Forum > Licht

is een geaard stopcontact altijd goed

(89 reacties. Pagina 7 van 9)
Moderator(s): Dré
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
27-4-2006 22:25

Dré schreef:

Gewoon een goede krachtdistro maken (30mA 3-fasen aardlek, C16's op alle 3 de fasen). Kost je de kop niet. Als er geen kracht in het pand is gewoon rechtstreeks uit de muur trekken.

Is 3-fasen aardlek niet onhandig? Ach, als de aardlek eruit knalt is het feit dat alle 3 de fasen inactief worden wel het laatste probleem waar je je mee bezig moet houden...
Krachtstroom zou inderdaad handiger zijn, maar ik ben me op het moment nog een beetje aan het verdiepen en de materie. En ik wil er pas aan beginnen als ik echt precies weet hoe het moet.

Nu we het toch hier over hebben,
Is het veilig om zo'n verdeler in een gewone houten kist(vorm van flightcase) te maken?
Ergens eens gelezen dat het niet handig is om de krachtstroomverdeler af te werken met ijzeren blindpanelen(mits de panelen niet geaard zijn).
Focus on the customer and the rest will follow.
Marc EbbersStandaard Lid
27-4-2006 22:36

stekelvarke schreef:

je hebt wisselstroom.. maakt bij enkelfasig gebruik weinig uit.
oke, Bij mijn schema maakt het niet uit of ik de zwarte of de blauwe op de fase zet zo lang ik ze maar gescheiden houd!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 11-11-2024
27-4-2006 23:26

Marc Ebbers schreef:

Is het veilig om zo'n verdeler in een gewone houten kist(vorm van flightcase) te maken?
Nope. Je kunt hout NIET aarden MAAR het kan WEL vochtig worden (is dus zo ongeveer de slechtste keuze die je kunt maken).

OF kunststof (geschikte soort uiteraard) OF metaal (kun je kneiterhard aan de randaarde gooien).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CyberDanceVIP Lid
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
28-4-2006 00:42
Bij ons knallen de B16's er regelmatig uit bij het testen van een stroboscoop (type budget, veel licht). Natuurlijk zijn dat gruwels voor het net MAAR een smeltpatroon fikt er NOOIT uit bij zo'n strobe!
Apart, de B klasse MG's die ik vroeger gebruikte hadden daar totaal geen last van, je hoort ze wel klapperen als je bijvoorbeeld een atomic flink aanhebt of laat blinden, maar uitklappen no way sneaky :V Enkel met 2x T4 500W parren op 1 B-automaat (4kw dus) heb ik die dingen een paar keer eruit gekregen door full-on's, maar dan zelfs nog redelijk te verwaarlozen gezien die T4's als blind effect gebruikt werden (dus ook redelijk aantal keer op de avond) , en het feit dat 4kw op 16A natuurlijk al een redelijk erover is als je vanaf 0 begint.
Maar dat is dan ook deels verkeerd gebruik naar mijn idee, want stel de curve van een smeltpatroon ligt hoger, dan hoor je, om te vergelijken dus ook een C-klasse automaat te gebruiken, dat lijkt me eigenlijk ook vrij logisch.
Verhaal van Tom echter heeft dan weer vrij weinig met die bizarre belastingen te maken, maar juist met een ongelijke belasting, en daardoor mag een automaat er ECHT NIET uitklappen.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
MartijnVIP Lid
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
28-4-2006 00:58

Dré schreef:

Marc Ebbers schreef:

Nope. Je kunt hout NIET aarden MAAR het kan WEL vochtig worden (is dus zo ongeveer de slechtste keuze die je kunt maken).

OF kunststof (geschikte soort uiteraard) OF metaal (kun je kneiterhard aan de randaarde gooien).
Vergeet echter niet om een tandveerring tussen het ringoog en gelakt metaal te doen. (De lak wegschuren bij de verbinding volstaat ook) Verf is een isolator. Bij beschadigingen in de lak wordt het pas een probleem. Wanneer een fase tegen een beschadiging komt, en jij raakt een schroef of beschadiging aan, kun je dus een mep krijgen. Spijtig genoeg valt zelfs de aarding van de meeste zwarte parren erg tegen. Chrome parren hebben daar weer geen last van, dat is blank (gepolijst) aluminium.

