Forum > Licht

TL armaturen 120 cm

(26 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
DaVidStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2003
Laatste: 4-3-2012
Berichten: 25
19-6-2003 13:28
Ik was in de webshop aan het kijken voor een armatuur voor een blacklight Tl. Maar die kost 90 E!
Dat vind ik toch een beetje teveel van het goeie.
Eerst gebruikte ik gewone armaturen, maar dat is toch wel erg kwetsbaar. Weet iemand waar ik mooie armaturen kan krijgen?
MOet toch niet te moeilijk zijn, in ieder schoolgebouw, supermarkt, enz hangen er wel.

Alvast bedankt
HajoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 29-12-2008
Berichten: 114
19-6-2003 15:00
- ik weet niet waar je ze kan krijgen
- ik weet niet hoe profi het er uit moet zien
maar

ik heb zelf een blacklight-tl gekocht bij een comsumenten-armatuur dat nog in de schuur slingerde.
Vervolgens met multiplex een houten bakje omheen geklust, zwart gespoten, roostertje ervoor gemaakt, klaar. Geen last van schadegevoeligheid, maar het ziet er wel iets minder profi uit dan een flightcasebakje, maar meer profi dan een 'onbewerkt' consumenten-armatuur.
Het moet wel leuk blijven...
SkitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 13-2-2016
Berichten: 295
19-6-2003 20:44
En als je het profi wil maken, maak zelf een flightcaseje er rond. MET schoprooster er voorof als je het licht wat wil dempen, kun je er zelf een witte plexi-plaat voor monteren, die nog redelijk wat licht doorlaat, geeft een mooi effect.

Het voordeel van van zelf flightcasen => je kan alles aanpassen aan de noden van je Drive-in.

succes er mee.
Ik heb geprobeerd te stoppen, maar ik ben weer helemaal terug begonnen.
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 998
19-6-2003 21:31
Ik denk inderdaad dat het een goeie optie is om zo'n bak zelf te maken. Heb ik namelijk ook gedaan razz :p . En zo moeilijk is het niet. Ik heb er meteen een powercon aansluiting opgemaakt en een lus. Dan kun je makkelijk meerdere bakken aan elkaar linken en toch maar op 1 stekker.

Geef de bak een mooi kleurtje eventueel met fluoricerende (? shocked 8O ?) kleuren.
Dance the night away!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
19-6-2003 22:57
Prachtig... Beetje hout, metaal, aarding over het hoofd zien, aansluiten, vochtig, dood.

Hobbybob's zijn een uitstervend ras. 3 maal raden hoe dat komt.

Komt er ooit een einde aan dit hobbybob gedrag of moeten er eerst doden vallen onder de forumleden???
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 998
20-6-2003 10:54
Dré dit is wel erg negatief gedacht. Ik zorg ervoor dat er geen metaal in de buurt van de aansluitingen van de lamp zit. En uiteraard aard ik het hele zooitje. Je moet natuurlijk wel netjes werken en niet zomaar een contact erin duwen zonder dat ie geisoleerd is.

Als je het netjes doet en zorgt dat alles geaard is dan denk ik dat een beetje hobbiën zeker moet kunnen. Ik maak zo'n dingen zelf niet om geld te sparen (soms ook wel) maar gewoon omdat het leuk is. Je hebt dan eg eer van je werk als je ermee kunt draaien en het ziet er mooi uit. Maar het moet wel MOOI zijn, dus niet van die halfgare sinaasappelkistjes met een velleman computertje erin. sad :(
Dance the night away!
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
20-6-2003 11:52
Een gamma-armatuur is veilig en geaard. Hij wordt er echt niet onveiliger door dat je er een houten kistje omheen timmert. Wel moet je zorgen dat alle geleidende aanraakbare delen geaard worden. Lexaan of plexiglas is totaal geen optie want daar komt vrijwel geen UV doorheen. Wel een beetje paarse gloed, maar daar doe je het niet om.
Petty materialists!
ArieGStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-3-2003
Laatste: 16-7-2007
Berichten: 13
20-6-2003 11:53
Als oer-hobbyist weet ik dat er niks leuker is dan het zelf in elkaar flanzen van je complete drive-in. Deed ik ruim 20 jaar geleden ook al.
Toen was profi spul helemaal onbetaalbaar.
Nu is het allemaal goed betaalbaar en via de diverse kanalen ook redelijk tweedehands te koop.
Zelfbouw volgens de regels is nu zelfs duurder. Als je het goed wil doen tenminste.
Dré heeft helemaal gelijk en koop gewoon kant en klare producten. Desnoods tweedehands.
Ga er niet mee sollen.
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
20-6-2003 12:15
Als je tijd over hebt, en ervan overtuigd bent dat je voor 20 euro een veilig, robuust en voledig op jou wensen toegesneden armatuur kan bouwen, waar je ook nog eens voor de dag kunt komen, houdt natuurlijk niemand je tegen. Sterker nog, misschien kan je er wel een handeltje in beginnen.
Petty materialists!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
20-6-2003 12:26

Imcowelter schreef:

Dré dit is wel erg negatief gedacht. Ik zorg ervoor dat er geen metaal in de buurt van de aansluitingen van de lamp zit. En uiteraard aard ik het hele zooitje. Je moet natuurlijk wel netjes werken en niet zomaar een contact erin duwen zonder dat ie geisoleerd is.
Ik speek (helaas en met enige schaamte) uit eigen ervaring. Ook ik was vroeger een hobbybob van de bovenste plank. Ik had een prachtige kist met lichtsturingen ontworpen, mooi in een houten flightcase. Alle electronica was geaard. Een van de eerste dingen die mis ging was een Opto die het nodig vond door te slaan met als resultaat 20 ontplofde ledjes. Een aantal daarvan had zich in het systeemplafond geboord dat zich dik 2 meter hoger bevond! Moet er niet aan denken wat er gebeurd was als iemand er met z'n kop boven gehangen had.

Nadat dit probleem opgelost was is de kist tijden gebruikt. Er was echter NOOIT stil gestaan bij ontluchting van de gesloten kist. Resultaat: Vochtophoping. Daar kwamen we pas achter toen een van ons een rotklap kreeg van de HOUTEN kist.

En let wel: MIJN achtergrond was HTS electro toen dit allemaal gebeurde (dus om nou te zeggen dat ik volledig onkundig of vrij van enige kennis was...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)