Forum > Newbie Forum

Eerste aankoop, advies gevraagd

(19 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
ArmonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2006
Laatste: 12-4-2006
Berichten: 5
4-4-2006 13:43
1 x bewerkt. Laatst door Armon op 4-4-2006 15:23
Beste mensen,

Al een jaar of twee zit ik te kijken en te dromen, maar eindelijk heb ik wat geld. Ik zat rond te kijken en kwam erachter dat een dubbele cd-speler de voordeligste oplossing zou zijn. Ik had m'n oog laten vallen op de Numark CDN-35 en de American Audio Q-D6 als mixer.
CDN-35 www.new-line.nl/v/13350
Q-D6 www.new-line.nl/v/14266

Vanuit verschillende kanten hoorde ik toen, nee je kan beter doorsparen, moeilijk mixen met een dubbele cd-speler, zoek twee tweedehands CDJ-100s voor 500 euro. Daar heb ik overna gedacht en kwam tot de conclusie dat twee losse spelers voor mij inderdaad handiger zouden zijn dan een dubbele.

Ik ben naar enkele cd-spelers gaan kijken rond mijn budget en vond de volgende drie:
Reloop RCD-800s, 249 euro www.new-line.nl/v/13204
Numark Axis 4, 259 euro www.new-line.nl/v/14340
JB-Systems CD-200, 292 euro www.new-line.nl/v/13280

Ik neigde erg naar de Axis 4, misschien omdat hij hetzelfde kon als de CDN-35 (en ik me daar al mentaal op had voorbereid wink ;) ). Goed, daarna ben ik naar tweedehands Pioneer CDJ-100s gaan kijken en heb inderdaad een paar gevonden voor 500 euro. Ik heb me flink in zitten lezen, en de CDJ-100 is dus "de standaard" in verhuur/clubs. Het is echter wel tweedehands, geen garantie, zelf kijken/ophalen etc. Het verschil qua functies is dat de Pioneer 3 effectjes heeft en de Numark 2 seamless loops.

Dus, 2x CDJ-100 + Q-D6 of 2x Axis 4 + Q-D6. Die honderd euro extra spaar/leen ik er wel bij. Wat ik er van plan mee ben te doen: Vooral thuis draaien, misschien een keer een feestje geven voor/bij m'n vrienden. Ik heb vooralsnog géén aspiraties om in clubs te gaan draaien (waar dus CDJ-100s zouden staan wink ;) ). Wat betreft versterker en speakers, ik heb nog een stereosetje waar het op kan.

Ik zou heel erg graag willen weten wat jullie hier van vinden. Wat zouden jullie doen in mijn plaats?

En alvast bedankt voor het lezen, het is nogal een verhaal geworden. happy :)
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
4-4-2006 14:56
Als je beide spelers nog niet kent, zou ik blindelings voor de Pioneers gaan. Die hebben de naam en uitstraling gewoon mee. Zodra je beide spelers hebt (zoals ik: 2x CDJ-100s + 1x CDN-35), ga je er misschien anders over denken.

De verschillen qua features:
De Numark heeft ESP en 2 loops per loopwerk.
De Pioneer heeft een oliegedempt loopwerk (soort antishock, maar niet electronisch), 3 effectjes en Mastertempo.
Er zijn meer verschillen, maar dit zijn de belangrijkste.

Wat vind ik het fijnst?
Persoonlijk vind ik de Numark CDN-35 een stuk prettiger werken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Numark het eerst gekocht heb en dat ik daar het meest aan gewend ben. De pioneer heeft een zeer gevoelige jogdrive en dat vind ik niet prettig werken. De ongevoelige jogdrive van de Numark reageert een stuk prettiger bij het pitchbenden. Beide spelers hebben overigens geen pitchbend knoppen!
De manier waarop de Pioneer moet Cue-en vind ik ook gewoon onpractisch. De Pioneer wil zowiezo pas frame-voor-frame gaan spelen zodra deze op pauze word gezet in een nummer. Dus bij auto-cue, kun je niet direct frame-voor-frame zoeken. Dat vind ik gewoon een enorm nadeel! Daarnaast werkt de cue door het zoeken naar het juiste frame, en dan druk je op Cue. Het cuepunt word ingesteld en dan kun je luisteren of je het goede punt hebt gevonden.
De Numark kan al direct (vanuit de autocue) door de frames scrollen. De Numark cue-ed een nummer met de startknop. Je zoekt naar het juiste frame en drukt gewoon op start. Je hoort dan ook direct of je het goed gedaan hebt. Naar mijn mening een stuk handiger.

