmachientje samen met vrienden. Effe kijken wat er gebeurt als je er een lange pijp aanzette, of dat je een verloopje met een flexibele slang kon maken (eerst stukje staal natuurlijk tegen de warmte) maar zonder enig resultaat. Het was ook niet een heel erg denderend rookmachientje maar goed daar gaat het niet om. Je moet een rookmachine denk ik gewoon laten zoals hij is (doet ie het het best).
Ik denk niet dat het wat gaat worden, maar ben benieuwd naar je bevindingen!

Succes!
Het begint nu toch echt ergens op te lijken!
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
25-10-2006 17:43
Aan droogijs zou ik met dit soort hobbyprojectjes absoluut niet beginnen, kan namelijk behoorlijk gevaarlijk zijn. (Denk aan brandwonden ed.)

Ingevroren water geeft een natte zooi als het weer smelt. In flesjes doen lijkt een aardige optie, maar tijdens het bevriezen zet water uit. De flesjes worden daardoor kapotgedrukt, en ben je dus weer terug bij af. Ook is de verdelingsgraad erg laag als het water in flesjes zou zitten. Hoe groter het koude oppervlak waar de rook langs komt, hoe sneller de rook zal afkoelen. Kleine ijsklontjes koelen dus sneller, maar zijn wel weer sneller gesmolten. De hoeveelheid koeling die nodig is hangt af van hoeveel rook er doorheen gaat binnen welke tijd.

Wil je dit puur voor de lol een keer uitproberen, of ook gaan gebruiken op feesten? In dat laatste geval zou ik niet zelf gaan klungelen, maar gewoon een Showtec Fog Cooler kopen. Dat ziet er vaak netter uit dan een zelfgemaakte cooler. Neemt niet weg dat je nog steeds lekker omslachtig moet doen met ijsklontjes, dus echt handig is het voor op klusjes niet.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
25-10-2006 18:06
Toen ik nog een z80 had ook dit soort dingen geprobeerd (o.a. voor sinterklaas surprises e.d.).

Ik kan je alvast vertellen dat het met ijs in een flesje niet gaat lukken (wat Martijn zegt, het contactoppervlak is gewoon te klein), maar dat een gesloten doos vol met ijsklontjes en aan alle 2 de kanten een gat aardig werkt voor een half uurtje. Het komt natuurlijk lang niet in de buurt van het droogijs-effect, maar je zult zien dat de rook die er uit komt geseipelt wel eventjes laag blijft.

Leuk om een keertje te proberen, maar absoluut niet bruikbaar op feestjes dus.
Maar dat is MIJN mening...
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
25-10-2006 18:28
Past misschien in dit topic EN Halloween komt eraan, dus nog een leuk tipje van mij:

Pak een oude cementbak (zo'n grote, zwarte). Boor aan de onderkant een gat en gebruik een stuk stofzuigerpijp oid om de rook van je rookmachine in dat gat te leiden. Aan het einde nog een PVC bochtje die je naar de bodem richt.
Vervolgens twee puntspotjes onderin de bak zetten (naar boven gericht), eventueel aan een dimmer hangen.
Als je nu spuit en de spotjes aan doet, heb je een leuke heksenketel. Geeft best een leuk effect, vorig jaar gedaan bij het jongerencentrum.
Nog wat decoreren met zwart doek en het is helemaal af.

René
Night06Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2004
Laatste: 22-12-2010
Berichten: 100
25-10-2006 19:22

Martijn schreef:

Ingevroren water geeft een natte zooi als het weer smelt. In flesjes doen lijkt een aardige optie, maar tijdens het bevriezen zet water uit. De flesjes worden daardoor kapotgedrukt, en ben je dus weer terug bij af.
misschien koelblokken kopen in de winkel ( zo klein mogelijke blokken, daardoor wordt de rook sneller koud en gaat niet na een halve minuut omhoog)
JopEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 5-6-2009
Berichten: 234
25-10-2006 19:26
Tja gewoon wachten tot het weer een keer gaat sneeuwen, of de airo van zolder halen...
MB Audio systems
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
25-10-2006 19:42
Het is prima te doen door een caravan/kampeer-minivriezertje te nemen. Rook bovenin erin laten blazen en onderin het gat naar buiten met recht ertegenover een gat met ventilator die naar binnen blaast. Zodra de rook koud genoeg is zakt hij om laag en wordt hij door de ventilator door het gat ertegenover naar buiten geblazen.

Heb helaas geen foto's (m'n probeersels op dit gebied stammen zowat uit de tijd dat er amper digicams rondzwierven laugh :D)
Light Image
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
25-10-2006 23:35
Jeroen, jij hebt/had toch ook zo'n Antari geval? Beviel dat?
Maar dat is MIJN mening...
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
25-10-2006 23:41

Roytje schreef:

Jeroen, jij hebt/had toch ook zo'n Antari geval? Beviel dat?
Nee, ben destijds met Fredje in onderhandeling geweest het ding over te nemen maar had toen even andere prioriteiten. Ben paar jaar daarvoor al bezig geweest met rookkoelers.
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)