Forum > Zelfbouw Speakers

Een line array bouwen.

(106 reacties. Pagina 1 van 11)
Moderator(s): Dré
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
15-7-2006 22:51
Ik heb mij de afgelopen dagen verdiept in line array met name de bouw ervan.
Aankomende week begin ik met het ontwerp van een line array.

Het basis idee is er al, 1,4” driver met een waveguide voor het hoog, 2x 8” of 10” voor het mid.
De kast zal ongeveer 70 breed worden, 45 diep en 23 hoog met een afstraling van 120 x 7,5graad.
4 kasten per kan zou een afstraling van 120x45graad geven.
Over het systeem (interne constructie) wil ik nog niet teveel kwijt.

Voor het rigging systeem is er ook een idee, de kast wordt in een frame van hoekstaal gelegd, deze frames kunnen aan elkaar gekoppeld worden, ik moet dit nog goed uitwerken maar zodra de eerste kast er is zal deze aan de hand van de kast worden opgebouwd om problemen gelijk te kunnen verhelpen.

Mochten er nog ideeën tips of opmerkingen zijn, hoor ik dit graag.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
16-7-2006 11:55

ivo2 schreef:

Het basis idee is er al, 1,4” driver met een waveguide voor het hoog, 2x 8” of 10” voor het mid.
De kast zal ongeveer 70 breed worden, 45 diep en 23 hoog met een afstraling van 120 x 7,5graad.
4 kasten per kan zou een afstraling van 120x45graad geven.
Over het systeem (interne constructie) wil ik nog niet teveel kwijt.
Ik zou niet teveel gaan concentreren op een enkele line array kast, maar meer als je bijvoorbeeld 4 stuks bij elkaar hebt staan. Problemen met de line arrays is met name als je gaat koppelen, dat het mid-hoog sterk toeneemt, terwijl de hoogste frequenties boven de 7 KHz opeens sterk af lijken te nemen. Dit heeft met name te maken met de koppeling (additie) bij lagere frequenties, terwijl er bij hogere frequenties een scherpere bundeling is. Om nog wat rendement bij de hoogste frequenties over te houden, denk ik meer aan een afstraalhoek van 7,5° x 90°. Met 4 kasten kom je dan op 30° x 90° uit.

Het bouwen van een line array is een leuke uitdaging en ben benieuwd naar de mete name akoestische resultaten op diverse afstanden en onder diverse (off-axis) hoeken.

TCMC
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
16-7-2006 19:35
Het is wel de bedoeling om meerdere te gaan bouwen, ik begin met 1 om de kosten in de hand te houden.
Foto's, meetingen ed zal ik plaatsen.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Djtommie6Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-9-2004
Laatste: 20-11-2013
Berichten: 85
17-7-2006 16:37
Ik denk dat het verschil in kasten ook een aparte instelling op de processor vereist.
Ook wanneer er een 90graden horizontale hoorn wordt toegepast zal er bij meerdere kasten een koppeling ontstaan in het mid-gebied.
Ivo: Laat je het frame (hoekstaal) goedkeuren of zo?
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
17-7-2006 17:20
Er zijn in Nederland geen wetten omtrent vliegen ed, de verantwoording ligt bij de eindgebruiker.
Je kan je systeem wel laten testen om zo vertrouwen van de consument te krijgen, dit gaat dan om het systeem, elke kast of frame appart is niet te doen.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 784
17-7-2006 17:36
Hey Ivo,

Wellicht kan ik met mijn Ir. werktuigbouwkunde achtergrond wel het een en ander berekenen aan een geschikt vliegframe. Als een containerkraan lukt moet zo'n vliegsysteem ook niet al te moeilijk zijn.

MVG Contour
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
17-7-2006 17:38
Ik had al wat ideeen maar even een keer bellen met elkaar en van gedachte wisselen is natuurlijk altijd goed.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Djtommie6Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-9-2004
Laatste: 20-11-2013
Berichten: 85
17-7-2006 20:53
Ik bedoelde eigenlijk meer dat van een serie luidsprekers er toch minimaal 1 getest is op hoeveel kracht hij aan moet kunnen om er bijvoorbeeld nog 23 onder te hangen (zeer indrukwekkend gezicht).
MisterBoemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2005
Laatste: 26-3-2009
Berichten: 111
18-7-2006 00:01
Dat doen de grote merken wel ja zo kan je maximaal 16x V-dosc onderelkaar hangen (daarna is het niet meer veilig). Dat hebben ze natuurlijk goed getest met veel proeven. Waarschijnlijk heeft Ivo net als de rest (als je een uitzondering ben mail me dan) geen geldboom in de tuin staan en wordt het bouwen van bijvoorbeeld 2x 20 kasten een hele dure bedoeling. Maar zoals Contour al aangeeft met goed rekenwerk (en mischien een computer simulatie maar dat kost ook wel aardig geld volgens mij) kom je een heel eind. Naast dat een array goed moet klinken en de meeste array geluids problemen zijn opgelost vindt ik een goed rigging systeem tog wel heel belangrijk. En dan is een goed berekend en doordact systeem wel gewenst, want je hangt wel een gewicht (een meestal niet gering) boven de grond en vaak ook boven publiek (delay's). Dan heb ik ook liever wat minder kasten onder elkaar hangen dan 23 omdat dat er heel indrukwekkend uitziet. (Met 23 kasten per kant doe toch wel een behoorlijke ruimte, een hoog aantal heb je nodig om je spreiding te behalen).

dus goed berekend en dan liever minder kasten en een minder indrukwekkend gezicht dan veel kasten een een gevaar voor publiek.
Bas is een gitaar, Sub is een kast waar lage fq uit komen!
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
18-7-2006 00:14
Waarschijnlijk heeft Ivo net als de rest (als je een uitzondering ben mail me dan) geen geldboom in de tuin staan
Wat is je telefoonnummer? laugh :D
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)