Qua betrouwbaarheid ontlopen de spelers elkaar trouwens niet echt. De Pioneers hebben de reputatie om gewoon goede, stabiele spelers te zijn. Mijn ervaring is dat de CDN-35 iets beter presteert dan de Pioneers, in de zin van het lezen van beschadigde cd's en het lezen van cd's in vochtige omgevingen.

Nu heb ik je verteld wat ik vind. Ik vind de CDN-35 de lekkerste speler van de 2. Er zijn hier ook een hoop mensen die Pioneer fijner vinden werken. Dan kan en dat mag. Het is namelijk puur een voorkeur. Je zult zelf de beide spelers gewoon moeten proberen om te kijken wat je het meest prettig vind.
Als je wil mag je de CDN-35 en de Pio's een keertje komen proberen, maar dan zul je wel naar Utrecht moeten (45 minuten treinen). Mail me maar als je dat wilt.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
4-4-2006 15:03
CDJ100's zijn gewoon erg lekkere, degelijke spelers. Doen het altijd, lezen best veel en laden snel in! Wat ik wel vind, is dat ze met de huidige concurrentie te duur zijn, wat dat betreft toch een beetje achterhaald.

Wat het que verhaal hierboven, het is niet een kwestie van dit werkt beter of dat werkt beter. Het werkt gewoon anders. Ik kan prima mixen met de CDN35 van Numark, ook met de CDJ100 van Pioneer.

Wat je pitch bend verhaal ben ik het niet met je eens. De Pioneer cdj100 heeft een erg ONgevoelige jog. Vergelijk hem maar eens met de CDJ800 of de 1000, dan merk je gauw hoe ongevoelig dat ding is.
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
4-4-2006 15:16

DJ Bastisito schreef:

CDJ100's zijn gewoon erg lekkere, degelijke spelers. Doen het altijd, lezen best veel en laden snel in! Wat ik wel vind, is dat ze met de huidige concurrentie te duur zijn, wat dat betreft toch een beetje achterhaald.
Ze blijven inderdaad relatief duur. Maar het blijven prima spelers en ze zijn gewoon goed waardevast.
Wat het que verhaal hierboven, het is niet een kwestie van dit werkt beter of dat werkt beter. Het werkt gewoon anders. Ik kan prima mixen met de CDN35 van Numark, ook met de CDJ100 van Pioneer.
Lijkt me ook een beetje een kwestie van gewenning. Ik had de Numark het eerst, dus vandaar dat ik daar meer aan gewend ben geraakt. En op dit moment vind ik het gewoon prettig, waarschijnlijk door de gewenning. Het is geen waarde oordeel, slechts mijn mening. Er staat niet voor nix "wat vind ik het fijnst".
Wat je pitch bend verhaal ben ik het niet met je eens. De Pioneer cdj100 heeft een erg ONgevoelige jog. Vergelijk hem maar eens met de CDJ800 of de 1000, dan merk je gauw hoe ongevoelig dat ding is.
De jogdrive van de CDJ100s is, naar mijn idee, beduidend gevoeliger dan die van de Numark CDN-35. Vergeleken met de CDJ800/1000 weet ik het niet uit eigen ervaring. De numark is in ieder geval minder gevoelig dan de Pioneer. Bij de pioneer hoef ik nog geen kwart slag te draaien, terwijl het wieltje van de CDN-35 op hoog tempo een paar rondjes maakt om dezelfde correctie te bereiken.
Het kan overigens ook liggen aan de grote van het wieltje, bedenk ik me nu..
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
JeromeskieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-8-2005
Laatste: 21-1-2008
Berichten: 46
4-4-2006 15:27

Armon schreef:

Vanuit verschillende kanten hoorde ik toen, nee je kan beter doorsparen, moeilijk mixen met een dubbele cd-speler
Heb je al ervaring met mixen?

