Forum > Newbie Forum

Hoe sluit ik m'n terratec-geluidskaart aan op m'n Behringer monitoren?

(17 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
TuneboyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-1-2006
Laatste: 23-6-2009
Berichten: 42
8-9-2006 09:45
Hier heb ik ook ooit problemen mee gehad, en HEEL VEEL over gezocht. Het enige wat mij hielp is steeds een Ground Loop Isolator bij de hand hebben. Dit dingetje kost niet veel, en telkens je dan ergens last hebt van brom, deze ertussen hangen. Als je geen brom hebt, er niet tussen hangen want dan kan dit weer de oorzaak worden van brom (begrijp er zelf ook niet veel van). Zoek dus maar even in de webshop en probeer het uit... en je zal zien. Voor het geld moet je het niet laten...

Die Behringers vragen blijkbaar echt om een gebalanceerde uitgang, maar niet alle geluidskaarten hebben dit spijtig genoeg. En ik ga je nu ook niet aanraden meteen weer een nieuwe te kopen, aangezien je deze net gekocht hebt.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-9-2006 09:48
Behringer truth speakers knopen randaarde en signaalaarde botweg aan elkaar (en da's vragen om ellende als je daarna ongebalanceerde verbindingen gaat gebruiken). Staat trouwens ook bij m'n review van de B-2031A in de webshop. Ik had zelf namelijk ook problemen bij het testen. Ik gebruikte m'n DVD speler als bron (en die werd geaard via de antennekabel aangezien hij in verbinding stond met de TV) met alle gevolgen van dien.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
8-9-2006 12:45
Dat is zo, deze constructie is erg onhandig voor een product dat regelmatig in omgevingen zonder sy verbindingen gebruikt zal worden. Maar de constructie zelf is correct, en ik kan mij de keuze voorstellen ivm lange kabels.

Een PC is een klasse-1 apparaat, als er alleen asy uitgangen zijn (zoals meestal) is het (eigenlijk..) uitsluitend bruikbaar icm dubbelgeisoleerde apparatuur.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-9-2006 14:23

Aart schreef:

Dat is zo, deze constructie is erg onhandig voor een product dat regelmatig in omgevingen zonder sy verbindingen gebruikt zal worden. Maar de constructie zelf is correct, en ik kan mij de keuze voorstellen ivm lange kabels.
Ik niet helemaal. In veel apparaten zie je dat signal ground op één plaats verbonden is met chassis ground MAAR dat is vaak geen 0 Ohm verbinding (vaker een 100 Ohm weerstand, al dan niet met lift optie). En met name die (ontbrekende) lift optie is eigenlijk een must op de B-203XA speakers. Maar zelfs een 100 Ohm weerstandje was al genoeg geweest (referentie hoeft immers niet rotsvast te zijn aangezien de enige andere referentie de lucht is (en da's verdomd hoogohmig ;-)
Een PC is een klasse-1 apparaat, als er alleen asy uitgangen zijn (zoals meestal) is het (eigenlijk..) uitsluitend bruikbaar icm dubbelgeisoleerde apparatuur.
Tenzij er een stoppertje tussen signal en chassisground zit bij de (in dit geval) speakers. Bij de geluidskaart zal de signal ground van de geluidskaart rotsvast aan het chassis zitten (maar bij een bron is dat zelfs gewenst in het geval van Klasse-1 apparaten). Bij een ontvangende partij is dit minder gewenst.

Vraag me trouwens af of een geluidskaart voor het ingangsgedeelte een aparte signal ground heeft ten opzichte van de uitgang (een geluidskaart is immers beiden; elk met hun eigen voor en nadelen qua grounding).

Door de massa uitgang van de geluidskaart aan te sluiten op de "koud" van de Truth maak je dat pad (enorm) hoogohomig. En wat hoogohmig is kan moeilijk grote stromen genereren (dus weinig kans op aardlus)). Referentie blijft bewaard (signaal zit immers tussen heet en koud), afscherming blijft bewaard (zit immers vast aan de kant van de computer).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Percival1234Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2006
Laatste: 18-9-2006
Berichten: 8
8-9-2006 15:32
Dank voor alle reacties. Dus zo'n ground-loop isolator is mij misschien de handigste optie? (Ik heb m'n PC en monitoren op dezelfde stekkerdoos angesloten).
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
8-9-2006 16:33
probeer eens je monitoren op een andere groep te gooien. Misschien dat het brommen dan weg is. (hier is ook zoiets alleen dan met een laptop, maar wel verholpen door laptop op andere groep te gooien (of accu wink ;) ))
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
8-9-2006 17:25
@ Dré:
Helemaal eens wat betreft het ontbreken van een ground-lift schakelaar.
Naar mijn beperkte ervaring zit de gnd van zowel in- als uitgangen van geluidskaarten inderdaad stevig vast aan 0V en daarmee PE, hoewel er eigenlijk best aardige oplossingen voor bestaan (ground-cancelling outputs e.d.) waar ik dan weer niet van weet hoe prettig dat in de praktijk zal werken onder alle mogelijke omstandigheden op een stereo-jackje.
Op zich laat een geluidskaart zich door het toevoegen van het juiste stopweerstandje in de Return (als Rout=0 ohm ook in de Load) zo dicht mogelijk bij de kaart gemakkelijk ombouwen naar een sy uitgang.
Maar het liften van de X werkt in dit geval evengoed.
Percival1234Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2006
Laatste: 18-9-2006
Berichten: 8
15-9-2006 16:03
De zoem is inderdaad nu heel simpel verholpen door m'n monitoren op een ander stopcontact aan te sluiten dan m'n computer!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)