Forum > Licht

Truss met bouten in plafondbalk

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
HajoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 29-12-2008
Berichten: 114
24-4-2006 17:27
Ik weet dat er al veel over geschreven is, maar toch even in een apart topic. Indien niet oke, dan hoor ik dat wel van de mod(s).

Begin juni moet ik een podium uitlichten in een moeilijke ruimte. Er is geen plaats voor statieven op de grond, dus moet er een trusscontructie komen te hangen. Wat we beschikbaar hebben is laddertruss (steptruss). Zoals ook hier gebruikt.

Hieraan komen twee T4's en een beamer, dat is echt alles.

Nu heeft de eigenaar van de ruimte toestemming gegeven om gaten in een betonnen plafondbalk te boren. Let op, het gaat om een schuin plafond (is feitelijk onderkant van een tribune), dus ook deze betonnen balk is schuin. En oja, er loopt ook publiek onder de contructie door.

Mijn idee was om vier keilbouten in het plafond te draaien, en daar dan met steels de truss aan te hangen. Maar daar komen een paar vragen bij kijken:
- is dit uberhaupt een goed idee?
- hoe verbind ik de keilbout met de steel, of bestaat hier een keilbout met oog voor?
- hoe dik moet die keilbout zijn (m10? m8?)

PS. Natuurlijk worden lampen en beamer netjes gesafed aan de truss.
Het moet wel leuk blijven...
Boris_deckers9Account Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 13-9-2004
Laatste: 2-5-2006
Berichten: 26
24-4-2006 19:10
Vraagje, Hoe hoog ga je de T4 hangen?
Mensen zijn net mengpanelen; Ze gaan ook wel is over 't rode
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
24-4-2006 19:27

Hajo schreef:

- is dit uberhaupt een goed idee?
- hoe verbind ik de keilbout met de steel, of bestaat hier een keilbout met oog voor?
- hoe dik moet die keilbout zijn (m10? m8?)
Ja, een goed idee zolang goed te werk gaat is het een mooi plan. Je moet alleen nog controleren of de betonnen balk niet zijn draagkarcht verliest als jij er wat gaten in gaat boren. Waar je dan op moet letten weet ik niet, misscien een ander forumlid wel.
Om je steels aan de keilbouten te bevestigen kan je ophangogen gebruiken. hier te vinden.
M10 kan zo'n 25kN aan axiale kracht verwerken als je juist met de materialen omgaat. Vertaald in zwaartekracht is dat zo'n 2.5ton, als je er vier gebruikt moet dat genoeg zijn wink ;) Helaas geldt dit niet voor keilbouten. Deze kunnen een factor 10 minder in de lucht houden. Preciese gegevens kan je bij de fabrikant vinden.
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
24-4-2006 20:02
vergeet dan ook niet wat de truss max kan houden, en wat de koppeling russen keilbout en truss maximaal mag hebben.

ik neem aan dat je de topic voor trussberekening al hebt doorgelezen?

zo niet, hij stata onder lichtwink ;)

geit
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
24-4-2006 20:10
Vind je dat nou ECHT nodig voor 2 fourbarren en een beamer??
Light Image
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
24-4-2006 20:13
meer een goede gewoonte.
HajoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 29-12-2008
Berichten: 114
24-4-2006 21:57

boris_deckers9 schreef:

Vraagje, Hoe hoog ga je de T4 hangen?
De precieze maten van de loktie heb ik nog niet in mijn hoofd zitten. (Er volgt nog lokatiebezoek samen met de organisatie). Ik weet wel hoe het er ongeveer uit ziet, omdat we er vorig jaar ook waren. De T4's komen zo hoog dat er met gemak onderdoor kan lopen. Vanwaar de vraag?
Het moet wel leuk blijven...
DjniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2005
Laatste: 9-11-2005
Berichten: 13
24-4-2006 22:09
Kan je geen kleine schets maken...zodat wij ons ongeveer voor moeten stellen hoe het er uit moet komen te zien?
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
25-4-2006 00:36
Ik heb zo het idee dat er veel te moeilijk wordt gedaan voor wat parren en een beamer. Sommige dingen zijn te omslachtig, en sommige zaaleigenaren blijken ook maar wat aan te knoeien.

Belangrijk detail: staal kan (in de vorm van een staaf) een HELEBOEL trekkracht hebben. Echter belast je de schroefdraad op buigsterkte. Afhankelijk van de helling van het dak en de afstand tussen het oog waaraan je gaat hijsen en het beton worden de krachten op een schroefdraad heel anders. Om dat allemaal uit te rekenen moet je sowieso kennis hebben, maar het lijkt me verder gewoon echt teveel gedoe voor een stukje truss.

Ofwel: op de gok wat doen kan dus NIET (nooit), berekenen kan maar wordt aardig wat werk, als je al weet hoe dat moet. Bij voorkeur een andere oplossing zoeken dus.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
25-4-2006 01:29
Ik wil niet vervelend overkomen, maar wanneer ik zelf moet gaan "bouwvakken" op een locatie klopt er iets niet.
Daar begin ik dus niet aan!
Alles komt goed....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)