Ik heb afegelopen december mijn eerste setje gekocht (Numark CDN-35 en Gemini UMX-SE). Ik had nog nooit een dj cd-speler in m'n handen gehad, totaal onervaren dus. Binnen een paar dagen maakte ik al mijn eerste (simpele) mixjes. Ik moet er wel bij zeggen dat ik erg muzikaal ben, dat zal zeker een rol hebben gespeeld. Dat je dus bij voorbaat al zou kunnen zeggen: mixen is erg moeilijk met een dubbele cd-speler, vind ik een beetje onzin.
ArmonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2006
Laatste: 12-4-2006
Berichten: 5
4-4-2006 15:40
Beiden bedankt voor jullie reacties. Het ging eigenlijk niet zozeer om de CDN-35 tegen de CDJ-100, maar om tweedehands CDJ-100s tegen nieuwe Axis 4. (Goed, de Axis 4 is denk ik een "losse" CDN-35.)

Het is dus sterk een kwestie van voorkeur. Hoe zit het met de mastertempo/effectjes aan de ene kant versus de 2 loops? Hebben jullie daar nog een voorkeur? Welke gebruik je het meeste in de praktijk bijvoorbeeld?

Wat betreft "tweedehands" CDJ-100s, hoe betrouwbaar zullen die zijn, waar zou ik op moeten letten? Ik ken niet iemand in de buurt die "er verstand van heeft" om mee te nemen.

Philip_Janssen bedankt voor je aanbod. Kan ik er later misschien een keer op terugkomen?

Jeromeskie schreef:

Armon schreef:

Vanuit verschillende kanten hoorde ik toen, nee je kan beter doorsparen, moeilijk mixen met een dubbele cd-speler
Heb je al ervaring met mixen?

Ik heb afegelopen december mijn eerste setje gekocht (Numark CDN-35 en Gemini UMX-SE). Ik had nog nooit een dj cd-speler in m'n handen gehad, totaal onervaren dus. Binnen een paar dagen maakte ik al mijn eerste (simpele) mixjes. Ik moet er wel bij zeggen dat ik erg muzikaal ben, dat zal zeker een rol hebben gespeeld. Dat je dus bij voorbaat al zou kunnen zeggen: mixen is erg moeilijk met een dubbele cd-speler, vind ik een beetje onzin.
Nee, ik heb geen echte ervaring. Wel een beetje aangerommeld op de pc maar niet serieus. Muzikaal ben ik ook wel (speel al 10 jaar piano, ben begonnen mezelf gitaar te leren), gevoel voor ritme zit denk ik wel goed. Dat mixen moeilijker zou zijn met een dubbele cd-speler heb ik ook maar gehoord, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen (meer pielen).
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
4-4-2006 15:50

Armon schreef:

Het is dus sterk een kwestie van voorkeur. Hoe zit het met de mastertempo/effectjes aan de ene kant versus de 2 loops? Hebben jullie daar nog een voorkeur? Welke gebruik je het meeste in de praktijk bijvoorbeeld?
Ik vind ze beiden wel praktisch. De effectjes zijn makkelijker in gebruik (nogal idioot-proof), maar gaan wel snel vervelen. De loops zijn een stukkie moeilijker in gebruikt. De speler loopt seamless, dus dan moet je wel exact het juiste aantal frames hebben. Aan de andere kant kun je met de loops meer lol hebben en ze een stuk vaker gebruiken op een avond. Wederom een kwestie van smaak. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een setje loops.
Wat betreft "tweedehands" CDJ-100s, hoe betrouwbaar zullen die zijn, waar zou ik op moeten letten? Ik ken niet iemand in de buurt die "er verstand van heeft" om mee te nemen.
Gewoon even een aantal cd's erin duwen, alle functies proberen en je vooral niet om laten praten als er iets niet werkt zoals het hoort. Neem wat originele en gebrande cd's (met en zonder beschadigingen) mee en kijk hoe goed ze afgespeeld worden.
Verder verteld de optische staat ook veel. Hoemeer krassen, hoe minder lief je de speler koopt natuurlijk. Deuken en scheuren zijn helemaal uit den bozen! Verder moeten alle knoppen gewoon goed en direct functioneren. Knoppen die blijven hangen of niet goed indrukken zijn meestal gewoon smerig, maar komt natuurlijk de prijs niet ten goede.
Philip_Janssen bedankt voor je aanbod. Kan ik er later misschien een keer op terugkomen?
Natuurlijk. Mail me gerust tegen die tijd.
Nee, ik heb geen echte ervaring. Wel een beetje aangerommeld op de pc maar niet serieus. Muzikaal ben ik ook wel (speel al 10 jaar piano, ben begonnen mezelf gitaar te leren), gevoel voor ritme zit denk ik wel goed. Dat mixen moeilijker zou zijn met een dubbele cd-speler heb ik ook maar gehoord, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen (meer pielen).
Ik denk dat je het met een 19" dubbele cd speler ook prima kan redden. Ik heb het ritmegevoel van een zeehond met een gehoorafwijking, en ook ik heb het kunnen leren op een CDN-35.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
4-4-2006 20:21