Ik begin me nu wel achter de oren te krabben. De automaten etc. zitten in mijn verdelers wel in een kunststof groepenkast, maar alle in en uitgangen zijn weggewerkt in een houten plaat. Misschien toch eens veranderen dan. ashamed :$
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
JoepvandemortelStandaard Lid
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 10-11-2024
28-4-2006 13:28

Marc Ebbers schreef:

Even terug naar het begin van het topic:

Je kunt dus je eigen energie systeem bouwen met aardelek schakelaar(hierbij denk ik aan een zekering en aan een aardelek schakelaar met aan de ene kant een schucko male en aan de andere kant female).
Nu wilde ik vragen of iemand dit al gedaan heeft?(geen 380)
Zo ja, zou ik graag wat foto's zien,
Wat jij zoekt kan iedere instalateur je leveren. PDL maakt onder de productnaam Elimit mobile aardlekschakelaars. Een zekering is niet nodig, zekeren gebeurt namelijk in de meterkast. Wij hebben er zelf ook een aantal in gebruik, de 955RW-30, en zijn er tevreden over.

Joep
Marc EbbersStandaard Lid
28-4-2006 15:00

joepvandemortel schreef:

Marc Ebbers schreef:

Even terug naar het begin van het topic:

Je kunt dus je eigen energie systeem bouwen met aardelek schakelaar(hierbij denk ik aan een zekering en aan een aardelek schakelaar met aan de ene kant een schucko male en aan de andere kant female).
Nu wilde ik vragen of iemand dit al gedaan heeft?(geen 380)
Zo ja, zou ik graag wat foto's zien,
Wat jij zoekt kan iedere instalateur je leveren. PDL maakt onder de productnaam Elimit mobile aardlekschakelaars. Een zekering is niet nodig, zekeren gebeurt namelijk in de meterkast. Wij hebben er zelf ook een aantal in gebruik, de 955RW-30, en zijn er tevreden over.

Joep
Ja klopt ik kwam zulk soort dingen ook al bioj conr*d tegen. Maar het zelf bouwen ervan is duurder maar het blijft een hobbywink ;) en dan zou ik meerdere aardelekken pakken, 1 licht 2 geluid 3 andere.

Maar ik ben op dit moment ook aan het kijken naar(en heeeeel veel lezen over) de krachtverdelers
DeWitStandaard Lid
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
1-5-2006 20:42

CyberDance schreef:

Apart, de B klasse MG's die ik vroeger gebruikte hadden daar totaal geen last van, je hoort ze wel klapperen als je bijvoorbeeld een atomic flink aanhebt of laat blinden, maar uitklappen no way sneaky :V
Dat klapperen ken ik. Is er iemand die mij kan uitleggen waarom ik dat geklapper hoor?
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
MartijnVIP Lid
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
2-5-2006 00:46
Een automaat kan op 2 manieren afschakelen: met een bimetaal en een spoel met magneet. Het bimetaaltje is voor de continu overbelasting, voor kortsluitstromen is het spoel met het magneetje. (Een bimetaal is hiervoor te traag).

Ik neem aan dat het spoeltje met magneet behoorlijk wat ruimer is gehouden, aangezien die pas bij erg hoge stromen wordt aangesproken. Het bimetaaltje zal dus de oorzaak zijn. Achter (zit er niet aan vast) het metaaltje hangt een lipje, die een afschakelmechanisme in werking kan stellen. Je zit dan dus op het randje. Ik zal zo eens kijken of ik er nog foto's van heb, heb er namelijk een tijdje terug een open gemaakt.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
I.KokStandaard Lid
Sinds: 6-5-2006
Laatste: 31-5-2006
6-5-2006 18:21
houdt er rekening mee dat je je automaat niet zomaar mag vervangen door een automaat met een andere karakteristiek, er is een verschil tussen persoonsbeveiliging ( 30 mA ) en beveiliging van machines met hoge aanloop stromen.
verder is elk bedrijf, en ja drive in shows zijn ook bedrijven, verplicht hun gehele instalatie telaten testen volgens de NEN 3140 ( 1 maal per jaar of 1 maal per 2 jaar, dat weet ik nu even niet) en nogmaals het is al een paar keer gezegd,,DOE NIETS MET ELEKTRA ALS JE HET NIET ZEKER WEET!!!!!!!!!!
lekker bezig

Terug naar forum Reageer (zonder quote)