Forum > Licht

Ra Ra...

(57 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
18-5-2006 23:04
Ben ik met je eens dat het voorkeuren verschillen, en zeker ook in verschillende situaties. Als ik zo op de foto's zou afgaan zou ik zelf qua kleur/bundel voor een scanwall ook liever trackspots hebben. (niet dat ik met iets anders niet tevreden zou zijn razz :p )

CyberDance schreef:

Zo heeft de krypton bijvoorbeeld ook een extreem brede bundel, dat had ik persoonlijk liever wat smaller gezien, zelfde verhaal geldt ook voor bijvoorbeeld de MX-10.
En zo vind ik die brede bundel juist ook wel mooi en handig. Leuk voor kleine podia ofzo, want je zet de band/dj mooi in een brede bak licht. Op een heel aantal meters hoogte aan het plafond komen ze vast weer minder goed uit inderdaad. (sluit goed aan op de strekking van je verhaal wink ;) )
CyberDanceVIP Lid
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
18-5-2006 23:21
Zijn we weer. Even de mania een meter of wat naar voren gezet zodat de bundels even groot zijn op projectie oppervlak.
Geeft dit resultaat. Op deze manier lijkt uit de mania ietsjes meer licht te komen, maar wordt een hotspot er ook wel heel erg duidelijk.
Verder valt het me op dat in de projectie van de mania een lichte structuur qua licht/donker te zien is, ook in de hotspot, lijkt wel of de "gloeidraad" oid een beetje zichtbaar is?
Verder natuurlijk de vraag of dit een objectieve test is, of dat om echt opbjectief te vergelijken er een andere lens in 1 van de 2 scans moet, en de afstand gelijk houden. De mania staat nu overigens op 1.80 van het scherm, de Track op 3mtr.
En zo vind ik die brede bundel juist ook wel mooi en handig. Leuk voor kleine podia ofzo, want je zet de band/dj mooi in een brede bak licht. Op een heel aantal meters hoogte aan het plafond komen ze vast weer minder goed uit inderdaad. (sluit goed aan op de strekking van je verhaal )
Zit een kern van waarheid in natuurlijk. Aan de andere kant, als je echt iets "in het licht wil zetten" gebruik je daar washes voor, of conventioneel. Een scan of profile kop valt voor mij met name op effect licht, zodoende dat ik wel fan ben van kleine bundels.
Hangt natuurlijk ook van de aantallen af, wellicht dat je daardoor ook op doelt, 4 scans met brede bundel op een groot podium vult beter dan 4 smalle bundels. Met veel hoogte is smalle bundel ab-so-luut een must inderdaad.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 23-11-2024
18-5-2006 23:28
Ietsjes meer licht? De Mania lijkt nu minstens dubbel zo fel! En op de eerste foto is het blauw (Trackspot) versus wit (Mania). Maar dat kan (zoals ik hiervoor al bedoelde) natuurlijk ook aan de instelling van de camera liggen. Hoe het oog het live waarneemt kan dus anders zijn.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MartijnVIP Lid
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
18-5-2006 23:31
3 x bewerkt. Laatst door Martijn op 18-5-2006 23:38
Lijkt me nuttiger om de output te gaan vergelijken aan de hand van de intensiteit van de straal met wat rook erbij. Meer licht (als er inderdaad meer uit de SCX komt) tegenover een hogere kleurtemp wordt spannend. Wel is wit licht mooier dan geel, maar vaak valt het wel mee met het gele. Kleurkeuze is belangrijker.

Voor de afstralingshoek van scans vind ik 15° een mooie middenweg. Komt je bijna altijd wel mee weg. Ik heb ook een setje met 19° lenzen, maar dat is leuk voor een meter of 6/7, daarna ben je het grootste deel wel kwijt.

Fotootje
Hierop zijn de verschillen in kleurtemparatuur goed te zien. Ben benieuwd wie eruit kan halen welk lampje er in welke fixture is gebruikt.