Philip_Janssen schreef:

De jogdrive van de CDJ100s is, naar mijn idee, beduidend gevoeliger dan die van de Numark CDN-35. Vergeleken met de CDJ800/1000 weet ik het niet uit eigen ervaring. De numark is in ieder geval minder gevoelig dan de Pioneer. Bij de pioneer hoef ik nog geen kwart slag te draaien, terwijl het wieltje van de CDN-35 op hoog tempo een paar rondjes maakt om dezelfde correctie te bereiken.
Het kan overigens ook liggen aan de grote van het wieltje, bedenk ik me nu..
Maar is dat dan prettig, dat je meerdere rondjes moet draaien om een bepaalde correctie te krijgen? Lijkt mij juist andersom. Ik gebruik zelf de CDJ-1000MK2 en toen ik onlangs op een setje 100s draaide wende ik welliswaar aan de jogcorrectie, maar heb het geen moment als prettig ervaren. Ik vind dat ik op de 1000 veel nauwkeuriger kan corrigeren, bijna blind, dus zonder te hoeven luisteren of de correctie goed was, je hoort hoeveel de mix scheef loopt en automatisch kan ik de juiste correctie geven.

Dat zou ik niet kunnen moest ik meerdere rondjes gaan draaien. Een correctie (live, niet tijdens voorluisteren) is bij mij zelden meer dan een graad of 45 draaien (1/8ste van een heel rondje) en veel vaker slechts enkele fracties van een heel rondje.

Naar mijn weten heeft de CDJ1000 75 lees punten op een rondje (en de 100 heeft er 40) dus is krap 5 graden draaien al genoeg voor een reactie. Maar pin me niet vast op het aantal leespunten, ik weet dat niet zeker. Interessant is dus ook om te weten hoeveel leespunten de CDN-35 of Axis-4 heeft. Het aantal leespunten zegt natuurlijk niet hoeveel rondjes met de jog je moet draaien om een bepaalde correctie te krijgen (dat wordt bepaald door hoeveel pitchverandering een leespunt geeft en of dit wel of niet progressief en snelheidsafhankelijk is), maar wel veel over hoe nauwkeurig je kunt benden. Warrige alinea? Vind ik ook, maar duidelijker uitleggen dan dit lukt me niet (of het wordt een hele lange post), misschien dat iemand het duidelijker kan verwoorden.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
JeromeskieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-8-2005
Laatste: 21-1-2008
Berichten: 46
4-4-2006 20:41
Numark CDN-35 heeft 75 leespunten.
Dj NathanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-12-2002
Laatste: 23-1-2013
Berichten: 271
4-4-2006 20:51
Waar ga je de spelers gebruiken.

Voor thuis zou ik gaan voor 2 axis 4's omdat ze nieuw zijn en je hebt garantie enz.
Ga je ze on the road gebruiken kan ook met een axis 4 maar die laden minder snel en de uitschuif lade als is dat nog wel te doen hoor. Maar ik zou opzoek gaan naar een goed setje 2e hands cdj-100s die gewoon netjes behandeld zijn enz.
Ik heb ervaring met cdj-100 en axis 9 en ik vind de uitschuiflade geen probleem ik werk met beide on the road. En heb liever een axis 9 met veel leuke speeltjes met uitschuiflade dan een cdj-100 waar je erg snel mee uitgespeeld bent.

Verder vind ik de CUE van pioneer veel fijner omdat het gewoon duidelijk is als je op cue drukt krijg je een cue punt logisch toch?
En de harde toetsen van een cdj-100 zijn ook wat fijner maar dat is vrij persoonlijk denk ik.
Pearl 2000 in da house!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)