Forum > Newbie Forum

DROPMIXEN oftewel "INMIXEN" Hoe precies???

(40 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
9-6-2003 20:53
ik draai met cd's, en inmixen hangt helemaal af van wat het begin van het nummer is die je wilt draaien en het eind van het nummer dat nu bezig is. heb ik een mooi rustig stuk aan het begin voor het eigenlijke leuke stuk komt, meet ik dat stuk uit, die tijd gooi ik hem er van te voren in, via koptelefoon luisteren, fader langzaam omhoog, tot niet te hoog, en op het moment dat hij er lekker in kan, vol open, en dan de andere uitfaden, maar het hangt zoals ik al zei van de plaat af
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
DjLeon_VStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2003
Laatste: 25-4-2008
Berichten: 240
9-6-2003 21:00
ff simpel gezegd:

1 plaat staat op, 2e plaat erin gooien
Deze 2e plaat gelijk laten lopen (beats tellen: 1,2,3,4,5,6,7,8)
Zorgen dat als plaat 1 bij tel 8 is, plaat 2 ook bij tel 8 is)

Daarna ff verder luisteren naar de plaat, dan w8en op een goed moment om de andere plaat erin te mixen.
Bijna altijd als eerste de BASS erin gooien, en dan de rest er steeds harder in zodat je op het eind alleen maar plaat 2 hoort.

Dit is het op zn simpelst gezegd de manier hoe ik platen inmix....
G.O.D. M.A.D.E. M.E. F.U.N.K.Y.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
9-6-2003 21:15
Ik denk dat de muzieksoort belangrijk is; als ik bijvoorbeeld hardhouse draai zal ik dus meer cross-faden en lekker lomp de faders snel erin gooien en snel de lage tonen wisselen. shocked 8O

Als het om groove of trance gaat werk je al iets langzamer bij de wat melodieuzere nummers anders wordt het snel te druk. Dwz, langzamer tonen wisselen en langzamer faders schuiven. razz :p

Conclusie is dus dat je je mixgedrag enigszins aanpast aan de stijl die je draait. In mijn ogen is het niet ok als je als een Tom Harding of een Carl Cox draait op het moment dat je melodieuze trance draait en als je zonder trucjes hardhouse staat de draaien wordt het al snel een saaie boel. wink ;)

Maar ik hoop niet dat ik nu iets te ver ga voor een beginner; eerst maar eens de beats op elkaar krijgen want niemand is in het begin zo'n held dat hij/zij al 1 grote trukendoos is. wink ;)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
AngeloStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-6-2003
Laatste: 11-8-2004
Berichten: 10
9-6-2003 21:37
Dat is inderdaad waar vind ik. Heel goed gezegd ja.
En buiten dit maakt de mix in het geheel de indruk van je mix. Maakt niets uit of je met vynil cd of wat dan ook draaid. Het gaat zich erom hoe de mixtechniek is.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
9-6-2003 21:43

FreeStar schreef:

Inderdaad. Om de schuif pas open te maken wanneer de platen al hebben gelopen is natuurlijk het veiligste. Ik denk ook niet dat veel dj's de volgende plaat eringooien met de fader open. Dat zou te riskant zijn.
En toch is precies DAT een "drop". En natuurlijk is het "riskant" (zeker als je er nog niet ervaren in bent). Als iedereen het kon dan was er ook geen kunst aan.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AngeloStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-6-2003
Laatste: 11-8-2004
Berichten: 10
9-6-2003 21:56
Oke maar wat ik daarvan niet begrijp is gewoon het feit of het aan de stand vand e fader ligt of het dropmixen is of niet. Want of de fader uitstaat of helemaal omhoog de handeling is toch hetzelfde of niet? Met het enige verschil dat je met fader dicht nog kunt bijstellen zodat het niet hoorbaar is voor de feestgangers. Of heb ik het mis? happy :)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
9-6-2003 21:58
Als je de nieuwe niet vanaf de eerste beat LIVE dropt dan is het GEEN drop. Da's toch zo logisch als het maar kan???
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
9-6-2003 22:03

FreeStar schreef:

Oke maar wat ik daarvan niet begrijp is gewoon het feit of het aan de stand vand e fader ligt of het dropmixen is of niet. Want of de fader uitstaat of helemaal omhoog de handeling is toch hetzelfde of niet? Met het enige verschil dat je met fader dicht nog kunt bijstellen zodat het niet hoorbaar is voor de feestgangers. Of heb ik het mis? happy :)
Fader dicht of fader open is een wereld van verschil als jij van 1 plaat naar bam! Abrubt! 2 platen gaat is dit vaak te explosief. Enigszins geleidelijk is toch wel fijn voor de feestganger tenzij je met je drop een dusdanig party effect kan bereiken dat iedereen staat te joelen. Verder ben ik van mening dat je een drop niet in iedere mix moet maken. Het is net als een backspin of reverse of wat dan ook. Leuk voor een keer maar niet te vaak. happy :)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
AngeloStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-6-2003
Laatste: 11-8-2004
Berichten: 10
9-6-2003 22:33
Dre natuurlijk heb je daarin gelijk. Maar moet erbij zeggen dat dit toch een vrij moeielijke zaak is. Ik durf namelijk ook zeker te zeggen dat er weinig dj's zijn die dat toepassen. Dat dropmixen. Zolang je bij trance en co blijft en mooi op de downbeat mixt is dat dropmixen eigenlijk niet zo nodig. Zo gauw je met korte liedjes mixt dan denk´ik dat dropmixen essentieel is aangezien korte platen bijvoorbeeld top40 direct met het hoofdgedeelde begint. Geen intro's dus.
FewtureStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-5-2003
Laatste: 2-11-2003
Berichten: 19
12-6-2003 23:45

DJ Tim schreef:

FreeStar schreef:

Oke maar wat ik daarvan niet begrijp is gewoon het feit of het aan de stand vand e fader ligt of het dropmixen is of niet. Want of de fader uitstaat of helemaal omhoog de handeling is toch hetzelfde of niet? Met het enige verschil dat je met fader dicht nog kunt bijstellen zodat het niet hoorbaar is voor de feestgangers. Of heb ik het mis? happy :)
Fader dicht of fader open is een wereld van verschil als jij van 1 plaat naar bam! Abrubt! 2 platen gaat is dit vaak te explosief. Enigszins geleidelijk is toch wel fijn voor de feestganger tenzij je met je drop een dusdanig party effect kan bereiken dat iedereen staat te joelen. Verder ben ik van mening dat je een drop niet in iedere mix moet maken. Het is net als een backspin of reverse of wat dan ook. Leuk voor een keer maar niet te vaak. happy :)
Als het te explosief is dan heb je gewoon je knoppen niet goed staan. De gain wat minder zetten bijv helpt.

Verder wordt dropmixen veel gedaan. Ik zie het iig best vaak. Het grote voordeel ervan is dat je niet hoeft te wachten en minder hoeft te voorspellen als je de platen niet zo goed kent. Ook kan het zijn dat je overgangen mooier worden omdat het andere nummer vollediger is. Het geeft gewoon meer vrijheid eigenlijk.

Het is moeilijk, maar zeker te doen. Je kan het voelen aan de plaat of je goed zit. Er zijn 2 dingen: timing en snelheid. Timing is makkelijk, maar snelheid is dus de snelheid waarmee jij de plaat loslaat. Iets te hoog of te laag en je zit ernaast. Je kunt dus voelen of je goed zit. Als je goed zit duw je dus de plaat evensnel naar voren als de platter draait. Doe je dat samen met een goede timing en de fader dan heb je het voormekaar.
Ik kijk wel eens op feesten naar de handjes van de DJ (lees: Cari Lekebush, Hawtin etc)..sommige lui doen het dus gewoon alsof het niks is. Ik vind het nog wel redelijk lastig moet ik zeggen.

Ik draai zelf techno. Ik mix vaak eerst het hoog in..daarna wat mid erbij..daarna of in 1x de bass om of in 2 stappen. In 2 stappen doe ik meestal door bij de spelende plaat de bass helemaal weg te draaien. Dan 8 tellen zonder bass dus..of korter of langer (4 of 16, maar 16 is wel lang) en dan de andere bass indraaien. Nu moet ik wel zeggen dat het bij techno makkelijk gaat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)