[edit]
Linkje gefixt en stukje tekst toegevoegd.(En nog een keer de spellingsvouten eruit gehaald. ashamed :$ )
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
CyberDanceVIP Lid
18-5-2006 23:35
Ik heb nu dezelfde witbalans aangehouden als op deze foto in ieder geval. Das dus versie 2 met aangepaste witbalans van de eerste foto.
Als je de foto zo bekijkt lijkt de mania inderdaad een stuk feller, in real life lijkt t mij mee te vallen (als ik ook ff met de "shutter" (of was t iris?) van de camera speel en naar black ga valt de trackspot eerder weg, echter niet extreem veel eerder, vandaar mijn conclusie, buiten wat mijn ogen zien razz :p .
Zal eens kijken of ik morgen de tijd vind om ze in de loods langs mekaar te hangen met wat rook erbij, geen projectie meer, maar beams dus.

[EDIT] Hm Martijn is me net voor met 't rook verhaal[/URL]
Jerre2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2005
Laatste: 30-3-2016
18-5-2006 23:38
't is toch een vrij logische verklaring voor dat de trackspot witter is. Bij mij zit er gewoon een correctiefilter voor.
foto1
foto2
CyberDanceVIP Lid
18-5-2006 23:44
2 x bewerkt. Laatst door CyberDance op 18-5-2006 23:51
Hierop zijn de verschillen in kleurtemparatuur goed te zien. Ben benieuwd wie eruit kan halen welk lampje er in welke ficture is gebruikt.

Hoe is dit getest, en als er gas lampen tussen zitten, wat zijn de uren standen? Zo ben ik er vorige week tot mijn grote verbazing achter gekomen dat een MSR575/2 pit met slechts 300uur! (op een levensduur van 1500 vind ik 300 vrij weinig) ten opzichte van een gloedje nieuwe al een enorm verschil geeft in kleurtemperatuur:
1
2

4x Mac 500 langs mekaar dus, op gelijke afstand en allemaal schoon, echter met verschil dat de linkse 2 nieuwe lampen hebben, en de rechtste 2 lampen met 300 uur op de teller.
Zelfde heb ik even getest met de kryptons, ook daar waren 4 stuks aan nieuwe lampen toe, echter bleek daar het verschil minder zichtbaar te zijn (ook +- 300u vs nieuw)
CyberDanceVIP Lid
18-5-2006 23:45

jerre2 schreef:

't is toch een vrij logische verklaring voor dat de trackspot witter is. Bij mij zit er gewoon een correctiefilter voor.
foto1
foto2
Dit is het UV/hitte shield wat in elke scan/head zit (ook in de mania). Kan natuurlijk zijn dat er een correctiefilter in verwerkt zit bij de track.
MR TStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-6-2004
Laatste: 2-4-2018
19-5-2006 00:29

CyberDance schreef:

Zo eentje. Standaard projectielampje zonder reflector dus. Open wit in de track is overigens echt open, zit niks geen correctie filter op t wiel op die positie. Wat ik me dan wel afvraag is waarom niet meerdere fabrikanten dit toepassen met een filter als 't zo makkelijk is?
Het is reeds lange tijd geleden dat ik nog met de trackspot gewerkt heb maar ik herriner mij wel nog het volgende. En heb dit voor de zekerheid nog eens gecontroleerd op de website van Highend. Op het color wheel zijn 2 positie 'wit' licht --> namelijk 1 met kleuren correctie en 1 zonder filter.

Documentatie Highend

Document 1: Color wheel featuring 8 dicroic colors plus color corrector and open (white) (zie trackspot features)

Document 2: Color Wheel
1 *** CTB ***
2 Light Blue
3 Light Yellow
4 dark purple
5 dark orange
6 dark red
7 *** open ***
8 medium blue
9 medium green
10 dark pink
don't forget --> The sky is the limit
Malle PietjeStandaard Lid
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 9-10-2024
19-5-2006 00:36
1 x bewerkt. Laatst door Malle Pietje op 19-5-2006 00:38
Ik wist bijna zeker dat het hier om de 600 & de trackspot ging, omdat Tom en ik daar eens over gesproken hadden.
Ik zat echter precies verkeerd te denken: ik had namelijk niet gedacht dat de Mania een bredere hoek had, en daardoor ben ik op mijn bakkes gegaan.
Heb zelf Trackspots dus wist ik ook hoe dat er uit zou zien. Dat deze witter zijn als (m)-enige andere scan was voor mij een duidelijke zaak, maar die stralingshoek nekte mij dus! sad :(

Wel een leuke test, zeker gezien de vrij diverse reacties! razz :p
Alles komt goed....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)